Svar: Søvn, søvn, søvn - 6 måneder

5. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Tak for dit brev og velkommen til :) Og dejligt at høre, at du har købt en af mine bøger - jeg går ud fra at det er bogen om børn og søvn - håber du har modtaget den...:)

Det er rigtig fint, at du har sendt jeres dagsplan med og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :) Du fortæller, at din dreng ikke rigtig har fået nogen fast rytme - og det er helt okay. Det er helt normalt for hans alder, men det vil være rigtig fint, at du begynder at arbejde på lidt fast rytme nu, hvor han er blevet 6 måneder.

Du skriver, at han vågner kl 05 og her ikke kan sove mere - det er helt fint. Hvis I begge trives med at stå tidligt op, så må I naturligvis gerne det. Det er dog en god idé, at du tilbyder ham morgengrød til fast tid hver dag, så selvom han nogle dage måske pludselig begynder at sove lidt længere og andre dage står lidt før op, så serveres morgenmaden til samme tid hver dag (+/- en halv time).

Derudover, så vil det være rigtig godt, hvis du begynder at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af kop - og så tilbydes mælk før han skal sove lur. Det vil være rigtig godt, at du giver ham bryst eller flaske, som en fast del af at skulle sove. Det vil være med til at sikre ham en bedre søvn og det vil også gøre, at han stille og roligt begynder at kunne sove uden mælk midt nat.

Du fortæller, at hans interesse for mælken om dagen er mindre nu, og du fortæller også, at han spiser godt af skemaden. Det er rigtig fint, MEN det er vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som levner plads til den rigtige mad. Det vil sige, at selvom han måske kan spise en stor portion skemad, så kan det være nødvendigt, at du holder lidt igen for at give plads til mælken. Det er altså bedre, at du tilbyder ham 1 dl. grød og mos og han så drikker sin mælk, end at du giver ham 2 dl grød og mos og han så afviser mælken eller ikke drikker mælk nok.

I stedet for at give ham ekstra meget skemad, vil det være rigtig godt, at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde med. Nu hvor han er 6 måneder, vil han elske at sidde med noget, tygge, gumle, opbløde med spyt osv. Det vil være med til at forlænge måltidets varighed, det vil stimulere ham mundmotorisk, han vil begynde at fornemme mæthed osv. og så være klar til at få mælken før han skal sove.

Det vil også være rigtig fint med små mellemmåltider i form af lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, samt vand af kop. Og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 06: Havregrød eller øllebrød, med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til første lur ca 7.30 som nu

Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 11.30 som nu

Frokost 13: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Mellemmåltid 15: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til eftermiddagslur og sover her måske 30 minutter som nu

Aften 17-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca kl 19

Sen aften 23: Flaske

Nat: Ammes x en

Som du kan se, så indgår der i min plan flere små måltider og også 5 flasker/amninger i døgnet. Mælken indgår altid som en fast del af det at skulle sove, dog ikke om morgenen, hvor det er fint at han kan falde i søvn uden at skulle have mælk først.

Hele dagens rytme vil naturligt spille ind på nattens forløb og jeg tænker at ovenstående dagsplan vil kunne hjælpe jer til lidt roligere nætter.

Derudover fortæller du, at du arbejder meget på, at han skal falde i søvn i sin seng. Det er helt fint, det må du gerne prøve at lære ham - men han skal ...

Annonce

... stadig have mælk. Da du både ammer og giver flaske, kan du drage fordel af flasken - du kan give ham flasken i sengen, altså lade ham spise der, hvor du ønsker han skal falde i søvn. Det har den fordel, at han ikke oplever et skift fra din favn og ned i sengen, som han højst sandsynligt reagerer på - han bryder sig ikke om at blive flyttet fra din varme favn og ned i en "kold" seng...

Det vil dog være rigtig godt og vigtigt, at du i givet fald tilbyder ham flasken med hovedgærdet eleveret. Det er vigtigt, at han ikke ligger ned, når han spiser - især når han i forvejen har problemer med sine ører. Hvis han lige nu har væske på ørerne, så kan du ikke forvente, at han vil kunne sove igennem. Det gør meget ondt - og det kan være nødvendigt med smertestillende i en periode. Du fortæller at kiropraktoren også har sagt, at der er "lidt småting" - det kan stadig være noget, der generer ham og som du stadig er nødt til at tage hensyn til, ligesom det kan være nødvendigt at acceptere, at han vil have svært ved at lære at sove igennem lige nu, fordi han har smerter, ømhed eller andre ting, der irriterer ham.

Jeg tænker som sagt at skemad, når han vågner og mælk før han skal sove vil have effekt på varigheden af hans lure. Derudover har du naturligvis ret i, at det også sagtens kan handle om tryghed og du må faktisk meget gerne prøve nogle gange at lægge dig med ham om dagen. Du må gerne lægge dig og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn tæt ved dig, så han hele tiden kan mærke dig og fornemme, at han ikke er alene.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At han skal ammes eller have mælk før han sover betyder ikke, at han behøver falde i søvn i din favn eller med dit bryst i munden. Det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på, at du ligger ned og ammer ham (eller giver ham flaske) og han så slipper, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Det kan være før middagsluren, det kan også være om aftenen. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng.

Der er nok ingen tvivl om, at hans mange opvågninger om natten skyldes øreproblemer mv. Ligesom alderen giver en del uro. De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen sove meget uroligt. Han er blevet god til at trille, drejer om sin egen akse, kan få fat i sine fødder osv. men han får sig naturligt lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra - og han får også sparket sin dyne af osv. Derfor har han brug for din hjælp til at skifte stilling om natten. Det er her vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham videre med så lidt aktivitet som muligt. Det vil sige, at du skal forsøge at undgå en sut i munden på ham, hver gang han vågner. Du skal forsøge ikke at tage ham op og vugge ham i din favn, hver gang han vågner osv. Men i stedet prøve at berolige ham med dine hænder, kærtegn og stillingsskift. Det er vigtigt, at han kan mærke, at du er der, men at du ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner på sigt. Når det så er sagt, så vil det være sådan, at det netop hjælper på trykket i ørene, at du løfter ham op, trykket lettes, smerten bliver mindre, når du løfter ham og holder ham oprejst og derfor kan det være nødvendigt, at du i en periode med øreproblemer, tager ham op om natten.

Nogle gange kan det hjælpe, at du kobler hans seng til din seng. Det vil sige fjerne tremmerne fra den ene side og sætter jeres senge sammen. Igen naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver dig mulighed for at trøste, berolige og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig - og således hjælpe ham videre i søvnen, uden at du behøver tage ham op og uden at du selv behøver stå ud af din seng... Du skal altså prøve at vurdere, hvornår han på grund af sine ører er nødt til at komme op og hvornår det vil være tilstrækkeligt at hjælpe ham med "håndspålæggelse":)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :) Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder