Brev:
Søvn - 2 årig pige
9. januar 2016
Alder:
2 år, 4 mdr.
Søvn - 2 årig pige
Hej Helen.
Vi er forældre til en dejlig 2-årig pige Maja (fra aug. 2013), som vi har rigtig svært ved at få til at sove om aftenen. Hun har 2 store søskende (12 og 9) som er hos os hver anden uge.
En typisk dag:
Maja vågner et sted mellem 7 og 8. Kommer i vuggestue ved 8.30 - 9 tiden, hvor hun sover ca. 2 timer fra ca. 12-14 (tidligere var det oftest 2½ time eller mere, så vi har bedt personalet vække hende efter max 2 timers middagslur). Hun bliver hentet ved 15-tiden – 15.30 tiden.
Når hun skal sove til aften er rutinen, at hun får nattøj på ca. 19.30 og herefter typisk en skive brød eller en skål havregryn med mælk og rosiner (vi spiser ved 17.30 tiden og har erfaring for, at hun ofte er sulten inden sengetid). Mange aftener får hun også en ammetår, hvis hun har lyst. Herefter læser mor eller far en godnathistorie i eller ved hendes seng. Lyset slukkes henad 20.15/30 tiden, og den af os, der putter, synger en godnatsang og sidder så ved siden af sengen og holder hende i hånden til hun sover, hvilket typisk tager 45 min. – nogle dage (væsentlig) længere. På en god dag lidt mindre. Dvs. hun reelt først sover 21/21.30.
Herudover er hun de seneste 2-3 måneder vågnet mellem 23 og 01, hvor hun er svær af få til falde i søvn igen – hun græder og siger hun gerne vil ind i vores seng, og hvis vi giver hende lov, så sover hun oftest videre uden problemer. Men vi er trætte af hver nat at sove med hende imellem os. Den seneste uges tid er vi dog begyndt at sidde hos hende - når hun vågner om natten - til hun falder i søvn, og så gå ud igen. Det kan godt være 3 – 5 gange pr. nat, at hun vågner og vi skal sidde hos hende, og nogle gange bliver vi nødt til at sidde der i ret lang tid – men vi gør det. Men mindre det er helt umuligt og hun bare ikke vil lægge sig til at sove igen – eller vi bare er alt for trætte efter en nat fyldt med afbræk og flere ophold ved Majas seng….
Vi har nu erkendt, at vi er nødt til at ændre på vores mønstre for at få Maja til at sove tidligere – så vi får noget mere voksentid efter at børnene er lagt – og også gerne forbliver i sin egen seng. Men vi er i tvivl om, hvordan vi bedst griber det an. Vi er også i tvivl om, hvordan vi bedst får gjort op med vanen, at en af os skal sidde ved hendes seng til hun sover, og måske holde hendes hånd. Vi vil gerne kunne putte hende som ovenfor beskrevet, og så lære hende at falde i søvn selv i sin egen seng. Vi er meget åbne over for dine input og tanker omkring vores situation, som vi begge er ret trætte af nu.
Vi forsøgte at ændre vanen med at skulle sidde ved Majas seng, til hun sover, sidste sommer – men det gik ikke særlig godt… Vi brugte dine metoder med at gå frem og tilbage ind til hende, eller være lige uden for hendes dør (hendes værelse støder direkte op til vores køkken, hvor der er aktivitet) men det gik selv ikke – hun skreg og skreg, og stod op i sengen, nogle aftener i flere timer så til sidst var alle helt udmattede. Det stod på nogle uger og så gav vi op. Derefter forsøgte vi en ”mellemløsning”, hvor vi sad ved siden af sengen, men uden at holde hende i hånden. Heller ikke det havde vi held med – hun spurgte konstant efter vores hånd, og vendte og drejede sig, rejste sig op, snakkede til os og alt muligt andet – det virkede som om hun var meget utryg og hele tiden skulle forvisse sig om, at vi stadig var der, for nu kunne hun jo ikke mærke os via hånden. Så efter nogle uger gav vi også op med denne metode, for vi havde et ulykkeligt, utrygt barn, som bare sov alt alt for lidt pga. de utrolig lange og opslidende putteseancer….
Vi er godt klar over, at vi ikke kan ændre alt på én gang, men vil gerne tage de første skridt i en ny retning.
Men vi er meget i tvivl om, hvad vi skal gøre – for som du kan læse, har vi forsøgt og også over flere uger, hvor vi standhaftigt holdt ud – men uden nogen som helst effekt…
Så vi håber, du vil hjælpe os med, hvordan vi kommer videre på en god måde for os alle 3.
Mange tak.
Mange hilsner
Majas mor og far