Svar: Problemer med nattesøvnen - 19 måneder
17. december 2015
Alder:
19 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og dine tanker om, hvordan I skal gribe det hele an videre frem...:)
Som udgangspunkt er det ikke dårligt at sidde hos hende, når hun skal sove - men det afhænger naturligvis af, hvor længe I skal sidde der. Hvis hun kan falde i søvn inden for 15 minutter, fordi I sidder der og det dermed er trygt for hende at skulle sove, så er det bestemt godt givet ud fremfor, at I går og hun så græder, og putningen og det at sove forbindes med noget som er utrygt og ikke rart.
Når jeg læser dit brev, så beskriver du en pige, der søger rigtig meget nærhed og tæt fysisk kontakt om natten. Jeg forstår dit brev sådan, at hun sover på eget værelse, og at du om natten skal stå op og gå ind til hende 3-4 gange hver nat - tage hende op i dine arme, berolige og betrygge, putte hende igen, sidde der lidt til hun atter sover og så kan du gå tilbage til din seng.. hvis det er sådan det foregår, så kan jeg godt forstå, at du synes, det er hårdt!
Hvad ville der ske, hvis du lod hende sove i soveværelset? Du kunne fjerne den ene side af tremmesengen og sætte hendes seng sammen med din seng - så du på den måde forlænger din seng i bredden. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil gøre det muligt for dig, at putte hende i egen seng, og samtidig være lige ved siden af hende, så du om natten kan nøjes med at lægge en hånd over på hende, så hun kan mærke, at du er der - og så du ikke behøver stå op og gå ind til hende. Samtidig ville hun måske ikke rejse sig ved tremmerne, fordi siden var taget af sengen - så hun ville på den måde både lære at sove i sin seng, men også lære at ligge lidt mere stille... alternativt måske kravle ud af sengen og putte sig ind til dig, men så er det jo hendes behov lige nu - og du ville forhåbentlig så stadig kunne sove videre. Hun ville på den måde få din nærhed og kontakt, men komme væk fra at skulle op i dine arme, gås med og vugges om natten...
Jeg tænker, at hvis I på denne måde kunne sove sammen i en periode, så ville hun gradvist lære at sove videre uden at skulle op og vugges og når hun har lært det, så kunne hun komme tilbage i eget værelse igen og jeres putteritual kunne så bibeholdes...
I kan naturligvis også gøre det, at I lader far tage over om natten, som I har talt om. Far kan af gode grunde ikke amme hende den ene gang om natten, hvor hun søger brystet - men han kan sagtens lægge sig med hende, give hende masser af nærhed og tæt fysisk kontakt.. Det kan godt være en løsning, hvis det er brystet hun er uhensigtsmæssigt afhængig af.. men det lyder faktisk ikke helt til at være tilfældet hos jer. Det lyder som om, at hun er mere afhængig af nærheden og af at komme op i favn. Far kan naturligvis godt gøre dette - han kan også sagtens lade hende komme op i favn, gå rundt med hende og putte hende tilbage i seng igen - men det ændrer jo ikke på hendes opvågninger og afhængighed... Det lyder for mig som om, at hun skal lære at hun ikke behøver komme op i favn om natten, men kan finde roen ved at ligge i sin seng...
Det lyder derfor lidt for mig som om, at hun i første omgang netop skal lære at hun ikke behøver komme op og blive gået med, men godt kan finde roen ved at ligge - og netop kan det fordi hun kan ligge ved siden af jer - og så enten ligge sammen med far eller mor. Hvis I ikke vil have hende tilbage i soveværelset, så kan far evt. putte med hende på en madras på børneværelset og på den måde tage over om natten i en periode. Han kan give masser af nærhed - men netop liggende og uden at gå rundt med hende i armene... Det kan også godt tænke, at hvis I lægger jer med hende fra starten, at hun så slet ikke behøver søge brystet tidlig morgen - her dog ingen garantier, det er ikke til at vide, før I prøver det.
Uanset hvad I beslutter jer for at gøre, så er det rigtig godt, at I begge er enige om at gøre det og støtter hinanden - og det lyder til at være tilfældet hos jer. Det er også super fint netop at bruge juleferien til at få skabt nogle nye rutiner og vaner om natten...
Får hun en godnatgrød? Det kan være en god idé at tilbyde hende en godnatgrød om aftenen før hun puttes til natten. Den kan give lidt ekstra mæthed og gøre, at hun så ikke vågner op tidlig morgen og søger brystet, fordi hun reelt er sulten... Hvis far giver hende bad om aftenen, giver hende godnatgrøden, børster hendes tænder - så vil far på sigt naturligt også lettere kunne tage over og trøste og berolige, når hun skal puttes eller i løbet af natten. Jo mere far er med i alt det der leder op til putning, jo bedre vil far kunne tage over, hvis mor ikke er der... Det er også en overvejelse værd i forhold til, hvordan I vil gøre det hos jer:)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at stoppe amning helt - det er en vigtig epoke, som slutter og det er svært at tage den beslutning... Du skal dog huske på, at hun er så gammel nu, at hun godt kender forskel på mor og på brystet. Hun ved godt, at det er to forskellige ting og hun vil naturligt stadig kunne få din trøst, din nærhed, kærlighed og omsorg, også selvom du ikke ammer...
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med projekt nattesøvn :)
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske