Vågne nætter

29. december 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Vågne nætter

Hej Helen,

Som du måske husker, har nattesøvn (eller mangel på samme) desværre altid været et tema hjemme hos os. Vores dreng har lige fra fødslen sovet meget uroligt, og selv efter han stoppede med at få mælk i løbet af natten, vågnede han stadig min. 4-5 gange og græd en smule. Heldigvis var det relativt nemt at få ham til at falde til ro igen. Vi skulle bare holde ham lidt i hånden, lægge en hånd på hans mave, ae ham lidt, etc., så fortsatte han ellers sin søvn. Natteroderiet har dog den seneste måned nået nye højder, og derfor skriver jeg nu.

Vores søn har nu fået den trælse vane at vågne omkring kl. 03 eller 04 og så ellers være lysvågen de næste 3-4 timer. Han rejser sig op i sin tremmeseng og begynder at ruske i tremmerne. Hvis vi ikke tager ham op, begynder han at græde efter et stykke tid. Hvis vi tager ham op og lægger ham i sengen hos os, så begynder han at kravle rundt, rejse sig op i sengen og lege. Selvom vi ignorerer hans adfærd og lader som om, vi sover, så kaster han sig ned i os, sætter sig ovenpå os, pjatter og griner højlydt. Dette fortsætter i timevis, og først omkring kl. 07 plejer han at falde udmattet om og sove videre. Her sover han ...

Annonce

... gerne 1-2 timer og vågner så ellers og virker forholdsvis frisk.

I løbet af dagen sover han en middagslur, der varer mellem 1,5 og 2,5 time. Dvs. i vuggestuen sover han som regel 1 time og 45 min. (de over indendørs), men herhjemme kan han godt sove 2 timer eller 2,5 time udendørs i banevognen i weekenden. Vi er meget opmærksomme på, at han ikke powernapper i løbet af dagen.

Han bliver typisk puttet omkring kl. 19.30 og falder i søvn uden problemer. Han får en flaske, bliver lagt i seng, kysset godnat, og så sover han ellers inden for 5 min. Det lader ikke til, at han er bange for mørket eller bange for at være alene. Han plejer så at sove uden afbrydelse indtil kl. 23, hvorefter han begynder at vågne indimellem. Det virker umiddelbart som om, han drømmer, men når vi holder ham lidt i hånden, aer ham eller giver ham sutten, sover han videre. Dette sker et par gange indtil kl. 03 eller 04, hvor han vågner og er lysvågen.

Mit spørgsmål er nu: Hvad kan det skyldes, at han pludselig vågner og vil lege midt om natten? Hvordan skal vi reagere på denne adfærd? Og hvordan kan vi hurtigst muligt få aflært denne dårlige vane?

Bedste hilsner
fra et meget træt forældrepar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge