Svar: Babyen er urolig
11. november 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Olga
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille pige:)
Jeres datter er nu blevet 6 måneder, og det betyder, at der nu sker flere små ændringer.
Det er rigtig fint, at du er begyndt med skemad og det lyder rigtig fint for alderen, at du tilbyder hende 3 måltider - morgenmad, frokost og aftensmad. Det lyder som om, at hun tager fint imod skemaden, du skal dog være opmærksom på, at hun ikke spiser så store mængder, at det går ud over hendes indtag af mælk. Det er bedre, at du f.eks. giver hende 1/2-3/4 dl. skemad, vand af kop og hun så tager imod bryst eller flaske efterfølgende, end at hun spiser 1-1.5 dl. eller mere, drikker vand af kop og så ikke vil tage mod bryst eller flaske, eller måske der ikke drikker nok.
Det er en forudsætning for ikke at behøve mælk om natten, at hun tilbydes både skemad, vand og mælk nok i løbet af dagen og derfor skal du prøve at finde balancen mellem at give hende skemad nok, men ikke give hende så stor en portion, at hun ikke drikker nok.
Det vil derudover være rigtig godt, hvis du kan begynde at starte dagen til samme tid hver dag. Det har stor betydning for hele dagens forløb. Jo mere fast stå op tidspunkt, jo mere fast vil hendes morgengrød ligge, jo mere fast ligger formiddagsluren, frokosten, middagsluren osv. Og på den måde bliver det også lettere for dig at putte hende og det bliver lettere for din datter at falde i søvn, når hun føler sig træt og parat til at sove:)
Det er stadig vigtigt, at hun tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual og det betyder, at du som udgangspunkt skal forsøge at finde en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner af sin søvn og så tilbydes bryst (eller flaske) før hun skal sove igen. Jeg skriver både bryst og flaske, da jeg fra dit tidligere brev ved, at amningen tærer på dig og dine kræfter og tilbud om flaske kan være en god idé hos jer:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30: Tilbydes 1/2-3/4 dl. havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sidde med selv, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur, sover måske kun 1 time her, og det er helt okay.
Frokost 11-11.30: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grøntsagsmos og der begyndes nu med lidt kød eller fisk i mosen. suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur - ca kl 13 - tidspunktet afhænger dog af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes også stadig om eftermiddagen
Aften 18: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og herefter skal jeres datter så lære at sove uden at få mælk indtil næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen. Det vil sige, at hun nu skal begynde at sove igennem, svarende til 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05... Igen afhænger dette dog af hendes rytme og indtag af mælk og mad hele dagen igennem.
Det er også vigtigt, at ud ikke per automatik lægger hende til brystet om natten. Prøv om du kan hjælpe hende med stillingskift. Det er helt okay, at hun puttes på ryggen og i løbet af natten, så triller om på siden. Hun må gerne sove på sige, hvis hun selv kan trille omkring. Men om natten kan hun så godt have brug for, at du hjælper hende tilbage til ryggen igen eller giver hende dynen på, som hun har sparket af. Selvom hun kan trille om dagen, så kan hun ikke finde ud af at lægge sig i en rar stilling om natten og kan derfor godt vågne, småklynge, virke søgende osv. fordi hun har brug for din hjælp til at blive lagt rart igen. Og det er her rigtig fint netop at hjælpe hende med stillingskift og forsøge ikke at give hende bryst eller sut i munden, hver gang hun vågner.
Sundhedsstyrelsen anbefaler først juniordyne fra 1 års alderen, men når det er sagt, så er nogle børn jo fysisk så store, at de godt kan have brug for en større dyne før. Det du skal sikre dig er, at jeres datter ikke får det for varmt og at hun kan sparke dynen af sig, hvis hun har brug for det. Om hun kan have glæde af at du syr en "mellemstørrelse-dyne", måske.. du kan også prøve med et lille fleecetæppe eller lignende, som måske kan falde lidt ned omkring hende og give fornemmelsen af at være puttet, uden at virker for tungt.
Bamser og lignende i sengen anbefales normalt først fra 1 års alderen. Det er vigtigt, at bamsen ikke kan falde ned på hendes ansigt og at hun er i stand til at flytte den... Hvis bamsen giver hende ro, når du putter hende, er det fint, men når hun sover godt og du selv går i seng, så vil jeg anbefale, at du flytter den.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske