Svar: Middagslur i vuggestuen
5. november 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Skattepigens forældre
Tak for jeres brev, fine beskrivelse og alle jeres tanker:) Jeg vil naturligvis gerne give jer lidt tanker retur.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på knap 2.5 år er 12.5 time i døgnet. De fleste børn vil trives med en middagslur på ca. 1.5 time og en nattesøvn på ca. 11 timer.
Det betyder, at hvis jeres datter står op kl 07, så vil det være passende at blive puttet til natten kl 20 og så sove middagslur f.eks. fra kl 12.30-14... Nogle børn sover naturligt lidt mindre end dette, og andre sover lidt mere - det er et gennemsnit, så der kan godt være lidt forskel her.
Når børn begynder at gå fra én lur til ingen lur, så sker det ofte ved, at de nogle dage protesterer voldsomt over at skulle sove, og andre dage har tydeligt behov for deres middagslur. Og det vil ofte være sådan, at der er tale om en overgangsperiode, hvor barnet derfor nogle dage sover middagslur og andre dage springer den over - det bør dog som udgangspunkt være barnets signaler, der sætter dette behov og ikke et "fast skema". Jeg er derfor lidt forbeholden overfor, at hun fast kan springe middagsluren over tirsdag og torsdag, men ikke de andre dage. Ligesom jeg må sige, at det undrer mig lidt, at pædagogerne synes det er okay, at hun helt springer sin middagslur over, men ikke okay at afkorte luren?
Jeg tænker jo et eller andet sted, at det da må være bedre, at hun sover 1 time til middag og får det afbræk i løbet af dagen, end at luren springes helt over. Middagsluren er vigtig. Når hun sover om dagen, så bearbejdes alle indtryk, det lagrer sig i hendes hukommelse, og der er naturligt meget at bearbejde, når hun er startet i en ny institution. Hendes immunforsvar styrkes, så hun bedre kan modstå infektioner. Hun udskiller væksthormon, så hun vokser godt osv. osv. Søvnen om dagen er vigtig - og giver naturligt også et større overskud til at møde dagen og alle udfordringer - så verden ikke bryder sammen for hende ved det mindste...
Nogle gange kan det være en idé, hvis I kunne vække hende, så hun måske starter dagen lidt før - ligesom vuggestuen måske kan prøve at putte hende lidt senere, end de gør lige nu. Men som udgangspunkt synes jeg, at hun skal have lov til at sove middagslur - og at det må være bedre, at hun sover lidt og bliver vækket, end at hun slet ikke får mulighed for at sove. Som I beskriver det, er det jo kun cirka hver 10 dag, at hun umiddelbart klarer sig uden lur og viser behov for ikke at skulle sove - og der er stor forskel på at skulle springe luren over to dage om ugen og så hver 10. dag...
Derudover er det meget vigtigt, at I ikke "kæmper" med hende om aftenen. Det er vigtigt, at I ikke putter hende i seng allerede kl 20, hvis hun først sover kl 22. Hvis I bruger to timer på at få hende til at sove, så vil hun begynde at forbinde dette med putning - tro, at putning skal foregå på denne måde. Det er vigtigt, at hun lærer at sove i løbet af ca. 15 minutter. Derfor skal I ikke putte hende, før hun tydeligt er parat til at sove og det betyder, at hun om aftenen måske ikke skal puttes før klokken er 22. Aften efter aften skal hun så puttes tidligere og tidligere. Det vil sige, at hun skal puttes 21.45, 21.30, 21.15, 21.00 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor hun er parat til at sove.
I vil ikke kunne flytte på hendes puttetidspunkt fra den ene aften til den anden. Ofte vil I skulle putte hende til samme tid flere aftener i træk, før I kan flytte på tidspunktet. Det vil også være sådan, at hun f.eks. et par aftener er puttet 21.30 og så en aften er hun pludselig parat til at blive puttet kl 20.45 og I putter hende der - men aftenen efter kan hun så først sove 21.15 og så holder I denne tid et par aftener i træk indtil hun atter viser sig parat til at få ændret sin puttetid.
Samtidig med at I ændrer på hendes puttetidspunkt med små skridt, så skal hun stadig op til samme tid hver morgen. Det vil sige, at hvis hun ikke vågner af sig selv, så skal hun vækkes, så hun står op til fast tid - uanset om det er hverdag eller weekend. Og hun skal sove samme tid til middag. Det betyder at hvis hun normalt sover en time fra 13-14, så skal hun stadig sove dette, også selvom hun er kommet sent i seng. Det er ikke hendes søvn om dagen eller om morgenen, som skal forlænges, det er hendes søvn om aftenen.
Det er vigtigt, at I samarbejder med vuggestuen omkring dette og at de ved, at I ikke er ude på at fjerne søvn fra hende. Det er altså ikke fordi hun ikke gerne må få sin middagslur, det handler om, at hendes søvn skal fordeles, så den er så hensigtsmæssig som mulig - så hun både får en god lang nattesøvn, men også får det afbræk i løbet af dagen, som hun har behov for:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske