Svar: Søvnløs tvillingebror (og forældre)

11. december 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej igen :)

Der er flere ting, som gør sig gældende hos jer, blandt andet det faktum, at jeres dreng er rigtig godt i gang med separationsfasen. Derudover spiller det naturligt ind, at han generelt har haft svært ved at sove, har haft problemer med sine ører, smerter osv. så han har ligesom ikke rigtig nogen erfaring med sig om, at det at sove kan være forbundet med noget godt.

Men derudover tænker jeg, at den hos jer også handler om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem...

Søvnassociationer er de rutiner vi har i forbindelse med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Mange voksne læser f.eks. en bog og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hos jer lyder det som om, at jeres dreng har lært at han skal være i favn, han skal vugges, for at kunne sove. Han er afhængig af fars favn og fars arme - og det at blive bevæget, for at kunne falde i søvn. I har udskiftet fars favn med barnevognen, men han har stadig brug for bevægelser, for at kunne sove - og når han i løbet af aftenen og natten vågner, så er det der hjælper ham, atter at komme op i fars arme og blive gået med...

Jeres dreng forbinder altså det at skulle falde i søvn med fars arme og bevægelse - han har brug for det, for at kunne overgive sig til søvnen om aftenen. Han har også brug for det, for at kunne komme videre i søvnen om natten...

Tidligere havde han også behov for mors bryst, men det er nu overtaget af fars hjælp - og de fleste gange lykkes det far at få ham videre i søvnen.. Søster har dog stadig en uhensigtsmæssig afhængighed af brystet...

Med den alder jeres børn har, vil det være passende med 3 amninger i døgnet. Jeg har her taget hensyn til at de er født i uge 34 - og ikke at de reelt er 10 måneder gamle. Jf. dagsplanen, som jeg har ...

Annonce

... sendt i brevet omkring søster.

Det er vigtigt, at du når ud ammer dem, sikrer at de ikke falder i søvn med brystet i munden, men er i stand til at sove uden. Det er vigtigt, at de lige når at registrere, at brystet er væk. Det er her rigtig godt, at far har taget over og hjælper jeres dreng, men det er vigtigt, at far nu forsøger at lære ham, at han godt kan sove, uden at han behøver være i favn og uden at han skal gås med og være i bevægelse.

Det er rigtig fint at bruge barnevognen til dette. Prøv om I kan trille, holde vognen stille - og kun trille den, hvis jeres dreng siger noget, brokker sig, klynker. Hvis han er stille, så holder I vognen stille, også selvom han ligger og kikker sig omkring. Ved hele tiden at bevæge vognen lidt, få ham rolig og holde vognen stille, når han er stille, så kan I lære ham, at han ikke behøver trille og være i bevægelse for at sove.

Inde må I på samme måde forsøge at hjælpe ham til ro, uden at han skal gås rundt med. Far (eller mor) kan lægge sig med ham og forsøge at hjælpe ham til ro med nærhed og kærtegn. Læg hånden på hans hofte og vip ham stille, så han på den måde stadig bevæges lidt, men uden at han kommer op i favn, så han lærer at sove, der hvor han ligger.

Hvis han tydeligvis har brug for favnen, så må far naturligvis tage ham op, men prøv at afkorte behovet for at blive gået med eller vugget, så du gør det mindre og mindre. Gradvist trappe ud af bevægelsen, så han stille og roligt kan lære at finde ind i søvnen, uden at han behøver komme op og uden at han skal gås med eller vugges igen og igen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja - det vil være rigtig fint, hvis han kan komme i en tremmeseng. Kan I ikke købe en blød sengerand, som kan sættes på tremmerne, så han ikke slår sig, når han tumler rundt?

De gange, hvor det kan lykkes at hjælpe ham ind i søvnen ved at nusse ham på ryggen, som I så fint beskriver, så er det super godt. De gange, hvor det så ikke er nok, så skal han naturligvis op, beroliges og betrygges og så må I prøve at putte ham igen. Har han lige nu brug for at falde i søvn tæt med far, så er det helt okay - det er dog godt, hvis far kan ligge stille og jeres dreng så tumle lidt rundt på far, så far ikke er i bevægelse..:)

I har en ekstra udfordring med ham, fordi han motorisk har været så hurtig og samtidig også har været syg. Tiden arbejder dog for jer!

Jeg håber at I kan bruge ovenstående tanker videre:)

Glæder mig til at følge jeres lille familie igen og håber, at storebror har det godt og stortrives!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder