Babyen er urolig

11. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Babyen er urolig

Kære Helen!

Det er Olga, mor til Sofia. Hun er nu lidt over 6 måneder og vejer ca 9 kg.

Tidlige kunne Sofia falde i søvn efter amning, men nu virker det ikke længere - hun er blevet for stor til det. Så vi har et kamp om at få hende til at sove.

Jeg har tidlige ammet hende fuldt, men fra 5 måneder har vi begyndt at tilbyde hende grød. Nu er vi på 3 rigtige måltider om dagen og jeg ammer hende. Men lige efter vi har begyndt på mad, blev hun dårlige til at sove om natten. Tidlige da lå jeg og ammede hende i sengen, men efter hun begyndt at græde efter jeg ligger hende i hendes seng, har jeg bestemt mig at amme siddende. Jeg ammer hende og så løfter jeg hende op, så bøvser hun, og så fortsætter hun med at sove. Men hun vågner stadigvæk mange gange om natten, og der er ikke noget der kan hjælpe hende at få til ro, kun brystet. Og hvis hun ikke få den eller hvis hendes far tager hende, så bryder hun bare i gråd.

Hun er en meget aktiv lille pige, sparker hele tiden, drejer rundt, kan dreje fra ryg til mave (har også gjort det en gang i sin seng), løfter sin hoved op når hun ligger, sutter på tæerne. Hun kan ikke side selv eller kravle endnu, har heller ikke fået tænder. Men det er ikke nemt for hende at falde til ro.

Jeg har prøvet at skabe rutine. Om morgen sover hun i barnevognen, mens jeg går en tur (tidlige kunne hun falde i søvn imens jeg tog tøj på, nu holder hun sig vågen indtil barnevognen triller af sted, ellers ligger og brokker sig). Om eftermiddagen sover hun i sin seng (tidlige faldt hun i søvn efter amning, nu, de sidste 3 dage, tog det 1 time for mig at få hende til at ...

Annonce

... sove). Om aftenen dæmper vi lys og lyd 1 time før hun skal sove, vi tvinger hende heller ikke – nogle gange sidder og ser fjernsyn sammen indtil hun begynder at brokke sig. Så prøver jeg at lægge hende i seng, fortæller godnat historie, lægger hendes bamse ved siden af hende, siger god nat og går. Hun virker træt, så begynder at snakker og dreje, og efter 15 minutter begynder hun at kalde på os og brokker sig.

Når vi kommer ind bliver hun glad og vil lege. Jeg beroliger hende, går fra hende, så græder hun, beroliger igen-det hjælper ikke. Så tager jeg hende op, prøve at berolige........osv. Efter 1-1,5 time er hun træt men gider ikke at give op, det hjælper ikke at vugge hende, snakke med hende, ære hende. Til sidst tager vi lagen og vugger hende, nogle gange lukker hun øjnene kort tid efter, andre gange lægger jeg hende i seng og hun falder i søvn. Vi har prøvet med bad, men hun virker endnu frisk efter.

Hun begyndt også at sove på siden. Selv om jeg lægger hende på ryg så dreje hun på siden. Hendes babydyne er efterhånden blevet så lille at hendes ben stikker ud, når hun dreje. Nogle gange sparker hun dynen helt af og benene ligge oppe i luften, over dynen. Jeg lægger en bamse-kanin til hende, og nogle gange har hun sin hånd over bamsen når hun sover.

Jeg har følgende spørgsmål:

Hvad kan vi gøre for at få hende i søvn? Er der noget vi gør forkert?
Er det ok hvis hun sover på siden?
Vil det være god idé at sy en lidt større babydyne, 90x100?
Er det sikker for hende at sove med bamse eller skal jeg fjerne den efter hun falder i søvn?

Glæder mig at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Olga

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder