Søvn, søvn, søvn - 6 måneder

5. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn, søvn, søvn - 6 måneder

Hej Helen

Jeg ved snart ikke hvor jeg skal begynde. Min dreng er lige fyldt 6 mdr og sover meget afbrudt, hvilket han har gjort siden han blev født. Tidligere ville han ammes hver 1-2 time hele døgnet. Han begyndte på grød da han var 4 mdr da han var meget interesseret i mad. Efter 14 dage fik han to måltider, da begyndte jeg også med grøntsagsmos. For 14 dage siden satte jeg et måltid mere ind i planen.

Han har som sådan ikke nogen fast rytme endnu, men har selv fået lov til at styre søvn og måltider. Vores dag ser ca sådan ud:

Kl 5 vil han ikke sove mere.

Kl 5.45 får han havregrød med frugtmos

Kl 7-7.30 bliver han puttet i barnevognen. Sover ca 1,5 time (nogle gange mere, andre gange mindre)

Kl 10.30 får han øllebrød

Kl 11.30 ca bliver han puttet igen (han kan ca holde sig vågen 2,5 time fra han står op)

Kl 13 vågner han igen og får noget mælk hvis han har lyst (nogle gange ammer jeg andre gange flaske)

Kl 16 får han en eftermiddagslur. Ca 30 minutter hvor han vågner af sig selv.

Kl 17 får han grøntsagsmos og grød når han ikke gider mere grøntsager med frugtmos

Kl 18.30 får han en flaske og som regel ammer jeg når han ikke gider mere flaske.

Kl 19 sover han hvor jeg får ham til at falde i søvn i min favn og lægger ham derefter ned i sin seng

Kl 23 får han en flaske igen

Kl 3 ammer jeg ham

Derimellem vågner han op rigtig mange gange, hvilket er der mit problem ligger. Selvom jeg holder på at han skal falde i søvn i sin egen seng og det ofte lykkedes efter en lille kamp hvor han er ret hidsig men overgiver sig til sidst. Så vågner han ...

Annonce

... hver 1,5 time og nogle gange oftere :-( det er virkelig anstrengende for os begge. Der er ingen forskel om han ligger i min seng eller sin egen eller om vi sover i samme rum eller hver for sig.

Om dagen er han en rigtig glad dreng og meget aktiv og spiser godt. Dog tager han ikke så meget mælk mere men er tilgengæld vild med mad.

Vi har været ved ørelæge og han havde væske i ørerne, men var også meget forkølet. Vi skal til kontrol igen om 4 uger. Dog har han sovet meget lodret, hvilket heller ikke havde nogen effekt. Han har også været til kiropraktortjek og havde kun nogle småting.

Ved ikke hvordan jeg skal vænne ham til at sove længere tid? Når han sover i barnevognen vågner han også nogle gange op hvor jeg må ud og trille lidt, så sover han videre.

Tænker lidt at det måske handler om tryghed og skal hjælpes videre i søvnen. Men det er især natten der er hård. Det er ofte svært for mig at falde i søvn igen, når jeg har så mange opvågninger. Tror du det er tiden der skal arbejde for os eller kan jeg på nogen måde gøre noget?

Det kan godt tage 20 minutter nogle gange mere at få ham til at falde i søvn igen hvis jeg holder på at han skal blive i sin seng. Det er lidt nemmere hvis jeg tager ham op og vugger ham i søvn, det er bare hårdt at skulle gøre så mange gange i løbet af en nat. I sengen forsøger jeg selvfølgelig at trøste ham mens jeg holder ham i hånden, aer ham i panden og siger ssshhh.

Jeg har lige bestilt din bog og håber at kunne blive klogere af den.

Der er ikke kommet nogen tænder endnu.

Ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder