Søvn dag og nat - 8 mdr

4. november 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Søvn dag og nat - 8 mdr

Kære Helen,

Min dreng er nu 8 mdr og er begyndt at sove lidt bedre om dagen. Han sover ikke kun 30 minutters lure længere 😊 Men skal dog som oftest fortsat hjælpes videre i søvnen efter ca 30/45 minutter.

For at kunne stille mine spørgsmål vil jeg lige beskrive hans rytme som den ca ser ud pt:

Ca 05:00 - står op (sover ikke videre efter sin morgenflaske)
Ca 07:00 - får morgenmad (grød og vand af kop)
Ca 08:00 - sover lur på ca 1,5 time (indimellem lidt mere eller lidt mindre)
Ca 10:00 - drikker 70-100 ml mme
Ca 11:00 - får frokost - rugbrød,grød, frugt, vand af kop
Ca 12:00 - sover lur på ca en time (indimellem lidt mindre eller lidt mere)
Ca 14:00 - får eftermiddagsmad - brød, frugt, grønt , vand af kop
Ca 15:00 - drikker 70-100 ml mme
Ca 15:30/16:00 - forsøger at putte ham til lur, men han falder ikke i søvn
Ca 17:00 - får aftensmad - kartoffel/grøntsagsmos, kød, familiemad, vand af kop
Ca 18:15 - drikker ca 160 ml mme (vil ikke drikke mere)
Ca 18:30/18:45 - falder i søvn til natten
Ca 01:00 - vågner op (kan indimellem være vågen op til en time, ...

Annonce

... han græder ikke, og er ikke sulten, er bare vågen)
Ca 03:00 - vågner op (falder som oftest hurtigt i søvn igen ved at få sutten)
Ca 05:00 - står op

Vi er begyndt at putte ham på eget værelse, lige ved siden af vores soveværelse, fordi jeg tror vi vækkede hinanden, ihvertfald fald sov jeg rigtig dårligt og for lidt, og min dreng havde mange opvågninger - udover de "faste" opvågninger som beskrevet ovenfor. Efter han er kommet på eget værelse, har han ikke nær så mange opvågninger, som du kan se.

Mine spørgsmål:

Jeg har meget svært ved at putte ham til en eftermiddagslur. Hvis det lykkes tager det mig ofte en time, og så sover han aldrig mere end 30 minutter. Han er således vågen fra ca 13:30 og derfor også meget træt kl 18, hvorfor han puttes tidligt til natten. Er det okay for ham i hans alder at være vågen så mange timer i streg?

Er der nogen forklaring på hvorfor han har mindst to faste opvågninger på mere eller mindre samme tidspunkt hver nat? Jeg tænder intet lys, taler ikke med ham eller andet der kan forstyrre ham/holde ham vågen.

Mange hilsner moren 😊

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far