Svar: Næsegrus i tremmesengen
12. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Carl Emils far og mor
Tak for jeres brev :)
Det lyder ganske rigtigt, at Carl Emil endnu ikke er i stand til at trille tilbage på siden eller ryggen, når han sover. Han kan godt om dagen, men om natten er det for svært at gøre i søvne. Det er derfor rigtig godt, at I har alarm på om natten, og det kan også være en overvejelse værd, om han stadig skal sove i samme værelse som jer, så I med det samme kan hjælpe ham om på siden eller ryggen...
I kan evt. fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til jeres seng. Naturligvis sikre jer, at han ikke kan trille ud af sengen eller komme i klemme mellem de to senge, det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men at koble sengene vil gøre det muligt for jer stadig at putte ham i egen seng, men samtidig kunne være lige ved siden af ham og hjælpe ham med stillingskift og en beroligende hånd, når han "møffer" lidt for meget rundt.
Jeg vil også anbefale jer, at I fjerner hovedpuden - også selvom der er tale om en tynd pude, så er det vigtigt, at han ligger på et plant og ikke alt for blødt underlag. Det vil gøre det lettere for ham at dreje hovedet, og det er med til at sikre, at hans næse ikke så let lukkes til.
I kan også prøve om han vil have glæde af en tyngepose i siden, som hindrer ham i at trille for meget rundt. Det kan I f.eks. lave ved at tage en strømpe og fylde den med grødris og binde en knude... Med den alder han har, er han dog nok for stor og for stærk og effekten vil være begrænset, den kan irritere mere end den gavner.
Man kan også købe en "Baby Sleep EZ Sleep System", som kan bruges til spædbørn med lejringsbetinget skævt kranie - det holder barnet på siden... Sundhedsstyrelsen anbefaler dog ikke brug af specielle puder og lignende, og spørgsmålet er også om ikke jeres dreng er lidt for stor nu til, at det vil have nogen effekt... Jeg tror han vil blive irriteret over det. Derudover anbefaler sundhedsstyrelsen at børn sover på ryggen med hovedet drejet skiftevis til højre og venstre.
Nogle gange kan det hjælpe at elevere hovedgærdet lidt, så han ligger lidt højere med hovedet. Det kan I gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under selve madrassen, så hele madrassen løftes op i hovedenden. Når han ligger eleveret, kan det nogle gange være lidt sværere at vende og dreje sig helt så meget...
Hvis I putter ham i en sovepose f.eks. en voksipose eller lignende om dagen, så kan det også være en mulighed at bruge denne om natten i en periode. Den kan være med til at gøre, at han bliver liggende på ryggen. I skal her naturligvis sikre jer, at han ikke får det for varmt :)
Da han lyder til at være ret godt igang motorisk i løbet af dagen, så er det nok et spørgsmål om tid, før han også kan skifte stilling selv om natten. Jeg tænker derfor, at det ændrer sig i takt med, at han bliver motorisk mere mobil, når han sover - og at tiden derfor også arbejder for jer:)
Håber I kan bruge dette lidt videre - og rigtig meget held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske