Svar: Søvn dag og nat - 8 mdr

4. november 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du oplever, at det går bedre med søvnen om dagen :)

Dagsplanen viser, at din dreng har en tidlig søvnrytme - han står meget tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og går derfor også tidligt i seng. Hvis du selv er morgenmenneske, så passer det dig måske godt med den tidlige rytme og så behøver du naturligvis ikke lave noget om - men hvis du tænker, at det fremover ville være dejligt, hvis han kunne starte dagen lidt senere, så kan du godt forsøge at ændre på dette.

Og måden du skal gøre det på, er netop ved at forsøge at lægge en 3. lur ind sidst på dagen, så han naturligt vil gå lidt senere i seng og stå lidt senere op - og i takt med at han så begynder at sove lidt længere, så vil hans lure om dagen ligge senere og den 3. lur kan så springes helt over. Som det er lige nu, så er han vågen i mange timer, før han puttes til natten og jeg tænker, at det (som jeg kan se, at du også forsøger på), vil det være rigtig godt, at du forsøger at få ham til at sove bare 30 minutter om eftermiddagen.

Jeg tænker, at det vil være rigtig godt med lidt flere måltider, lidt mere rigtig mad og lidt færre flasker i dagtimerne - og i stedet flaske sen aften. Lidt mere mad om dagen og flasken sen aften vil kunne have betydning for jeres nætter og din drengs evne til at sove mere sammenhængende.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser derfor således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Puttes til morgenlur ca kl 8 som nu...

Formiddag 9.30-10: Tilbydes 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop og skal ikke længere have flaske her.

Frokost 11-11.30 Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være mos fra glas eller rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur mellem kl 12-13. Flasken før denne lur er rigtig god og kan godt være med til at sikre, at han sover en lidt længere middagslur.

Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur - hvis du kun kan få ham til at sove ved at tilbyde ham flaske, så må du give ham en lille flaske at falde til ...

Annonce

... ro på (max 100 ml). Du må her gerne lægge dig med ham, du må også gerne putte ham i barnevognen og trille ham en tur, for på den måde at få ham til at overgive sig til søvnen. Måske vil han kunne sove lidt senere end du forsøger lige nu, prøv f.eks. mellem kl 16-17...

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Udgangspunktet er almindelige børnevenlige retter og mad, der smager af noget og mad med mere bid. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad - badet er med til at aktivere ham både motorisk og mentalt og ca en time efter badet vil han måske være parat til at sove - det kan være med til at rykke hans puttetidspunkt, så han naturligt går lidt senere i seng (samtidig med at han jo har sovet 3 lure)

Flaske og puttes til natten ca 19.30

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23: Flaske, det der også kaldes et drømmemåtid. Prøv at tilbyde flasken mere eller mindre i søvne, før du selv går i seng og se om du kan fylde ham lidt ekstra op her - hvorefter han så sover til næste morgen tidlig og starter dagen med grød.

Som du kan se, så har jeg ændret en lille smule på rytmen, men bruger dog de tidspunkter, som du har sendt mig. Tanken er som sagt, at du i en periode skal forsøge at få din dreng til at sove 3 lure - for at få flyttet hans puttetidspunkt om aftenen, så han kan gå lidt senere i seng og hele dagens rytme ændres stille og roligt. Samtidig fjernes hans formiddagsflaske og i stedet får han en flaske før sin middagslur. Og så tilbydes han en drømmeflaske sen aften - den kan have betydning for hans opvågning kl 01 og 03 - hvilket hele dagens rytme også kan... Tidspunkterne han sover på i løbet af dagen, hans indtag af mad, mælk, tidspunkterne for dem osv. kan forklare hans opvågninger på samme tidspunkt hver nat.

Du skriver, at han er svær at putte til eftermiddagsluren og at det ofte tager dig en time. Jeg foreslår derfor, at du her forsøger med en lille flaske - OG at du ikke putter ham allerede kl 15.30, men først prøver at putte ham mellem 16-17. Og det er helt fint, at han der kun sover 30 minutter. Det vil passe rigtig fint med, at han så først puttes til natten ca 19.30.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.