Svar: Putning til lur om dagen - uden bryst! Søvn i det hele taget
25. november 2015
Alder:
11 mdr.
Kære Cecilia
Tak for dit brev. Dejligt at høre, at jeres datter ikke længere efterspørger brystet om dagen:)
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvor meget mælk hun nu egentlig får. Det lyder som om, at du stadig ammer om natten og derudover får hun også flaske? Det er vigtigt, at hun ikke tilbydes mere end to amninger ELLER flaske i døgnet, og jeg vil anbefale, at I lægger disse aften og sen aften f.eks. kl 20 og 23.30. På andre tidspunkter skal hun ikke tilbydes bryst eller flaske, men skal have rigtig mad og vand af kop. Det vil være rigtig godt, hvis du/I kan sikre hende mælk sen aften f.eks. 23.30 - så hun ikke behøver vågne kl 00/01, men måske sover igennem der...
Jeg vil også anbefale, at far lige nu tager over om natten. Det vil sige, at du enten kan amme kl 23.30 og derefter vælge at sove i et andet rum, og far sover så i dobbeltsengen sammen med Malaika - eller du kan gå tidligere i seng og lade far tilbyde hende en flaske kl ca. 23.30 og de to sover stadig sammen.
Hun vil naturligt stadig kunne vågne op, søge mor, brystet osv. om natten og her skal far så tage over. Far kan sove sammen med hende, give hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. Men mælk får hun ikke. Hvis hun virker meget tørstig, kan far tilbyde lidt vand af en kop, men kun små mængder.
Hun skal tilbydes aftensmad og også en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, så I sikrer jer, at hun ikke er sulten, når hun skal puttes. Det vil være rigtig fint, at far tager over om natten så hun her lærer at sove uden mælk - før far begynder på arbejde igen...
Det er også vigtigt, at I om dagen følger en helt fast rytme. Det vil sige fast stå op tidspunkt, - det er vigtigt, at I starter dagen til fast tid hver dag, uanset hvordan natten er forløbet. Hun skal have faste spisetidspunkter, faste puttetidspunkter osv. hele dagen igennem. Hvis det lige nu ikke kan lade sig gøre, at få hende til at sove to lure dagligt, så må I prøve med kun en lur. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en længere lur dagligt, men det er bedre, at hun sover en længere lur end at hun slet ikke får sovet... eller at den lur hun tager, ligger så tidligt, at eftermiddagen bliver alt for lang for hende og hun når at blive overtræt.
Om dagen vil jeg anbefale dig, at du sætter hende i barnevognen og triller hende en tur. Hun skal have mad og drikke først, og derefter bliver hun så skiftet, gøres klar til lur. Lad hende sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Giv hende gerne lidt frugtbåde eller måske en rosinbolle i hånden, som hun kan sidde og sutte på og pille i - det kan hjælpe hende til at koble fra og virke næsten meditativt.... og læg hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat til at sove. Elever gerne ryglænet i barnevognen, så hun sidder/ligger lidt skråt og stadig kan slappe af.
Prøv ikke at lade dig gå på af, at far bedre kan putte end mor. Hvis far er hjemme de næste par dage, kan I evt. gå en tur sammen. Ellers bliver det måske ikke så stort et problem, når far ikke er der - det er sandsynligt at hun vil acceptere din hjælp på en anden måde, hvis I to er alene sammen og far er taget på arbejde:)
Hun må som sagt stadig meget gerne blive ammet eller få flaske to gange i døgnet og det er vigtigt, at du tilbyder hende dette, så hun føler sig mødt. Der er ingen tvivl om, at mælken har stor betydning for hende og hun er jo blevet ammet rigtig meget. Derfor skal hun heller ikke fuldstændig nægtes brystet (eller flasken), men skal stille og roligt hjælpes til at finde ro på en anden måde og her er far rigtig god. Man siger normalt, at det tager tre nætter, hvor far og Malaika sover sammen og I vil kunne mærke en ændring. Ikke at hun sover igennem efter 3 nætter, men far skulle gerne kunne fornemme, at hun falder lettere til ro, ikke efterspørger brystet helt så meget, ikke græder så meget osv...
Det er jo hele tiden en balance, for hun skal naturligvis hele tiden føle sig fuldstændig tryg :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske