Brev:
Middagslur i vuggestuen
5. november 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Middagslur i vuggestuen
Kære Helen
Tusind tak for sltid god input. Vi håber, du kan hjælpe os endnu engang.
Efter vores flytning er vores datter begyndt i en nu vuggestue, og vi kan fornemme, at personalet er vant til meget høje krav fra forældrenes side. Derfor har de valgt at sige, at man som forældre ikke har indflydelse på, hvor meget ens barn sover.
Så, hvor vi på den gamle vuggetsue kunne bede pædagogerne vække vores datter efter en time, lader de hende her sove, til hun vågner.
Det betyder, at hun ind tit sover halvanden til to timer, og det betyder igen, at hun først sover i mellem kl 21 og 22 om aftenen.
Der er som sådan ikke noget drama ved puttetid. Hun ligger i sin seng, og en af os ligger på en madras ved siden af, og så falder hun selv i søvn - men nogen gange først efter en time. Det betyder så også, at hun først vågner ved syvtiden og nogen gange også skubber tidspunktet for sin lur i vuggestuen.
Vi er lidt kede af, at pædagogerne i den nye vuggestue ikke kan hjælpe os med at forkorte luren. Men det vigtigste for os er at bevare den gode stemning og finde en fælles løsning, som alle kan være glade for - og som fungerer for vores datter.
Pædadgoerne har foreslået os, at vores datter i stedet springer luren helt over tirsdag og torsdag hver uge og på den måde skaber lidt balance i søvnregnskabet. Og vi synes, det lyder fornuftigt, men vi er også i tvivl, om hun er for lille til helt at undvære luren hver anden dag. Hvad mener du?
Når hun ind imellem har sovet 11-12 timer i træk om natten, har de ikke kunne få hende til ro og har derfor droppet luren helt i vuggestuen (det sker typisk en gang hver 10. dag eller lign). Men synes du, det er en god ide at sætte det i system på den måde?
Lige efter flytningen faldt hun relativt tidligt i søvn, men vågnede til gengæld (måske af mareridt) midt på natten. Nu sover hun senere, men vågner sjældent. Vi er naturligvis glade for, at det hele lader til at være på plads i hendes hoved, men vi synes samtidig også, det er synd for hende, at hun først sover kl. 21/22. Er det ikke alt for sent for sådan en lille størrelse? Nogle af børnene fra vores mødregruppe sover allerede 19.30.
Vi glæder os meget til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Skattepigens forældre