Svar: Rodet nattesøvn giver påvirket døgnrytme

15. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og det er dejligt, at du nu har fået lyst til at skrive til mig - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

Det lyder som om, at jeres dreng er ved at bytte lidt rundt på nat og dag, så han vågner om natten og forlænger sin dagssøvn og det er helt okay, at I vil hjælpe ham med at lave dette om. Det gør I ved at ændre på dagen - og ikke ændre på natten. Jo mere struktur I kan have på dagen, jo bedre vil natten ofte forløbe.

Det betyder, at I skal arbejde på at han kommer op til fast tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. I skal sikre ham faste spisetider hver dag og han skal som nu tilbydes mange små måltider dagligt. Hans skal også puttes til sine lure til nogenlunde fast tid og jeg vil anbefale at I forsøger at skabe en rytme med 3 lure - to lure og en powernap sidst på dagen.

Det er helt okay, at han lige nu vågner kl 06 om morgenen og derfor sover en tidlig første lur. Det lyder også rigtig fint, hvis den første lur varer ca. 1.5 time. Han må så meget gerne sove en længere middagslur og derudover som sagt få en 3.lur sidst på eftermiddagen. Samlet vil det være rigtig fint, hvis hans dagssøvn varer ca 4.5 time og om natten, vil det være super, hvis han kan sove ca. 10 timer. Det betyder, at hvis han står op kl 06, så skal han puttes til natten kl 19.30-20. Du skal i denne forbindelse ikke trække vågenperioderne fra, men lige nu kikke på tidspunkterne og arbejde efter en rytme, der passer nogenlunde med dette.

Jeg vil foreslå dig, at du giver ham skemad, når han vågner, sammen med vand af kop og så tilbyder ham brystet, som en fast del af putteritualet. Det giver dig mulighed for at sikre ham plads nok i maven til både skemad, vand og mælk og samtidig vil det at blive ammet, hjælpe din dreng til fysisk ro, så han kan overgive sig til søvnen og sove en god lur. Jeg vil derfor ikke foreslå dig at gøre det omvendt.

Du skriver, at han ofte kan spise 1 dl. skemad og det er rigtig fint - men måske er det lidt for meget. Det er bedre, at du tilbyder ham 3/4 dl. hvis det så gør, at han bedre kan die ved brystet efterfølgende. Det er bedre at han spiser lidt mindre og så tager imod brystet, end at han spiser mere skemad og derefter afviser brystet eller ikke dier nok. Netop fordi hans behov for både skemad og mælk skal stilles hele dagen igennem, for at han ikke behøver søge brystet ekstra om natten.

Det vil også ofte være rigtig fint, hvis han netop tilbydes skemad, når han vågner og brystet før han skal sove - fordi der på den måde går måske 1-1.5 time imellem de to ting. Når der går denne tid imellem, så vil han naturligt være mere parat til at die ved brystet - og det er let at die, selvom han er træt:)

Jeg vil anbefale dig, at du lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for i en periode at strække hans vågenperiode lidt her og rykke tidspunktet for hans middagslur. Samtidig vil badet aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt og når han så efterfølgende ammes, så vil han sandsynligvis falde til ro og sove en god lang middagslur.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre, starter dagen omkring kl 06..

Morgen 6.30-7: Tilbydes lidt havregrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til første lur ca kl 8 og sover her ca. 1.5 time.

Formiddag 9.30-10: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og lidt vand af en kop. Hvis du synes at det bliver for presset med dette måltid, må du gerne springe det over lige nu. Tilbyd ham dog gerne lidt vand, når han vågner, så han får lidt at drikke.

Frokost 11 : Tilbydes lidt grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme eller hvad han nu har behov for :)

Ammes og puttes til middagslur ca 12.30 og må her gerne sove et par timer eller mere.

Eftermiddag ...

Annonce

... 15.30-16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur, som måske varer et sted mellem 30-60 minutter, alt efter hvor lang middagsluren har været.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.

Det er rigtig fint, at du nogle dage vælger at lægge dig med ham og amme ham, når han skal sove. Det må du fortsat gerne gøre. Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn - så han ikke falder i søvn med brystet i munden.

Hvis han ikke kan koncentrere sig om amning den dag, hvor I er til gymnastik, må du tilbyde ham lidt vand og evt. lidt frugtmos, så han stadig får lidt i maven og får lidt væske. Det er helt okay. Når I så kommer hjem, så må du igen forsøge at holde rytme, tilbyde ham skemad, vand af kop og igen amme ham, når han så skal sove næste lur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han begynder at sige fra overfor amning om dagen, så vil det være rigtig fint, at det er amningen før den første lur, som du nu trapper ud af. Det at amme en gang mindre, kan nogle gange gøre, at han så er mere interesseret i amning før middagsluren og netop formiddagsamningen springes over i 7 måneders alderen og erstattes af et mellemmåltid. Så hvis han ikke er så interesseret i brystet eller det er svært tidsmæssigt at få det passet ind, så er det altså amningen før første lur, som du bør springe over lige nu :)

Amningen før dagens 3. lur kan med fordel bibeholdes. Den hjælper ham til at falde i søvn her og samtidig er den med til at sikre lidt ekstra mælk, så han ikke behøver søge brystet om natten. Det er bedre, at du lige ammer eftermiddag end midt nat.

Når han vågner om natten, er det rigtig fint, at du lige nu forsøger at give ham tryghed og nærhed, ammer ham sen aften og tidlig morgen, men at du midt nat forsøger at hjælpe ham videre i søvnen uden brystet. Det kan naturligvis også være en overvejelse værd, om I skal prøve at flytte ham på eget værelse, men lige nu lyder det som en god løsning, at du om natten forsøger at berolige ham med dine hænder og nærhed og dermed har ham liggende tæt ved dig - gerne i hans egen seng koblet til din:)

Om I skal vække ham om dagen - ja måske. Han må i princippet gerne sove en længere formiddagslur og en kortere middagslur eller omvendt - og så få en 3. lur derudover alt efter hvordan det passer bedst. Men du skal prøve at hjælpe ham til at han samlet sover ca. 4.5 time - hvordan det så er fordelt betyder ikke helt så meget, men det vil være okay at hjælpe ham til denne søvnmængde og f.eks. ikke lade ham sove 6 timer om dagen, hvis han pludselig kan det. Det vil sige, at hans søvn f.eks. kunne være fordelt sådan, at han formiddag sover 1.5 time, til middag sover 2-2.5 time og så sover 30-60 minutters søvn sidst på eftermiddagen.

Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, når de sover. De falder i søvn, når de har behov for at sove og de vågner, når de ikke har behov for at sove mere - men når det er sagt, så må I gerne hjælpe ham til at han ikke sover dagen væk og derfor er det helt okay at vække ham, når han samlet har sovet ca. 4.5 time fordelt på 3 lure dagligt.

Lige nu lyder det ikke som om, at I kan starte dagen senere og her vil jeg ikke ændre noget, men se hvad tiden bringer. Han bliver hele tiden ældre og hans vågenperioder bliver længere, han bliver mere og mere aktiv, begynder at kunne nøjes med to lure dagligt osv. Og det kan alt sammen ændre lidt på hans rytme og dermed også hans stå op tidspunkt. Men lige nu er det som det er...

Så for at opsummere lidt, så er det altså dagsrytmen, som I skal arbejde på at strukturere lidt - og når han har rytme om dagen, så vil nætterne ofte også fungere bedre:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og at du har fået lidt at arbejde videre med :) Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder