Svar: Hjælp til bedre søvn - 2 år, 5 mdr.

13. december 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev :)

Jeg kan godt forstå, at I er ved at være godt trætte og rigtig godt kunne tænke jer, at jeres datter sov igennem! Det burde hun også med den alder hun har, og ud fra det I fortæller...

Der er ikke noget i jeres rytme eller beskrivelse af hende, som kan forklare, hvorfor hun vågner op flere gange om natten og skal bruge 45 minutter på at falde i søvn igen.

I har skrevet til mig, siden hun var en ganske lille baby, og det med søvnen har været oppe at vende flere gange. I er opmærksomme på rytme, madindtag, smerter, sygdom, alder, udvikling, hverdag, drømme osv. osv. og I gør ikke umiddelbart noget forkert! Af en eller anden grund, så har jeres datter bare meget svært ved at sove - og hos nogle børn er det sådan, og man finder aldrig helt ud af hvorfor... Det hjælper, hvis man ved hvorfor, fordi det gør det lettere at ændre på...

Det er rigtig fint, at I også har forsøgt at tage ...

Annonce

... hende ind til jer, men det lyder ikke til at virke. Tanken om, at I med det samme er der, kan berolige og betrygge og dermed hjælpe hende videre i søvnen før hun når at vågne for meget op, er rigtig god. Jeg tænker derfor, at I måske skulle prøve at lade far sove på en madras på børneværelset et par nætter, for at se om det vil gøre en forskel hos jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er rigtig dejligt, at du venter dig igen - stort tillykke med det!:) Det kan naturligt også spille ind, men jeg tror nu ikke, at det er forklaringen her, fordi hun jo aldrig rigtig har lært at sove sammenhængende... Det spiller naturligt også ind, at hun ikke rigtig har nogen erfaring med sig om at sove godt og sammenhængende, men I har gjort hvad I kunne undervejs og årsagen til den afbrudte søvn har været meget forskelligt.

Jeg tænker et eller andet sted, at tiden er nødt til at arbejde for jer, og at hun forhåbentlig en dag begynder at sove igennem... Stort knus med på vejen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder