Svar: Søvn - 2 årig pige

9. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Majas mor og far

Tak for jeres brev og velkommen til:)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge:)

For det første skal I være sikre på, at I ikke forventer for stort et søvnbehov. I en alder af knap 2.5 år, er det gennemsnitlige søvnbehov 12.5 time i døgnet. Det betyder, at hvis jeres datter sover 2 timer til middag og står op kl 7.30, så vil hendes puttetidspunkt være ca. kl. 21... Hvis I putter hende kl 19.30, så er det derfor naturligt, at hun ikke sover før der er gået en time eller mere...

Derudover spiller det naturligt ind, hvis hun igennem længere tid har brug en time eller mere på at falde i søvn. Hun forventer at det er sådan putningen foregår. Hun tror, at det at blive puttet betyder et ritual, hvor hun får godnatmad, nogle gange ammes, så læser I historier, slukker lyset, synger sang og sidder og holder i hånden - og hun snakker måske lidt, beder om lidt vand, tumler rundt osv. og I forklarer igen og igen, at det er sovetid, at hun skal ligge stille, lukke sine øjne osv. Hun tror, at det er sådan det skal være...

Hun har også en alder nu, hvor hun naturligt er meget bevidst om, at når hun ligger i sin seng, så sidder I og hygger i stuen. Og hun vil naturligvis gerne være en del af alt det hyggelige. Hun synes ikke det er fair, at hun skal ligge alene på sit værelse og ikke må være en del af det hyggeligt I har sammen.. og de gange, hvor det er lykkedes hende at komme op og ind i stuen, har hun måske set, at I netop hygger, at slikskålen står på bordet osv... Derfor protesterer hun lige nu også mod at blive puttet i sin seng.

Det har stor betydning, hvordan dagen forløber, og det er rigtig fint og helt okay, at I holder fast i en middagslur på ca. 2 timer. Derudover vil det være rigtig godt, at I forsøger at holde et fast stå op tidspunkt om morgenen, så hun ikke nogle dage står op kl 07 og andre dage sover til klokken er 8 eller mere. Jo mere fast stå op tidspunktet er, jo større sandsynlighed er der for, at puttetidspunktet om aftenen også holder sig nogenlunde stabilt. Det er vigtigt, at stå op tidspunktet er ens uanset om det er hverdag eller weekend, om I er hjemme eller skal i daginstitution, så længe hun ikke er ældre, tåler hun ikke ret godt udsving i sin rytme og da I oplever det svært at putte hende om aftenen, er det ekstra vigtigt.

I skal også være opmærksomme på om hun nogle gange er så træt sidst på dagen, at hun f.eks. tager en powernap på vej hjem fra vuggestue - bag på cyklen eller i bilen. Hvis hun sover bare 20 minutter der, så kan denne søvn også påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen.. så kan det være bedre, at hun får lov til at sove en lille smule længere til middag:)

Jeg vil anbefale jer, at I lige nu ikke putter hende før I ved, at hun er parat til at sove. Det vil sige, at hvis hun ikke kan sove før klokken er 21.30, så skal I ikke putte hende før. Bibehold rytmen med godnatmad osv. som I har, sæt jer og læs godnathistorie osv. som I gerne vil holde fast i og som gør hende tryg - men så hun stille og roligt lærer og også fornemmer i sin ...

Annonce

... krop, at når hun har fået læst historie, så er hun parat til at sove. Hun skal have en ny erfaring med sig om, at det at blive puttet og lagt i seng betyder, at man får læst, sunget en sang og falde i søvn i løbet af ca. 15 minutter.

Når hun har fået denne fornemmelse ind i kroppen, så kan I stille og roligt begynde at rykke puttetidspunktet lidt frem, så hun ikke puttes 21.30, men 21.15, 21.00 osv. indtil I rammer det puttetidspunkt, som I fornemmer, og som I kan regne jer frem til, vil passe til hende og hendes behov. Hele tiden holde fast i stå op tidspunktet om morgenen, hele tiden holde fast i en middagslur på 2 timer osv. Det er ikke om morgenen, at hun skal forlænge sit søvnbehov, og det er ikke midt på dagen men om aftenen.

Hen af vejen vil det også være rigtig godt, at hun lærer at falde i søvn uden at I behøver sidde hos hende hele tiden og hvor I samtidig kan vise hende, at I er der, passer på hende og ikke går fra hende. Her vil jeg anbefale jer at bruge det jeg kalder for strygetøj metoden.

Denne metode går ud på, at I stiller jer på værelset eller i døråbningen, hvor I så stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt at I står, så hun kan se jer - uden at hun behøver rejse sig op - og hvor I kan se hende. Der skal være kontakt mellem jer. Det vil sige, at I starter med at putte, læser måske en historie eller lignende, og så stiller I jer og lægger tøj sammen eller stryger tøj. På den måde oplever hun, at I stadig er der, at I ikke går fra hende - men I viser hende også, at I har noget kedeligt at lave.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Netop fordi hun jo lige nu er bevidst om, at I hygger i stuen, når hun er lagt i seng, så er det vigtigt at I signalerer, at der ikke sker noget sjov, at der ikke er noget hun går glip af, hun kan ligeså godt lægge sig til at sove, fordi det I laver er kedeligt. I må gerne snakke lidt med hende undervejs, hun kan kalde på jer "moar?!", og du kan svare "ja, jeg er lige her skat", ligesom I kan sætte lidt ord på "læg dig ned skat, sove nu" osv. netop det at bede hende lægge sig, kan være rigtig godt, fordi det er med til at gøre, at hun rent faktisk bliver liggende. Hvis I igen og igen går hen og lægger hende ned, så kan det virke som en fjeder og ligeså snart i vender ryggen til hende, så står hun op igen..:)

Stille og roligt kan denne metode så udvides med, at I går kortvarigt. I kan f.eks. sige "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen". Hun kan ligge i sin seng, høre at I klirrer med tallerkener osv. og være tryg ved, at hun netop kan høre jer - og I kan så gå tilbage til hende, kærtegne, putte dynen om hende, kysse godnat og gå ud igen - og nogle gange være heldige at hun rent faktisk er faldet i søvn, når I vender tilbage:)

Det at hun oplever, at hun godt kan falde i søvn, uden at I behøver være der vil naturligt gøre det lettere for hende også at kunne finde tilbage i søvnen igen, når og hvis hun vågner om natten. Samtidig vil det naturligt være lettere for hende at sove igennem om natten, hvis hun samlet ikke sover mere end ca. 12.5 time i døgnet :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.