Brev:
Døgnrytme - 4 uger
7. januar 2016
Alder:
1 mdr.
Døgnrytme - 4 uger
Kære Helen,
Vores søn er nu 4 uger gammel og egentlig en meget nem baby - det er nr 2 vel ofte ;-)
Han spiser fint og sover rigtig meget. Han vejede 3810 g ved fødslen og 3750 da han var 8 dage. Sundhedsplejersken har ikke været her siden, men han ser ud til at trives og vokse som han skal.
Mit spørgsmål er, hvor tidligt - og hvordan - man kan arbejde på at ændre en nyfødt babys døgnrytme. Han sover stort set hele dagen, er oftest kun lige vågen til amning og bleskift. Han spiser ca. hver 3. time, men nogle gange lægger jeg ham til sovende i dagtimerne hvis jeg synes han har sovet for længe. Så spiser han halvt i søvne og sover derefter videre. Han kan også sagtens sove sig igennem et bleskift. Jeg synes ikke rigtig han vågner mere af at jeg fx trykker ham under fødderne, og egentlig er min holdning også, at baby sover fordi han har brug for at sove (så længe han ellers er sund og rask). Om aftenen er han oftest lidt mere vågen og ammes lidt oftere. Han kan også være lidt urolig.
Når det så bliver nat, kan han pludselig godt holde sig vågen en time efter amning, hvor han gerne vil have kontakt. Det er ikke fordi det er noget stort problem - udover at jeg selvfølgelig er lidt træt dagen efter - men det ville da være lidt lettere og hyggeligere hvis hans selskabelighed lå i dagtimerne :-)
Dagen kan fx se sådan ud - uden rytmen selvfølgelig er helt fast endnu:
Amning kl 5 - falder i søvn igen
Kl. 7 Ammmes og skiftes, og vågen en times tid
Sover ca. 8-11/12
Ammes og skiftes (15 minutter i alt), sover derefter videre til 15/15.30
Ammes og skiftes (15 minutter i alt) og sover videre - en times tid
Herefter bliver lurene kortere og amning oftere.
Vi går i seng kl. 22. I går havde han sidst spist omkring 20.15, men jeg kunne ikke få ham vækket så han kunne spise igen. Så i nat ammede jeg kl. 23, 1, 3 og 5. Ved amningen kl. 3 eller 5 holder han sig oftest vågen i en time-halvanden.
Mange hilsner,
Stine