5 måneder og lære at falde i søvn selv

9. november 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5 måneder og lære at falde i søvn selv

Hej Helen,

Vores lillesøster trives - hun er nu 5½ måned, vejer 8,7 kg og er 70 cm lang. Hun blir stadig kun ammet, men vi går igang med grød indenfor den næste uges tid.

Hun har et godt sovehjerte, og er altid faldet i søvn hos mig i slutningen af amningen eller på min eller hendes fars arm. Det har fungeret for os, men i løbet af de sidste 1-2 måneder har vi skulle gå og vugge hende i søvn, og når hun så endelig falder i søvn sover hun kun 30-45 minutter af gangen.

Vi kan mærke på hende at hun stadig er træt når hun vågner og så er vi nødt til at hjælpe hende videre i søvnen. Indimellem må vi opgive fordi hun vågner for meget op - jeg tænker at hun nu er kommet dertil hvor det forvirrer hende at falde i søvn et sted og vågne et andet, og det er der jo ikke noget at sige til. De små lure betyder at hun ikke får søvn nok, og det kulminere i at vi indimellem har en hel dag hvor hun nærmest bare sover fordi hun er så træt, og det er så synd for hende.

Hun har en rytme hvor hun sover formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur, men som sagt varer de sjældent mere end en time eller to hvis vi får hende til at sove igen.

Jeg vil ...

Annonce

... lige nævne at vi går meget op i at hun får lov til at sove og holder hendes rytme (også hvis vi har gæster eller er ude, hvilket ikke sker ofte). Fordi hun kun har de korte lure må jeg indrømme at jeg ikke er kommet igang med at putte hende i barnevognen, fordi jeg ikke orker at løbe frem og tilbage hele tiden. Det er indimellem lykkedes mig at få hende til at sove hvis jeg går en tur med hende i barnevognen, men så vågner hun alligevel efter 30-45 minutter.

Jeg kan ofte se på hende når hun er træt og sender rimelig klare signaler (det er rart at prøve for det gjorde hendes storebror slet ikke). Hun er typisk vågen en time fra omkring kl. 6.30-7 og resten af dagen er hun vågen 2-3 timer af gangen. Hun blir ammet hver 3. time - typisk når hun vågner og så lidt inden hun skal sove igen. Hun spiser en gang i løbet af natten og falder i søvn med det samme igen.

Jeg håber meget du har nogle gode råd, så vi kan lære vores datter at falde i søvn selv.

Hilsen fra Lulu

PS: Jeg glemte at skrive at lillesøster desværre ikke bruger sut, så det kan heller ikke hjælpe hende videre i søvnen. Er der andet vi kan lære hende til at trøste/berolige?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.