Svar: Dårlige vaner og søvnproblemer
30. december 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev - det er rigtig godt du skriver!
Først - man kan IKKE give sit barn for meget nærhed og tæt fysisk kontakt. Det er helt essentielt for barnets udvikling, at have mor og far tæt på.
Man kan heller ikke "bestemme noget", når man er et lille barn og hos jer et lille spædbarn. At du skal høre på kommentarer som at "hun bliver en dronning, hvis du lader hende bestemme" er fuldstændig hen i vejret! Det er simpelthen noget vrøvl!
Din datter er et lille menneske, som naturligt har et behov for at blive set, mødt og anerkendt som dette. Hun er på ingen måde beregnende, hun forsøger ikke at udnytte dig eller situationen. Hun søger din nærhed, din kærlighed, og hun har brug for, at du elsker hende betingelsesløst. Det er den største gave forældre kan give til deres børn - betingelsesløs kærlighed.
Du skal gøre det, som du fornemmer virker allerbedst hos jer. Hvis din datter sover bedst, når hun kan mærke dig tæt på, så skal du lade hende være i din nærhed. Du må dog gerne, med den alder hun har nu forsøge at hjælpe hende til at sove, uden at hun behøver være i din favn.
Hun skal naturligt have mælk som en fast del af sit putteritual. Det er vigtigt, at hun får mælk før hun skal sove. Det er med til at gøre, at hun sover en længere lur. Det er også sådan, at børn netop i 3-4 måneders alderen kan have en tendens til at slatspise og slatsove lidt og her er det rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende til en rytme, hvor hun fyldes lidt ekstra op med mælk før hun skal sove og hvor du hjælper hende til at sove tre lure dagligt.
I den her alder, er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper, hun smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter brystet, pludrer med dig, gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Du skal regne med, at hun har brug for 6-7 hovedmåltider ved brystet i døgnet. Altså måltider, hvor hun spiser længerevarende og tager godt fra. Men derudover kan hun godt melde sig og die kortvarigt, fordi hun er tørstig. Nogle gange vil det være sådan, at hun spiser godt, når hun har sovet en lang lur, og før hun så puttes, har hun brug for en lille tørstslukker til at falde til ro på, og så puttes hun derefter. Andre gange, vil hun søge brystet og die kortvarigt, når hun vågner af en lur og har så brug for brystet igen og spiser et større måltid, før hun så puttes til næste lur. Den fleksibilitet er nødt til at være der.
Hendes vægt lyder rigtig fin, hun var en fysisk stor pige, da hun blev født, og det lyder helt normalt, at hun nu vejer 6,4 kg. Du skal ikke bekymre dig om vægten :) Du kan på medlemssiderne gå ind i livets bog og indtaste hendes vægt- og længdemål, så kan du se, hvordan hun ligger på kurven.
Når du ammer hende og skal putte hende, så vil det være rigtig godt, at du starter med at skifte hende. I forbindelse med, at hun bliver skiftet, vil det være godt, hvis du så kan svøbe hende eller putte hende i en sovepose. Og herefter skal du så amme hende. Når hun ligger i et svøb eller i en sovepose, ammes og derefter puttes, så føles skiftet fra din favn og ned i seng eller barnevogn ikke så stort. Svøbet eller posen gør, at hun stadig føler sig omsluttet, men det er af et klæde og ikke af dine arme.
Når du ammer hende, så se på hendes øjne, læg mærke til hendes vejrtrækning. Prøv at putte hende fra din favn der, hvor du kan se, at hun næsten sover, men ikke sover helt. Øjnene har svært ved at fokusere, hun er tydeligt træt, lige ved at falde i søvn. Giv hende evt. en sut som erstatter brystet, put hende langsomt fra din favn, ned hvor hun skal sove. Stå ved hende, lad dine hænder være på hendes krop, så hun kan mærke dig. Vug hende med dine hænder, der hvor hun ligger, så hun lulles ind i søvnen på denne måde. Ligger hun i barnevognen, så tril hende lidt i vognen eller gå en tur med hende, for på den måde at lære hende at sove, uden at hun behøver være i dine arme.
Med hensyn til puttetidspunkt om aftenen, så afhænger dette af, hvornår jeres dag begynder. Jo tidligere I står op, jo tidligere vil hun kunne sove formiddagslur, middagslur og dagens 3. lur - og jo før vil hun gå i seng om aftenen. Når det er sagt, så er det dog helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen ikke går i seng før klokken er 22-23... Sådan er deres rytme i denne alder ofte. Når hun bliver ældre, vil hendes rytme ændre sig og dermed også hendes puttetidspunkt. Du kan læse meget mere om dette i min bog "Helens bog om børn og søvn".
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver dig lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske