Svar: Hvornår ud af babynest i sengen?

8. december 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit fine spørgsmål :)

De fleste børn vil, når de er 4-5 måneder gamle begynde at have behov for lidt "bevægelsesfrihed". I den alder, vil de fleste børn begynde at trille omkring, og de vil derfor ofte begynde at protestere over at blive svøbt. Motorisk har de brug for at kunne dreje sig, skifte stilling og flytte på sig under søvn, og det forhindres de ofte i, hvis de puttes i lift eller i en Babynest.

Det lyder som om, at jeres dreng stadig nyder at blive puttet i sin babynest. Han forbinder den med at skulle sove, mærker siderne omkring sig, det er genkendeligt og trygt, og han falder på den måde fint i søvn. Det lyder dog også som om, at han de sidste uger er begyndt at bevæge sig mere omkring, og derfor skal du prøve at vurdere, hvordan han egentlig sover bedst. Hvis du fornemmer at hans lille rede begynder at irritere ham og forstyrre hans søvn, så er det vigtigt, at han kommer ud af den.

Du skal også holde øje med størrelsen - selvom den er blød og lidt mere eftergivelig end en lift, så vil han naturligt vokse ud af den. Han skal naturligvis føle sig tryg, når han skal sove, men han må ikke føle sig klemt. Så er det igen godt, at putte ham direkte i barnevogn eller tremmeseng. ...

Annonce

...

Nogen vælger at bruge en sovepose, andre bruger en babydyne og måske et lille tæppe, nu hvor det er vinter. At han kommer ud af sin babynest betyder ikke, at han ikke stadig skal føle sig puttet:) Det lyder for mig som om, at I nok skal regne med, at det er slut med brug af babynest, og at han nu stille og roligt skal lære at blive puttet på en anden måde...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er her en fordel, at det netop er koldt og vinter nu. Jeg tænker, at når du putter ham i barnevognen, så vil han stadig kunne føle sig omsluttet og puttet, netop fordi han har brug for en sovepose, måske en sovedragt/babyflyverdragt eller lignende - hvad løsning du nu vælger. Var det sommer, ville du ikke kunne putte ham helt på samme måde, som du har mulighed for nu, hvor det er koldt:)

I sengen skal han puttes med sin dyne osv. som han plejer, men ud af sin rede. Det er helt okay, hvis han her triller lidt omkring, forsøger at finde en stilling, som er rart for ham at ligge i. Du må gerne stå med hænderne på ham, så han mærker, at du er der, og så du hjælper ham til fysisk ro. og svøbet - hvis det er et babysvøb du mener, forsvinder også nu... i stedet puttes han med dynen godt omkring sig:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder