Middagslur i vuggestuen

5. november 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Middagslur i vuggestuen

Kære Helen

Tusind tak for sltid god input. Vi håber, du kan hjælpe os endnu engang.

Efter vores flytning er vores datter begyndt i en nu vuggestue, og vi kan fornemme, at personalet er vant til meget høje krav fra forældrenes side. Derfor har de valgt at sige, at man som forældre ikke har indflydelse på, hvor meget ens barn sover.

Så, hvor vi på den gamle vuggetsue kunne bede pædagogerne vække vores datter efter en time, lader de hende her sove, til hun vågner.

Det betyder, at hun ind tit sover halvanden til to timer, og det betyder igen, at hun først sover i mellem kl 21 og 22 om aftenen.

Der er som sådan ikke noget drama ved puttetid. Hun ligger i sin seng, og en af os ligger på en madras ved siden af, og så falder hun selv i søvn - men nogen gange først efter en time. Det betyder så også, at hun først vågner ved syvtiden og nogen gange også skubber tidspunktet for sin lur i vuggestuen.

Vi er lidt kede af, at pædagogerne i den nye vuggestue ikke kan hjælpe os med at forkorte luren. Men det vigtigste for os er at bevare den gode stemning og finde en fælles løsning, som alle kan være glade ...

Annonce

... for - og som fungerer for vores datter.

Pædadgoerne har foreslået os, at vores datter i stedet springer luren helt over tirsdag og torsdag hver uge og på den måde skaber lidt balance i søvnregnskabet. Og vi synes, det lyder fornuftigt, men vi er også i tvivl, om hun er for lille til helt at undvære luren hver anden dag. Hvad mener du?

Når hun ind imellem har sovet 11-12 timer i træk om natten, har de ikke kunne få hende til ro og har derfor droppet luren helt i vuggestuen (det sker typisk en gang hver 10. dag eller lign). Men synes du, det er en god ide at sætte det i system på den måde?

Lige efter flytningen faldt hun relativt tidligt i søvn, men vågnede til gengæld (måske af mareridt) midt på natten. Nu sover hun senere, men vågner sjældent. Vi er naturligvis glade for, at det hele lader til at være på plads i hendes hoved, men vi synes samtidig også, det er synd for hende, at hun først sover kl. 21/22. Er det ikke alt for sent for sådan en lille størrelse? Nogle af børnene fra vores mødregruppe sover allerede 19.30.

Vi glæder os meget til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Skattepigens forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!