Svar: Dreng på 5 måneder og uro om natten

26. januar 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og din beskrivelse og tanker omkring jeres lille dreng:)

Jeres dreng har det, man kalder for en tidlig søvnfase. Det betyder, at han står tidligt op og sover sine lure tidligt hele dagen. Det er helt fint, det må han gerne, og det behøver på ingen måde være noget problem, men nogle gange gør det, at nattesøvnen kommer til at virke lettere, altså at han ikke sover så tungt om natten og derfor vågner lettere, end børn der har en senere rytme og altså går senere i seng...

Det kan derfor godt være et forsøg værd at ændre på hans rytme. Men det er dog meget svært, når han ikke er ældre end han er og der er ingen garanti for effekten af det, desværre:)

I kan lige nu forsøge to ting:

1) Enten forsøge at rykke hans rytme, så han starter dagen lidt senere og dermed sover senere hele dagen igennem.

2) Eller forsøge at give ham en ekstra lur om aftenen, tage ham op, lade ham være vågen og aktiv et par timer om aftenen og så putte ham senere til natten.

Ad 1 - for at rykke rytmen, så er det vigtigt, at I forsøger at afkorte hans opvågning tidlig morgen. Hvor han lige nu ofte vågner kl 06 og sover igen kl ca. 7.30, så vil det være rigtig godt, hvis I kan prøve at putte ham tidligere og tidligere, så han ikke er oppe og aktiv, men til sidst blot har en kort opvågning, før mælk og sover igen. Dette kan være med til at gøre, at han så vil starte dagen senere og faktisk starte dagen på det tidspunkt, hvor han lige nu ofte sover sin første lur. Det vil sige, at i stedet for at stå op kl 06 og sove 7.30, så begynder han måske at kunne stå op kl 07 og blive puttet til første lur kl 09... Og på den måde kan hele dagens rytme så ændre sig, rykke sig.

I kan også forsøge at forlænge hans vågenperiode mellem første lur og anden lur, så han f.eks. kommer op, får lidt at spise, vand af kop, - og herefter kommer han så i bad, bruger sig ...

Annonce

... ekstra meget både motorisk og mentalt, får mælk og puttes så senere til middagslur - i stedet for, at han som nu puttes kl 11, vil han måske kunne vente med at blive puttet til kl 12 og på den måde vil rytmen også rykke sig.

Ad 2) Den ekstra lur jeg taler om her, kunne være en lur der f.eks. ligger mellem kl 19-20. Det vil sige, at han som nu puttes, når han viser tegn på træthed, hjælpes til at sove og når han så måske efter en times tid virker til at vågne lidt op og gir sig lidt, så kan I tage ham op, tage ham med ind i stuen, lege, hygge, tumle osv. med ham - og først putte ham rigtigt til natten, når klokken så er f.eks. 22.30

I fortæller, at han godt kan have tendens til at ville powernappe om aftenen og dette kan man faktisk godt udnytte og så netop putte ham senere til natten i håb om, at han så sover tungere og mere roligt, når han endelig puttes.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det gennemsnitlige søvnbehov er ca 15 timer i døgnet og det kan f.eks. godt være fordelt sådan, at han sover f.eks. 6 timer om dagen og 9 timer om natten. Hvis hans rytme er sådan, at han sover 1.5 time om formiddagen, 1.5 time til middag, 2-2.5 time sidst på eftermidagen + en lur på måske 45 minutter, så når han faktisk op på ca. 6 timer samlet om dagen. Det betyder, at hvis han så står op kl 06, så vil det udregnede behov være, at han skal sove ca kl 21 - og I putter ham kl 19... det kan altså være forklaringen på, at han sover let, vågner let om natten. Rytmen og hans alder betyder dog også, at I ikke bare kan holde ham vågen mod hans vilje, han skal naturligt puttes, når han er træt og viser behov for at få søvnen og derfor er det fint at putte ham kl 19, når han er træt der - men så skal han op og være aktiv og på den måde få afkortet sin nattesøvn imens I stadig er vågne og ikke, når I gerne vil sove:)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!