Brev:
Søvn dag og nat - 8 mdr
4. november 2015
Alder:
8 mdr.
Søvn dag og nat - 8 mdr
Kære Helen,
Min dreng er nu 8 mdr og er begyndt at sove lidt bedre om dagen. Han sover ikke kun 30 minutters lure længere 😊 Men skal dog som oftest fortsat hjælpes videre i søvnen efter ca 30/45 minutter.
For at kunne stille mine spørgsmål vil jeg lige beskrive hans rytme som den ca ser ud pt:
Ca 05:00 - står op (sover ikke videre efter sin morgenflaske)
Ca 07:00 - får morgenmad (grød og vand af kop)
Ca 08:00 - sover lur på ca 1,5 time (indimellem lidt mere eller lidt mindre)
Ca 10:00 - drikker 70-100 ml mme
Ca 11:00 - får frokost - rugbrød,grød, frugt, vand af kop
Ca 12:00 - sover lur på ca en time (indimellem lidt mindre eller lidt mere)
Ca 14:00 - får eftermiddagsmad - brød, frugt, grønt , vand af kop
Ca 15:00 - drikker 70-100 ml mme
Ca 15:30/16:00 - forsøger at putte ham til lur, men han falder ikke i søvn
Ca 17:00 - får aftensmad - kartoffel/grøntsagsmos, kød, familiemad, vand af kop
Ca 18:15 - drikker ca 160 ml mme (vil ikke drikke mere)
Ca 18:30/18:45 - falder i søvn til natten
Ca 01:00 - vågner op (kan indimellem være vågen op til en time, han græder ikke, og er ikke sulten, er bare vågen)
Ca 03:00 - vågner op (falder som oftest hurtigt i søvn igen ved at få sutten)
Ca 05:00 - står op
Vi er begyndt at putte ham på eget værelse, lige ved siden af vores soveværelse, fordi jeg tror vi vækkede hinanden, ihvertfald fald sov jeg rigtig dårligt og for lidt, og min dreng havde mange opvågninger - udover de "faste" opvågninger som beskrevet ovenfor. Efter han er kommet på eget værelse, har han ikke nær så mange opvågninger, som du kan se.
Mine spørgsmål:
Jeg har meget svært ved at putte ham til en eftermiddagslur. Hvis det lykkes tager det mig ofte en time, og så sover han aldrig mere end 30 minutter. Han er således vågen fra ca 13:30 og derfor også meget træt kl 18, hvorfor han puttes tidligt til natten. Er det okay for ham i hans alder at være vågen så mange timer i streg?
Er der nogen forklaring på hvorfor han har mindst to faste opvågninger på mere eller mindre samme tidspunkt hver nat? Jeg tænder intet lys, taler ikke med ham eller andet der kan forstyrre ham/holde ham vågen.
Mange hilsner moren 😊