Svar: 5 måneder og lære at falde i søvn selv
9. november 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Lulu
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går fint med at være en lille familie på fire:)
Det lyder for mig som en god idé, at I stille og roligt går i gang med lidt skemad. Jeg tænker, at dette naturligt vil spille ind på rytmen og være med til at påvirke til en lidt bedre og måske lidt længere søvn i løbet af dagen. Det at få lidt skemad til fast tid, en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og mælk som en fast del af putteritualet, vil sammen med hendes alder og udvikling, stille og roligt give en dag, der er mere og mere opdelt i aktive og vågne perioder, og så perioder, hvor hun naturligt kobler fra og skal sove. På den måde vil tiden altså arbejde lidt for jer:)
Det er rigtig dejligt, at I har givet hende så meget nærhed og tæt fysisk kontakt, når hun har skulle sove. Der er ingen tvivl om, at hun forbinder det at overgive sig til søvnen med noget dejligt og rart - og det er vigtigt. Det I skal arbejde på nu er, at hun stille og roligt lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden og uden at være i jeres favn.
Du kan her gøre flere forskellige ting og jeg tænker, at det vil være rigtig fint, at du varierer lidt.
Du kan for det første vælge at lægge dig med hende, så du f.eks. om aftenen eller før middagsluren ammer hende i dobbeltsengen. På den måde får hun stadig sin mælk, hun får stadig masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men hun ligger ved siden af dig. Hun ligger ikke i din favn og bliver ikke vugget for at sove.
Og når du så ammer hende, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Så du på den måde afkorter amningen en lille smule og hun lærer at sove uden at have brystet i munden. Og så kan hun blive liggende der - naturligvis sikre, at hun ikke kan trille ud af sengen og slå sig. Hvis du bruger denne metode om aftenen, så kan du sen aften amme hende igen og derefter putte hende i egen seng, hvor hun så kan sove videre - og lærer at sove uden at være fysisk helt så tæt med dig:)
En anden mulighed er, at du ammer hende, hvor du sidder med hende i din favn og herefter flytter du hende så ned i egen seng. Hun skal ikke være vågen, men døsig. Det vil sige, at hun er lige ved at falde i søvn, men ikke sover helt. Du ammer og når hun så begynder at vise tegn på træthed, lige der hvor øjnene ikke kan fokusere og hendes vejrtrækning bliver dybere, her flytter du hende så fra din favn ned i sengen. Stå ved hende, hold dine hænder på hendes krop, så hun kan mærke, at du stadig er der, lul hende videre ind i søvnen, der hvor hun ligger.
En tredje mulighed er, at du ammer hende og derefter halvt sætter hende op i barnevognen. Hun er nok ikke stærk nok til at kunne sidde selv endnu, men hun må godt sidde delvist op af ryglænet, ås hun halvt sidder/halvt ligger. Godt mæt af mælk kan hun så sidde og kikke lidt på verden, som I triller forbi og på den måde blive lullet i søvn. Vognens bevægelser kan udnyttes til netop at hjælpe hende med at overgive sig til søvnen...
Det at hun lige når at registrere, hvor hun bliver puttet kan hjælpe hende til at komme fra et søvnstadie til et andet. Det at hun samtidig også begynder med lidt skemad sammen med samme mængde amning, som hun plejer at få, kan hjælpe hende til at sove bedre.
Bruger I voksipose eller lignende sovepose? Hvis du gør det, kan det være en god idé, at du skifter hende, putter hende i soveposen og først derefter ammer hende - og så flytter hende ned, hvor du ønsker hun skal sove. Så hun først amme, når hun er puttet i sin pose. Det kan gøre skiftet fra favn og ned i seng/barnevogn mindre hårdt for hende og det kan også være med til at gøre, at hun så overgiver sig bedre til søvnen og også sover mere sammenhængende, når hun sover.
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres, når grøden til frokost fungerer godt, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet varierer efter hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat: Evt. amning - mange børn er 6 måneder, før de kan undvære mælk midt nat. Du skriver at du ammer en gang i løbet af natten - hvis hendes rytme er sådan, at hun sover et langt søvnstræk om aftenen, så hun f.eks. sover fra 20 til 01, ammes der og sover videre, så er det også helt okay:)
Med hensyn til sut, så gør det ikke noget, at hun ikke har taget en sut til sig. Du har haft masser af mælk og hun har fået sit suttebehov rigtig godt stillet hos dig. Nogle børn vælger den ægte vare og fravælger narresut:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske