Bedre søvn til to-årig

17. december 2015

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Bedre søvn til to-årig

Hej.

Min datter er nu 22 måneder og har for to uger siden haft sin første dag i institution. Da vi bor i udlandet, er det blot på deltid. Tre gange om ugen fra 8-13.

Vi har indtil videre ikke haft behov for strikse rammer, da vi ikke har skulle stå op hver morgen. Derfor er min datter som regel faldet i søvn i vores seng ved 23-tiden og vågnet ved 9-tiden. Helt skørt for en et-årig! Hun sover lur i 1,5 time. Gerne ved 15-tiden, hvilket er for sent.

To dage før start i vuggestue, rykkede vi hendes seng ind på eget værelse, fordi vi mente det var bedste måde til nye rammer, men jeg fik kolde fødder, fordi der i forvejen sker meget nyt for hende. Desuden er hun vant til at falde i søvn i mine arme, så det er mærkeligt at sidde på hendes værelse -på gulvet- og læse godnathistorie. Desuden har vi taget siderne af sengen, så hun løber som regel rundt! Ved simpelthen ikke, hvor jeg skal begynde og hvor hård jeg skal være. Hun trænger rytmer og søvn! Hun havde kolik i begyndelsen, så er super sårbar overfor hendes gråd. Hvad vil du anbefale?

Skal vi insistere på eget værelse eller lade hende komme på plads i institution først? Det er nok det sidste jeg hælder personligt til.

Hvordan ser en god dagsplan ud, hvis hun skal ...

Annonce

... op klokken 7 og sove lur klokken 13? Hvad er gode aftenrutiner? Pt, er det bleskift, tandbørstning og tre bøger. Men vil nok gerne ha' bad med ind, hvis det kan hjælpe til afslapning.

Hvad gør jeg desuden, når hun bare løber rundt og ikke vil lægge sig? Vi har prøvet at lukke døren til hendes værelse og være hårde. Jeg klarer tre min og tager så en ulykkelig pige i armen, ofte med opkast. Desuden skal far også gerne på banen cirka tre gange om ugen. Det er vel ret vigtigt, at han kører samme tidspunkter og rutiner, så dem skal vi nok blive enige om. Ofte er det kun, hvis jeg er ude, han lægger hende og så hygger de indtil hun går kold eller til jeg kommer hjem. Når han putter, skal jeg forlade hjemmet eller tage høretlf på? Hun vil ikke acceptere det.

Det er vel også ret vigtigt, at hun kommer op samme tid hver dag? Idag skal hun som eksempel ikke i børnehave, så hun sover til ni, men skal så op klokken 7 i morgen. Betyder det, at Hun skal vækkes hver dag klokken 7 i en periode? Og hvor lang tid tager nye rutiner mon?

Sorry for så mange spørgsmål. Relationen til både mand og veninder er presset på grund af søvnudfordringen, så har virkelig brug for hjælp. På forhånd tak for gode råd!

Hilsen mor til verden bedste datter

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene