Svar: Problemer med søvn

20. december 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line og Michael

Tak for jeres brev og søde ord til mig om mine bøger og mine svar i brevkassen :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer.

Det lyder som om, at jeres datter har fået et søvnassociationsproblem, der handler om, at hun er blevet uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske.. Når hun skal sove om aftenen, så får hun sin flaske, falder i søvn, tilbydes flaske igen sen aften, og så vågner hun en gang i timen - hvor jeg tænker, at hun igen og igen søger efter sin flaske...

Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, det er de rutiner vi har før vi falder i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få f.eks. en flaske, få en sut, en sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det, der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.

Hvis jeres datter er afhængig af flaske eller af at være i jeres favn og blive vugget for at sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Det der er startet som en god søvnassociation kan ændre sig til at blive uhensigtsmæssigt, fordi man får skabt den problemstilling, der ligger i, at jeres datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at I tilbyder hende flaske, sut, vugger hende ... igen og igen.

I fortæller, at I følger min foreslåede dagsplan, og hun spiser umiddelbart godt om dagen. I fortæller også, at I har forsøgt at øge hendes indtag af mad i dagtimerne, og det har ikke haft nogen effekt på nætterne. Jeg lyder ikke umiddelbart som om, at det er mere mad hun behøver - det lyder som om, at det er flasken, eller det at komme op i jeres favn, som hun efterspørger og for at vænne hende fra dette, så er det vigtigt, at I nu forsøger at putte hende i sengen, hvor I ønsker hun skal sove - og at I får fjernet flasken, før hun falder helt i søvn.

Det er helt naturligt, at hun har mange opvågninger om natten. Hun vil her skifte stilling, have brug for at blive lagt om på siden, få dynen på sig igen osv. Og hun kan sagtens med den alder hun har, have brug for jeres hjælp til stillingskift, en beroligende hånd osv., så hun kan mærke, at I er der. Men det er vigtigt, at I ikke kommer sut eller flaske i munden på hende, ligesom det er vigtigt, at I forsøger at lulle hende videre i søvnen i sengen, hvor hun ligger.

Når hun får flasken om aftenen, så er det vigtigt, at hun lige når at slippe flasken, før hun sover helt. Det må meget gerne være sådan, at hun drikker sin flaske, slipper den, smiler til jer, triller om på siden og sover. Så hun ikke ...

Annonce

... er afhængig af flasken i munden for at sove.

I fortæller, at hun om dagen ikke længere får flaske - hvordan falder hun i søvn her? Hvis hun f.eks. puttes i en sovepose, så kan det være en god idé, at I også indføre denne om aftenen og så naturligvis sikre jer, at hun ikke får det for varmt. Men de ritualer I har om dagen og som fungerer der, må I meget gerne overføre til om aftenen.

Det er naturligvis en overvejelse værd om hun har et reelt behov for mælken - som nævnt, er det ikke sikkert, at hun har brug for mere mad... men måske fylder skemaden før middagsluren for meget. Nogle gange kan det give en ændring, hvis I skærer ned for mængden af skemad der, og hun så efterfølgende vil tage imod en flaske før middagsluren. Så de tre flasker hun har behov for kommer til at ligge før middagslur, aften og sen aften - og om natten sover hun så uden yderligere behov for mælk... Det er her også vigtigt at medtænke, at hun stadig kun er 7 måneder og derfor naturligt faktisk stadig vil have behov for 4 flasker i døgnet - det er først i 8-9 måneders alderen, at det normalt vil være passende at skære ned til tre flasker... Jeg anbefaler, at de fire flasker ligger før middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen.

Hun er måske også i begyndende separationsfase og kan af den grund søge ekstra fysisk kontakt og nærhed - vær opmærksom på, om det er jeres nærhed, hun savner om natten. Hvis hun falder i søvn i jeres arme og flyttes sovende til sin seng, kan det være forklaringen på, at hun søger jer igen og igen om natten - og behovet for jer kan netop forstærkes nu, på grund af den alder hun har, og den store udvikling hun går igennem...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg plejer at sammenligne det med, at I falder i søvn ved siden af hinanden. I løbet af natten, forsvinder den ene af jer - hvad gør den anden? I vil vågne op, registrere at han eller hun er væk, og I vil ikke kunne sove videre. I vil vågne yderligere op, sætte jer op i sengen, begynde at kalde osv. og I vil naturligt ikke kunne sove, før jeres partner er tilbage i seng igen eller I har fundet ud af, hvor han eller hun var gået hen.

Hvis jeres datter falder i søvn i jeres favn, vil hun på samme måde søge jeres nærhed og kontakt om natten og forbinde jeres favn med stedet, hvor hun skal sove. Det er helt okay, at prioritere nærheden og den tætte kontakt - også nu - her kan det være en god idé at koble hendes seng til jeres seng. Det giver mulighed for, at I kan være lige ved siden af hende, lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke jer, mærke at I ikke er forsvundet, samtidig med at hun lærer at sove i egen seng...

I skal forsøge at hjælpe hende tilbage i søvnen om natten med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - stillingskift, beroligende hænder, beroligende ord, kærtegn eller lignende - og så vidt muligt forsøge at undgå flaske eller sut i munden, eller at hun skal op i jeres arme, gås rundt med eller lignende...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der kan spille ind hos jer:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor