Svar: Problemer med søvn
20. december 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Line og Michael
Tak for jeres brev og søde ord til mig om mine bøger og mine svar i brevkassen :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer.
Det lyder som om, at jeres datter har fået et søvnassociationsproblem, der handler om, at hun er blevet uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske.. Når hun skal sove om aftenen, så får hun sin flaske, falder i søvn, tilbydes flaske igen sen aften, og så vågner hun en gang i timen - hvor jeg tænker, at hun igen og igen søger efter sin flaske...
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, det er de rutiner vi har før vi falder i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få f.eks. en flaske, få en sut, en sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det, der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres datter er afhængig af flaske eller af at være i jeres favn og blive vugget for at sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Det der er startet som en god søvnassociation kan ændre sig til at blive uhensigtsmæssigt, fordi man får skabt den problemstilling, der ligger i, at jeres datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at I tilbyder hende flaske, sut, vugger hende ... igen og igen.
I fortæller, at I følger min foreslåede dagsplan, og hun spiser umiddelbart godt om dagen. I fortæller også, at I har forsøgt at øge hendes indtag af mad i dagtimerne, og det har ikke haft nogen effekt på nætterne. Jeg lyder ikke umiddelbart som om, at det er mere mad hun behøver - det lyder som om, at det er flasken, eller det at komme op i jeres favn, som hun efterspørger og for at vænne hende fra dette, så er det vigtigt, at I nu forsøger at putte hende i sengen, hvor I ønsker hun skal sove - og at I får fjernet flasken, før hun falder helt i søvn.
Det er helt naturligt, at hun har mange opvågninger om natten. Hun vil her skifte stilling, have brug for at blive lagt om på siden, få dynen på sig igen osv. Og hun kan sagtens med den alder hun har, have brug for jeres hjælp til stillingskift, en beroligende hånd osv., så hun kan mærke, at I er der. Men det er vigtigt, at I ikke kommer sut eller flaske i munden på hende, ligesom det er vigtigt, at I forsøger at lulle hende videre i søvnen i sengen, hvor hun ligger.
Når hun får flasken om aftenen, så er det vigtigt, at hun lige når at slippe flasken, før hun sover helt. Det må meget gerne være sådan, at hun drikker sin flaske, slipper den, smiler til jer, triller om på siden og sover. Så hun ikke er afhængig af flasken i munden for at sove.
I fortæller, at hun om dagen ikke længere får flaske - hvordan falder hun i søvn her? Hvis hun f.eks. puttes i en sovepose, så kan det være en god idé, at I også indføre denne om aftenen og så naturligvis sikre jer, at hun ikke får det for varmt. Men de ritualer I har om dagen og som fungerer der, må I meget gerne overføre til om aftenen.
Det er naturligvis en overvejelse værd om hun har et reelt behov for mælken - som nævnt, er det ikke sikkert, at hun har brug for mere mad... men måske fylder skemaden før middagsluren for meget. Nogle gange kan det give en ændring, hvis I skærer ned for mængden af skemad der, og hun så efterfølgende vil tage imod en flaske før middagsluren. Så de tre flasker hun har behov for kommer til at ligge før middagslur, aften og sen aften - og om natten sover hun så uden yderligere behov for mælk... Det er her også vigtigt at medtænke, at hun stadig kun er 7 måneder og derfor naturligt faktisk stadig vil have behov for 4 flasker i døgnet - det er først i 8-9 måneders alderen, at det normalt vil være passende at skære ned til tre flasker... Jeg anbefaler, at de fire flasker ligger før middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen.
Hun er måske også i begyndende separationsfase og kan af den grund søge ekstra fysisk kontakt og nærhed - vær opmærksom på, om det er jeres nærhed, hun savner om natten. Hvis hun falder i søvn i jeres arme og flyttes sovende til sin seng, kan det være forklaringen på, at hun søger jer igen og igen om natten - og behovet for jer kan netop forstærkes nu, på grund af den alder hun har, og den store udvikling hun går igennem...
Jeg plejer at sammenligne det med, at I falder i søvn ved siden af hinanden. I løbet af natten, forsvinder den ene af jer - hvad gør den anden? I vil vågne op, registrere at han eller hun er væk, og I vil ikke kunne sove videre. I vil vågne yderligere op, sætte jer op i sengen, begynde at kalde osv. og I vil naturligt ikke kunne sove, før jeres partner er tilbage i seng igen eller I har fundet ud af, hvor han eller hun var gået hen.
Hvis jeres datter falder i søvn i jeres favn, vil hun på samme måde søge jeres nærhed og kontakt om natten og forbinde jeres favn med stedet, hvor hun skal sove. Det er helt okay, at prioritere nærheden og den tætte kontakt - også nu - her kan det være en god idé at koble hendes seng til jeres seng. Det giver mulighed for, at I kan være lige ved siden af hende, lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke jer, mærke at I ikke er forsvundet, samtidig med at hun lærer at sove i egen seng...
I skal forsøge at hjælpe hende tilbage i søvnen om natten med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - stillingskift, beroligende hænder, beroligende ord, kærtegn eller lignende - og så vidt muligt forsøge at undgå flaske eller sut i munden, eller at hun skal op i jeres arme, gås rundt med eller lignende...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der kan spille ind hos jer:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske