Svar: Babyen er urolig

11. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Olga

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille pige:)

Jeres datter er nu blevet 6 måneder, og det betyder, at der nu sker flere små ændringer.

Det er rigtig fint, at du er begyndt med skemad og det lyder rigtig fint for alderen, at du tilbyder hende 3 måltider - morgenmad, frokost og aftensmad. Det lyder som om, at hun tager fint imod skemaden, du skal dog være opmærksom på, at hun ikke spiser så store mængder, at det går ud over hendes indtag af mælk. Det er bedre, at du f.eks. giver hende 1/2-3/4 dl. skemad, vand af kop og hun så tager imod bryst eller flaske efterfølgende, end at hun spiser 1-1.5 dl. eller mere, drikker vand af kop og så ikke vil tage mod bryst eller flaske, eller måske der ikke drikker nok.

Det er en forudsætning for ikke at behøve mælk om natten, at hun tilbydes både skemad, vand og mælk nok i løbet af dagen og derfor skal du prøve at finde balancen mellem at give hende skemad nok, men ikke give hende så stor en portion, at hun ikke drikker nok.

Det vil derudover være rigtig godt, hvis du kan begynde at starte dagen til samme tid hver dag. Det har stor betydning for hele dagens forløb. Jo mere fast stå op tidspunkt, jo mere fast vil hendes morgengrød ligge, jo mere fast ligger formiddagsluren, frokosten, middagsluren osv. Og på den måde bliver det også lettere for dig at putte hende og det bliver lettere for din datter at falde i søvn, når hun føler sig træt og parat til at sove:)

Det er stadig vigtigt, at hun tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual og det betyder, at du som udgangspunkt skal forsøge at finde en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner af sin søvn og så tilbydes bryst (eller flaske) før hun skal sove igen. Jeg skriver både bryst og flaske, da jeg fra dit tidligere brev ved, at amningen tærer på dig og dine kræfter og tilbud om flaske kan være en god idé hos jer:)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng

Morgen 7.30: Tilbydes 1/2-3/4 dl. havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sidde med selv, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til formiddagslur, sover måske kun 1 time her, og det er helt okay.

Frokost 11-11.30: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grøntsagsmos og der begyndes nu med lidt kød eller fisk i mosen. suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur - ca kl 13 ...

Annonce

... - tidspunktet afhænger dog af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger.

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes også stadig om eftermiddagen

Aften 18: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes/flaske og herefter skal jeres datter så lære at sove uden at få mælk indtil næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen. Det vil sige, at hun nu skal begynde at sove igennem, svarende til 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05... Igen afhænger dette dog af hendes rytme og indtag af mælk og mad hele dagen igennem.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er også vigtigt, at ud ikke per automatik lægger hende til brystet om natten. Prøv om du kan hjælpe hende med stillingskift. Det er helt okay, at hun puttes på ryggen og i løbet af natten, så triller om på siden. Hun må gerne sove på sige, hvis hun selv kan trille omkring. Men om natten kan hun så godt have brug for, at du hjælper hende tilbage til ryggen igen eller giver hende dynen på, som hun har sparket af. Selvom hun kan trille om dagen, så kan hun ikke finde ud af at lægge sig i en rar stilling om natten og kan derfor godt vågne, småklynge, virke søgende osv. fordi hun har brug for din hjælp til at blive lagt rart igen. Og det er her rigtig fint netop at hjælpe hende med stillingskift og forsøge ikke at give hende bryst eller sut i munden, hver gang hun vågner.

Sundhedsstyrelsen anbefaler først juniordyne fra 1 års alderen, men når det er sagt, så er nogle børn jo fysisk så store, at de godt kan have brug for en større dyne før. Det du skal sikre dig er, at jeres datter ikke får det for varmt og at hun kan sparke dynen af sig, hvis hun har brug for det. Om hun kan have glæde af at du syr en "mellemstørrelse-dyne", måske.. du kan også prøve med et lille fleecetæppe eller lignende, som måske kan falde lidt ned omkring hende og give fornemmelsen af at være puttet, uden at virker for tungt.

Bamser og lignende i sengen anbefales normalt først fra 1 års alderen. Det er vigtigt, at bamsen ikke kan falde ned på hendes ansigt og at hun er i stand til at flytte den... Hvis bamsen giver hende ro, når du putter hende, er det fint, men når hun sover godt og du selv går i seng, så vil jeg anbefale, at du flytter den.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

God weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.