Svar: Døgnrytme - 4 uger
7. januar 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Stine
Det lyder som om, at det går rigtig godt med lillebror - han lyder til at stortrives på alle måder, hvor er det dejligt!:)
Det lyder som om, at du gør det helt rigtige - du forsøger at holde ham i gang om dagen, - og det må du meget gerne. Det er rigtig fint, at du lægger ham til cirka hver 3. time og hvis ikke han vågner af sig selv, så rumsterer du omkring ham eller tager ham op, for at sikre sig, at han ikke sover for meget - netop fordi han jo skal lære at være vågen og aktiv om dagen og sove om natten.
Det er den mørke årstid lige nu og mørke appellerer til ekstra søvn, hvor lys appellerer til vågenhed. Du må derfor gerne om dagen forsøge at få lidt dagslys ind i rummet. Når du putter ham til lurene om dagen, behøver du ikke nødvendigvis trække gardinerne for, eller du kan i hvert fald trække gardinerne fra vinduet, som et led i at hjælpe ham til at vågne. Om natten derimod vil det være rigtig godt, at du ikke tænder for meget lys, men netop sikrer at det er mørkt, for at hjælpe ham til at sove mere sammenhængende der.
Du må også meget gerne lade ham sove sine dagslure uden for de dage, hvor det ikke er alt for koldt, for at se om dette vil have god effekt på rytmen og søvnen om dagen - netop fordi han er ude i dagslys og det trods alt er begrænset, hvor meget barnevognens kaleche skærmer. Undgå stofbleer eller lignende foran kalechen.
Det samme gælder aktivitet, pludren osv. I dagtimerne må du meget gerne snakke og pludre med ham, tumle lidt med ham, når du skifter hans ble, prøve at udnytte tiden på puslepuden. Gå lidt rundt med ham på din favn, hvor han kan kikke sig omkring, ligesom han skal pludre med dig, spejle sig i dit ansigt og din mimik osv. så du om dagen på denne måde hjælper ham til at være mere vågen og aktiv. Om natten skal du så ikke snakke for meget med ham, men forsøge at amme ham uden for meget uro, kun skifte bleen, hvis han har afføring ellers så lade ham sove videre efter at han har spist osv. så natten holdes så rolig som muligt.
Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind i løbet af dagen, for på den måde at holde ham lidt mere vågen og aktiv der. Et bad stimulerer både motorisk og mentalt og det kan du også forsøge - han behøver dog ikke dagligt bad med den alder han har, men et bad nogle gange kan være med til at ændre rytmen lidt:)
Jeg tænker dog, at det er rigtig fint at du fortsætter som hidtil og at tiden derfor også arbejder lidt for jer:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske