Svar: Vågne nætter

29. december 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev :)

Jeg kan godt forstå, I synes det er uholdbart at jeres dreng vågner kl 03 og her er synligt vågen og aktiv i et par timer eller mere, før han så endelig sover igen - og jeg vil gerne dele et par tanker med jer.

Hans alder kan naturligvis spille ind. Med den alder han har, er han lige på grænsen til at han begynder at kunne forstå, at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer. Han behøver ikke være i samme rum som jer, men har lidt fornemmelse for, at I kan være i nærheden og at han derfor kan kalde på jer eller søge efter jer. Det er rigtig godt, for det vil naturligvis hjælpe ham, når han skal sove - men det kan i en overgang godt gøre, at han søger jer lidt ekstra. At han lige skal sikre sig, at I er der og at han derfor klynger sig lidt mere og måske vågner op midt nat, for at blive bekræftet i, at I ikke er forsvundet.

Den store motoriske udvikling kan også spille ind. Han begynder at gå nå og bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd. Han oplever verden større, og oplever også at være i vuggestue i løbet af dagen. Der er rigtig mange stimuli og oplevelser - og alt sammen skal bearbejdes. Det giver en stor motorisk uro, hvor han har svært ved at ligge stille - og det giver også en mental uro med rigtig meget drømmeaktivitet, fordi alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover. Han kan derfor godt vågne fordi han drømmer midt nat og hen mod morgenstunden...

Derudover tænker jeg, at det også kan spille ind, hvordan dagens rytme kører. Netop fordi han sover så dårligt om natten og ofte først falder rigtigt i søvn omkring kl 06-07, så lader I ham naturligt sove længere om morgenen - men det kan faktisk være lidt problematisk, fordi de 2 timer han så måske starter dagen senere, er det 2 timer, som han afkorter natten med. Derfor kan det være nødvendigt, at I vækker ham om morgenen, så han ikke får lov til at starte dagen for sent - ligesom det vil være rigtig godt, at I holder middagsluren til fast tid og samtidig lader ham sove ca. 2 timer, som han viser behov for. Han bør ikke forlænge sin middagslur til f.eks. 3-4 timer, selvom han kan virke til at have behov for dette, fordi det ikke vil ændre på hans nattesøvn. Det er ikke dagssøvnen der skal forlænges men nattesøvnen.

Så er det også sådan, at børn nogle gange vil have en opvågning om natten, på det tidspunkt hvor de sover om dagen. Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder hvor jeres dreng naturligt sover og perioder hvor han er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode som starter, når han er træt og falder i søvn og varer til han spontant vågner op, fordi han ikke har behov for at sove mere.

Hver søvnfase indeholder perioder hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode, hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Vi har alle et tidspunkt om natten, hvor det er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. end det f.eks. er for os at skulle stige ...

Annonce

... op en time før vækkeuret ringer.

Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive, når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost, og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får den, så klarer vi voksne det ofte med lidt sukker og en kop kaffe og børn får en middagslur ... :)

Det betyder, at når man ser over et døgn, så er det et peak om natten og et dyk om dagen. Sagt på en anden måde, hvis jeres dreng f.eks. sover middagslur kl 15, så vil han højst sandsynligt have et modsat peak om natten kl 03...

Nogle gange kan det, hvis barnet konsekvent vågner til samme tid hver nat, være en løsning at ændre lidt på barnets rytme, så man flytter på tidspunkterne om dagen, fordi det kan ændre på søvnen om natten.

Hos jer skal man dog også være opmærksom på, at hvis han lur ligger for sent, så vil dette dog også påvirke nætterne. Han bør ikke sove efter kl 16 og I skal derfor sikre jer, at han f.eks. ikke falder i søvn, at han ikke lige når at powernappe lidt i bilen eller på cyklen, når I henter ham fra vuggestue. Hvis han nogle gange sover her, så vil det ofte betyde, at han enten bliver svært at putte om aftenen, eller vågner meget tidligt om morgenen - eller får en opvågning midt nat, hvor han tydeligt er frisk. Hvis han har tendens til at sove lidt sidst på eftermiddagen, kan det være bedre at give ham en kort formiddagslur - og sikre at middagsluren stopper senest kl 15-15.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så... mit forslag vil være, at I starter med at se lidt på hans rytme og sikrer jer, at han kommer op til samme tid hver morgen og ikke står op alt for sent. Putte ham til middagslur til fast tid og sikre jer, at han ikke sover mere end ca. 2 timer som nu (hjemme 2.5 er helt okay). Sikre jer, at han ikke powernapper om eftermiddagen, når I er på vej hjem fra institutionen.

Derudover skal I naturligvis medtænke, hvad I laver om natten, når han vågner. Det er vigtigt, at I ikke tilbyder ham mad, som vil gøre, at han begynder at vågne, fordi han reelt er sulten. Det kan i stedet være en god idé, at I giver ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet og derigennem sikrer jer, at han ikke vågner, fordi han er sulten.

Hvis han har brug for vand, vil det være rigtig godt, hvis I kan fylde ekstra vand på ham hele dagen igennem og om aftenen, så væskebehovet så vidt muligt ikke skal dækkes om natten. Derudover kan det være en idé, at I giver ham en drypfri kop ved sengen, så han selv kan drikke vand og derefter lægge sig til at sove, så det ikke er en service, som I yder:)

Det er rigtig fint, at I holder fast i at han puttes i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Ligesom det er rigtig godt at I fortsat forsøger at holde fast i at det er sovetid, når han vågner og signalerer at I sover, ikke vil lege og dermed ikke går i stuen, tænder for tv eller lignende - det er nat og han må gerne kunne spejle sig i jer og fornemme dette:)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder