Brev:
Søvn, søvn, søvn - 6 måneder
5. november 2015
Alder:
6 mdr.
Søvn, søvn, søvn - 6 måneder
Hej Helen
Jeg ved snart ikke hvor jeg skal begynde. Min dreng er lige fyldt 6 mdr og sover meget afbrudt, hvilket han har gjort siden han blev født. Tidligere ville han ammes hver 1-2 time hele døgnet. Han begyndte på grød da han var 4 mdr da han var meget interesseret i mad. Efter 14 dage fik han to måltider, da begyndte jeg også med grøntsagsmos. For 14 dage siden satte jeg et måltid mere ind i planen.
Han har som sådan ikke nogen fast rytme endnu, men har selv fået lov til at styre søvn og måltider. Vores dag ser ca sådan ud:
Kl 5 vil han ikke sove mere.
Kl 5.45 får han havregrød med frugtmos
Kl 7-7.30 bliver han puttet i barnevognen. Sover ca 1,5 time (nogle gange mere, andre gange mindre)
Kl 10.30 får han øllebrød
Kl 11.30 ca bliver han puttet igen (han kan ca holde sig vågen 2,5 time fra han står op)
Kl 13 vågner han igen og får noget mælk hvis han har lyst (nogle gange ammer jeg andre gange flaske)
Kl 16 får han en eftermiddagslur. Ca 30 minutter hvor han vågner af sig selv.
Kl 17 får han grøntsagsmos og grød når han ikke gider mere grøntsager med frugtmos
Kl 18.30 får han en flaske og som regel ammer jeg når han ikke gider mere flaske.
Kl 19 sover han hvor jeg får ham til at falde i søvn i min favn og lægger ham derefter ned i sin seng
Kl 23 får han en flaske igen
Kl 3 ammer jeg ham
Derimellem vågner han op rigtig mange gange, hvilket er der mit problem ligger. Selvom jeg holder på at han skal falde i søvn i sin egen seng og det ofte lykkedes efter en lille kamp hvor han er ret hidsig men overgiver sig til sidst. Så vågner han hver 1,5 time og nogle gange oftere :-( det er virkelig anstrengende for os begge. Der er ingen forskel om han ligger i min seng eller sin egen eller om vi sover i samme rum eller hver for sig.
Om dagen er han en rigtig glad dreng og meget aktiv og spiser godt. Dog tager han ikke så meget mælk mere men er tilgengæld vild med mad.
Vi har været ved ørelæge og han havde væske i ørerne, men var også meget forkølet. Vi skal til kontrol igen om 4 uger. Dog har han sovet meget lodret, hvilket heller ikke havde nogen effekt. Han har også været til kiropraktortjek og havde kun nogle småting.
Ved ikke hvordan jeg skal vænne ham til at sove længere tid? Når han sover i barnevognen vågner han også nogle gange op hvor jeg må ud og trille lidt, så sover han videre.
Tænker lidt at det måske handler om tryghed og skal hjælpes videre i søvnen. Men det er især natten der er hård. Det er ofte svært for mig at falde i søvn igen, når jeg har så mange opvågninger. Tror du det er tiden der skal arbejde for os eller kan jeg på nogen måde gøre noget?
Det kan godt tage 20 minutter nogle gange mere at få ham til at falde i søvn igen hvis jeg holder på at han skal blive i sin seng. Det er lidt nemmere hvis jeg tager ham op og vugger ham i søvn, det er bare hårdt at skulle gøre så mange gange i løbet af en nat. I sengen forsøger jeg selvfølgelig at trøste ham mens jeg holder ham i hånden, aer ham i panden og siger ssshhh.
Jeg har lige bestilt din bog og håber at kunne blive klogere af den.
Der er ikke kommet nogen tænder endnu.
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Louise