Svar: Hvornår ud af babynest i sengen?
8. december 2015
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit fine spørgsmål :)
De fleste børn vil, når de er 4-5 måneder gamle begynde at have behov for lidt "bevægelsesfrihed". I den alder, vil de fleste børn begynde at trille omkring, og de vil derfor ofte begynde at protestere over at blive svøbt. Motorisk har de brug for at kunne dreje sig, skifte stilling og flytte på sig under søvn, og det forhindres de ofte i, hvis de puttes i lift eller i en Babynest.
Det lyder som om, at jeres dreng stadig nyder at blive puttet i sin babynest. Han forbinder den med at skulle sove, mærker siderne omkring sig, det er genkendeligt og trygt, og han falder på den måde fint i søvn. Det lyder dog også som om, at han de sidste uger er begyndt at bevæge sig mere omkring, og derfor skal du prøve at vurdere, hvordan han egentlig sover bedst. Hvis du fornemmer at hans lille rede begynder at irritere ham og forstyrre hans søvn, så er det vigtigt, at han kommer ud af den.
Du skal også holde øje med størrelsen - selvom den er blød og lidt mere eftergivelig end en lift, så vil han naturligt vokse ud af den. Han skal naturligvis føle sig tryg, når han skal sove, men han må ikke føle sig klemt. Så er det igen godt, at putte ham direkte i barnevogn eller tremmeseng. ...
...
Nogen vælger at bruge en sovepose, andre bruger en babydyne og måske et lille tæppe, nu hvor det er vinter. At han kommer ud af sin babynest betyder ikke, at han ikke stadig skal føle sig puttet:) Det lyder for mig som om, at I nok skal regne med, at det er slut med brug af babynest, og at han nu stille og roligt skal lære at blive puttet på en anden måde...
Det er her en fordel, at det netop er koldt og vinter nu. Jeg tænker, at når du putter ham i barnevognen, så vil han stadig kunne føle sig omsluttet og puttet, netop fordi han har brug for en sovepose, måske en sovedragt/babyflyverdragt eller lignende - hvad løsning du nu vælger. Var det sommer, ville du ikke kunne putte ham helt på samme måde, som du har mulighed for nu, hvor det er koldt:)
I sengen skal han puttes med sin dyne osv. som han plejer, men ud af sin rede. Det er helt okay, hvis han her triller lidt omkring, forsøger at finde en stilling, som er rart for ham at ligge i. Du må gerne stå med hænderne på ham, så han mærker, at du er der, og så du hjælper ham til fysisk ro. og svøbet - hvis det er et babysvøb du mener, forsvinder også nu... i stedet puttes han med dynen godt omkring sig:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske