Svar: Døgnrytme - 4 uger

7. januar 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Det lyder som om, at det går rigtig godt med lillebror - han lyder til at stortrives på alle måder, hvor er det dejligt!:)

Det lyder som om, at du gør det helt rigtige - du forsøger at holde ham i gang om dagen, - og det må du meget gerne. Det er rigtig fint, at du lægger ham til cirka hver 3. time og hvis ikke han vågner af sig selv, så rumsterer du omkring ham eller tager ham op, for at sikre sig, at han ikke sover for meget - netop fordi han jo skal lære at være vågen og aktiv om dagen og sove om natten.

Det er den mørke årstid lige nu og mørke appellerer til ekstra søvn, hvor lys appellerer til vågenhed. Du må derfor gerne om dagen forsøge at få lidt dagslys ind i rummet. Når du putter ham til lurene om dagen, behøver du ikke nødvendigvis trække gardinerne for, eller du kan i hvert fald trække gardinerne fra vinduet, som et led i at hjælpe ham til at vågne. Om natten derimod vil det være rigtig godt, at du ikke tænder for meget lys, men netop sikrer at det er mørkt, for at hjælpe ham til at sove mere sammenhængende der.

Du må også meget gerne lade ham sove sine dagslure uden for de dage, hvor det ikke er alt for koldt, for at se om dette vil have god effekt på rytmen og søvnen om dagen - netop fordi ...

Annonce

... han er ude i dagslys og det trods alt er begrænset, hvor meget barnevognens kaleche skærmer. Undgå stofbleer eller lignende foran kalechen.

Det samme gælder aktivitet, pludren osv. I dagtimerne må du meget gerne snakke og pludre med ham, tumle lidt med ham, når du skifter hans ble, prøve at udnytte tiden på puslepuden. Gå lidt rundt med ham på din favn, hvor han kan kikke sig omkring, ligesom han skal pludre med dig, spejle sig i dit ansigt og din mimik osv. så du om dagen på denne måde hjælper ham til at være mere vågen og aktiv. Om natten skal du så ikke snakke for meget med ham, men forsøge at amme ham uden for meget uro, kun skifte bleen, hvis han har afføring ellers så lade ham sove videre efter at han har spist osv. så natten holdes så rolig som muligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind i løbet af dagen, for på den måde at holde ham lidt mere vågen og aktiv der. Et bad stimulerer både motorisk og mentalt og det kan du også forsøge - han behøver dog ikke dagligt bad med den alder han har, men et bad nogle gange kan være med til at ændre rytmen lidt:)

Jeg tænker dog, at det er rigtig fint at du fortsætter som hidtil og at tiden derfor også arbejder lidt for jer:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder