Svar: Hjælp til bedre søvn - 2 år, 5 mdr.
13. december 2015
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev :)
Jeg kan godt forstå, at I er ved at være godt trætte og rigtig godt kunne tænke jer, at jeres datter sov igennem! Det burde hun også med den alder hun har, og ud fra det I fortæller...
Der er ikke noget i jeres rytme eller beskrivelse af hende, som kan forklare, hvorfor hun vågner op flere gange om natten og skal bruge 45 minutter på at falde i søvn igen.
I har skrevet til mig, siden hun var en ganske lille baby, og det med søvnen har været oppe at vende flere gange. I er opmærksomme på rytme, madindtag, smerter, sygdom, alder, udvikling, hverdag, drømme osv. osv. og I gør ikke umiddelbart noget forkert! Af en eller anden grund, så har jeres datter bare meget svært ved at sove - og hos nogle børn er det sådan, og man finder aldrig helt ud af hvorfor... Det hjælper, hvis man ved hvorfor, fordi det gør det lettere at ændre på...
Det er rigtig fint, at I også har forsøgt at tage hende ind til jer, men det lyder ikke til at virke. Tanken om, at I med det samme er der, kan berolige og betrygge og dermed hjælpe hende videre i søvnen før hun når at vågne for meget op, er rigtig god. Jeg tænker derfor, at I måske skulle prøve at lade far sove på en madras på børneværelset et par nætter, for at se om det vil gøre en forskel hos jer.
Det er rigtig dejligt, at du venter dig igen - stort tillykke med det!:) Det kan naturligt også spille ind, men jeg tror nu ikke, at det er forklaringen her, fordi hun jo aldrig rigtig har lært at sove sammenhængende... Det spiller naturligt også ind, at hun ikke rigtig har nogen erfaring med sig om at sove godt og sammenhængende, men I har gjort hvad I kunne undervejs og årsagen til den afbrudte søvn har været meget forskelligt.
Jeg tænker et eller andet sted, at tiden er nødt til at arbejde for jer, og at hun forhåbentlig en dag begynder at sove igennem... Stort knus med på vejen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske