Svar: Fra tre til to lure

4. december 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil begynde at kunne undvære den 3. lur, når de er mellem 6-7 måneder gammel - og det er sandsynligvis for tidligt for jeres dreng...

Han lyder til at have en rigtig god rytme. Han tager fint imod sin skemad, drikker sine flasker, lyder til at falde fint i søvn osv. hele dagen igennem - han lyder til at trives på alle måder, og som udgangspunkt skal man passe meget på ikke at ændre noget, der faktisk fungerer:)

Jeg forstår godt, at du synes det er lidt svært med juledagene, middage med familien osv. men det kunne jo tænkes, at hans rytme vil ændre sig naturligt, fordi der simpelthen sker mere hver dag. Han har en alder lige nu, hvor han kan se længere og fornemmer rummet han er i på en helt anden måde. Han vil registrere meget tydeligt, om I er hjemme eller ude, ligesom han vil være meget bevidst om, hvorvidt du holder ham, bedstemor eller en anden holder ham.

Dette vil naturligt betyde, at han nogle gange ikke kan sove, fordi han skal følge med i det hele og der sker rigtig meget - så hans vågne perioder måske pludselig bliver længere. Det kan også gøre det modsatte, så han bliver ekstra træt og måske pludselig sover lidt mere end han plejer... uanset hvordan han reagerer, så vil det påvirke hans søvnvaner og hans rytme.

Det vil være rigtig godt, at du forsøger at holde fast i den rytme han har, måden du putter ham på, jeres rutiner osv. så hverdagen ligner sig selv så meget som muligt, selvom det er ...

Annonce

... juleferie og der sker mange ting, som ikke plejer at ske. Jo mere genkendelighed, jo mere tryg og rolig vil han naturligt være. MEN, du må naturligvis gerne forsøge at arbejde på, at han sover dagens 3. lur i sin barnevogn eller måske i dobbeltsengen. Det kan være en god idé at tilbyde ham en lille flaske, fordi det kan hjælpe ham til at koble fra. Du kan give ham flasken imens han ligger i barnevognen, så han ikke mærker skiftet fra din favn og ned, hvor han skal sove - du kan også give ham en flaske imens han ligger ved siden af dig i din seng (eller i en seng, der hvor I er på besøg).

Det er meget tænkeligt, at hans 3. lur af sig selv vil udfases, når han bliver 6-7 måneder. I den alder, vil han sandsynligvis kunne begynde at være lidt mere vågen, vil bruge sig selv endnu mere både motorisk og mentalt og han kan være vågen lidt længere tid. I forhold til jeres nuværende dagsplan og den rytme han har, lyder det sandsynligt, at han til den tid vil begynde at kunne være vågen fra han vågner af sin middagslur kl 16 til han så puttes ca 19.30-20... På den måde vil tiden derfor også arbejde lidt for jer:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes ikke, at du skal afkorte hans dagslure, for hans rytme lyder som sagt rigtig fin og alderssvarende:) Hvis du afkorter hans formiddagslur, vil han sove middagsluren tidligere og vil sandsynligvis så derfor have endnu mere behov for en 3. lur - så det vil ikke umiddelbart løse dit problem.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.