Svar: Bedre søvn til to-årig
17. december 2015
Alder:
22 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev:)
Det lyder som en rigtig god idé, at I nu begynder at skabe lidt mere ens rytme for jeres datter, og da hun nu er begyndt i institution, vil det være rigtig godt, at hver dag ligner hinanden så meget som muligt.
Når hun ikke er ældre end kun 22 måneder, så vil hun ikke kunne klare ret store skift i hverdagen. Det er vigtigt, at du hjælper hende til en nogenlunde fast rytme, fordi det påvirker hendes indre ur og hendes fornemmelse for behov for søvn, mad osv. Jo mere fast rytme hun har, jo mere parat til at sove, vil hun være, når du putter hende. Det samme med faste spisetider, jo mere fast hendes måltider ligger, jo mere sulten og parat til at spise, vil hun naturligt også være.
Derfor skal du vække hende om morgenen, uanset hvad dag på ugen det er, og uanset om hun skal i institution eller ej. Hvis ikke hun vågner af sig selv f.eks. kl 07, som lyder til at være jeres stå op tidspunkt, så skal du vække hende. Hele dagen igennem skal hun spise, lege, sove osv. på faste tidspunkter. Du skal regne med at hendes søvnbehov er 13-13.5 time i døgnet, ofte fordelt sådan, at hun sover 1.5-2 timer til middag og 11.5 time om natten.
Søvn der ligger efter kl 16 vil i denne alder "æde" af nattesøvnen, det er derfor vigtigt, at hendes middagslur ikke ligger for sent. Det skulle dog meget gerne ændre sig af sig selv, hvis du begynder at vække hende om morgenen - jo tidligere dagen starter, jo tidligere vil hun naturligt ofte også sove til middag.. Og det vil naturligt igen påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen.
Da hun lyder til at have en sen søvnfase - det vil sige, at hun sover sent hele dagen igennem, så kan det godt være nødvendigt i en periode at putte hende lidt senere om aftenen, end du lige umiddelbart tænker hun har behov for. Hendes udregnede puttetidspunkt er måske kl 20, men hun kan i en periode godt have behov for først at blive puttet kl 21... Her er det så vigtigt, at du stadig vækker hende om morgenen, holder fast i hele dagens rytme, sikrer at hun ikke sover mere end 1.5-2 timer til middag og stille og roligt vil hun så begynde at fornemme træthed om aftenen og behov for at komme i seng og sove - og du kan rykke puttetidspunktet om aftenen gradvist frem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: 1 bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost 12: Fiberholdigt brød med forskelligt pålæg og forskelligt tilbehør eller varm middagsmad - hun bør få kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl 13.30 - må gerne få en banan, en kop mælk eller lignende før hun puttes. Sover her 1.5-2 timer og du skal dermed sikre, at hun står op før kl 16...
Eftermiddag 16: Tilbydes meget gerne grøntsager - kogte grøntsager eller en meget findelt råkostsalat bestående af f.eks. fint revet gulerod og æble. 1/2 bolle med smør, ost. Frisk frugt.
Aften 18: Almindelig familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Vand eller mælk af kop. Får børstet tænder.
Puttes til natten ca kl 20 (lige nu måske lidt senere...) med godnathistorie, kærtegn osv.
Hvorvidt I skal putte hende på eget værelse eller i soveværelset afhænger lidt af, hvad du tænker vil fungere bedst. Hvis hun lige nu er afhængig af at være i jeres favn og har rigtig meget brug for jeres nærhed - og især fordi hun er begyndt i institution, så vil det være rigtig fint, at du lader hende sove i soveværelset - på den måde kan hun lærer at sove i sin seng og når hu har lært dette, kan hun så blive flyttet til eget værelse og lære at sove, uden at du er lige ved siden af...
Modsat, så kan det også være en idé, at I lærer hende at sove på eget værelse med det samme, hvis I fornemmer, at det godt kan lade sig gøre - på trods af, at hun er begyndt i institution og naturligt lige nu søger trygheden ekstra meget.
Det kan altså være en god idé at tage det i etaper, hvis hun er afhængig af din favn og din nærhed - vant til at falde i søvn i dine arme.. Det kan simpelthen være for stort et skift for hende, at gå fra din favn til egen seng på eget værelse - og især, hvis I vælger at lukke døren og lade hende græde!!
Hvis du synes, at "det er mærkeligt at sidde på gulvet og læse godnathistorie", fordi du plejer at sidde med hende i din favn, så er der ingen tvivl om, at jeres datter også synes, at det er mærkeligt. Og det er problematisk for jer begge! Det skal ikke være mærkeligt at komme i seng, det skal forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Og du skal ikke gøre noget, som du synes virker mærkeligt, eller som du føler er forkert. Hvis det føles forkert, så er det forkert!
Når du er hjemme, så skal du naturligvis sige godnat til jeres datter. Det er igen "mærkeligt", hvis mor er hjemme og mor ikke vil putte og ikke siger godnat. Hvis I begge er der, så skal I begge sige godnat til hende. Jo mere far er omkring hende, jo mere vil han naturligt kunne tage over, når du så ikke er der. Derfor vil det være rigtig godt, at det f.eks. er far der bader hende om aftenen, hjælper hende i nattøjet, giver hende godnatgrøden, børster hendes tænder osv. Og så putter mor, når mor er hjemme - og far putter, når han er alene hjemme.
Lige nu vil det være rigtig godt, at I således spiser aftensmad, giver hende bad, smører med creme, kommer i nattøj osv. og derefter får en godnatgrød - og så bliver puttet. Hun skal have en puttebamse, slaskedukke, sutteklud eller lignende hos sig og det er fint, at I læser godnathistorie. Sid hos hende, vær på sengekanten eller lige ved siden af sengen, så hun kan mærke, at I er der. Hun må gerne lægge benene på jeres ben, holde lidt i hånden eller hvad hun nu viser behov for. Gå ikke fra hende - når hun klynger sig til jer, så er det fordi hun lige nu har behov for jer, behov for at mærke jer, sikre sig, at I ikke går fra hende.
Lad døren stå åben ind til hendes værelse, så hun kan høre, at I er der, hvis hun vågner, og så hun har en fornemmelse af, at hun kan komme ud til jer, at det er helt okay, at hun søger jer, hvis hun har brug for jer. Igen - hun skal være helt tryg ved at sove! Vågner hun op i løbet af aftenen, går ind i stuen til jer, så tager I det stille og roligt, siger bare "hej skatterpige, kommer du der - kom du skal ind i seng igen" og så følger I hende tilbage i seng. Putter hende kærligt, beroliger og betrygger og er der for hende, hjælper hende atter til ro. Igen holde fast i dagsrytmen og sikre at puttetidspunktet passer til hende:)
I skal regne med, at det godt kan tage nogle uger - 5-6 uger, at hjælpe hende til en ny rytme, så det kræver overskud og stor tålmodighed og forståelse fra jeres side:)
Der er lidt at gå i gang med - håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
- Og rigtig god jul til jer alle tre!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske