Brev:
Babyen er urolig
11. november 2015
Alder:
6 mdr.
Babyen er urolig
Kære Helen!
Det er Olga, mor til Sofia. Hun er nu lidt over 6 måneder og vejer ca 9 kg.
Tidlige kunne Sofia falde i søvn efter amning, men nu virker det ikke længere - hun er blevet for stor til det. Så vi har et kamp om at få hende til at sove.
Jeg har tidlige ammet hende fuldt, men fra 5 måneder har vi begyndt at tilbyde hende grød. Nu er vi på 3 rigtige måltider om dagen og jeg ammer hende. Men lige efter vi har begyndt på mad, blev hun dårlige til at sove om natten. Tidlige da lå jeg og ammede hende i sengen, men efter hun begyndt at græde efter jeg ligger hende i hendes seng, har jeg bestemt mig at amme siddende. Jeg ammer hende og så løfter jeg hende op, så bøvser hun, og så fortsætter hun med at sove. Men hun vågner stadigvæk mange gange om natten, og der er ikke noget der kan hjælpe hende at få til ro, kun brystet. Og hvis hun ikke få den eller hvis hendes far tager hende, så bryder hun bare i gråd.
Hun er en meget aktiv lille pige, sparker hele tiden, drejer rundt, kan dreje fra ryg til mave (har også gjort det en gang i sin seng), løfter sin hoved op når hun ligger, sutter på tæerne. Hun kan ikke side selv eller kravle endnu, har heller ikke fået tænder. Men det er ikke nemt for hende at falde til ro.
Jeg har prøvet at skabe rutine. Om morgen sover hun i barnevognen, mens jeg går en tur (tidlige kunne hun falde i søvn imens jeg tog tøj på, nu holder hun sig vågen indtil barnevognen triller af sted, ellers ligger og brokker sig). Om eftermiddagen sover hun i sin seng (tidlige faldt hun i søvn efter amning, nu, de sidste 3 dage, tog det 1 time for mig at få hende til at sove). Om aftenen dæmper vi lys og lyd 1 time før hun skal sove, vi tvinger hende heller ikke – nogle gange sidder og ser fjernsyn sammen indtil hun begynder at brokke sig. Så prøver jeg at lægge hende i seng, fortæller godnat historie, lægger hendes bamse ved siden af hende, siger god nat og går. Hun virker træt, så begynder at snakker og dreje, og efter 15 minutter begynder hun at kalde på os og brokker sig.
Når vi kommer ind bliver hun glad og vil lege. Jeg beroliger hende, går fra hende, så græder hun, beroliger igen-det hjælper ikke. Så tager jeg hende op, prøve at berolige........osv. Efter 1-1,5 time er hun træt men gider ikke at give op, det hjælper ikke at vugge hende, snakke med hende, ære hende. Til sidst tager vi lagen og vugger hende, nogle gange lukker hun øjnene kort tid efter, andre gange lægger jeg hende i seng og hun falder i søvn. Vi har prøvet med bad, men hun virker endnu frisk efter.
Hun begyndt også at sove på siden. Selv om jeg lægger hende på ryg så dreje hun på siden. Hendes babydyne er efterhånden blevet så lille at hendes ben stikker ud, når hun dreje. Nogle gange sparker hun dynen helt af og benene ligge oppe i luften, over dynen. Jeg lægger en bamse-kanin til hende, og nogle gange har hun sin hånd over bamsen når hun sover.
Jeg har følgende spørgsmål:
Hvad kan vi gøre for at få hende i søvn? Er der noget vi gør forkert?
Er det ok hvis hun sover på siden?
Vil det være god idé at sy en lidt større babydyne, 90x100?
Er det sikker for hende at sove med bamse eller skal jeg fjerne den efter hun falder i søvn?
Glæder mig at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Olga