Svar: Dårlig søvn - 2 år, 6 mdr.
2. november 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære forvirrede mor
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med at I venter jer en lille ny lillebror eller lillesøster, spændende:)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2.5 år er 12.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis jeres dreng sover 9.5-10 timer om natten og 2-3 timer om dagen, så bliver hans søvnbehov faktisk dækket.
Man kan så diskutere hvor meget han skal sove om dagen, i forhold til, hvor lang hans nattesøvn er. Med den alder han har, vil de fleste børn trives med at sove f.eks. 1.5-2 timer til middag og 10.5-11 timer om natten... Og at sove 3-4 timer til middag, er en lang middagslur, når man er 2.5 år gammel... Når det så er sagt, så skal man jo ikke lave noget om, som fungerer. Hvis han trives med at sove en kortere nattesøvn og sove mere om dagen, så er det i princippet okay - MEN det lyder jo faktisk ikke helt til at være tilfældet. I hvert fald går han ikke sent i seng og han virker også nogenlunde parat til at sove, når I putter ham - men han vågner om natten, kan være vågen og gå rundt om natten i flere timer eller vågner meget tidligt - og det er naturligt uhensigtsmæssigt for både ham og jer.
Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor han er så træt om dagen, og her er det værd at gøre sig nogle overvejelser. Er det fordi ,han sover så afbrudt om natten? Hvis det er derfor, hvorfor sover han så, så afbrudt om natten? Er det fordi han sover for meget om dagen? Eller kunne hans søvnproblemer skyldes noget helt andet - kunne det være fordi han f.eks. har astma? Det kan køre ham træt og gøre, at han har ekstra meget behov for dagssøvnen, samtidig kan hans luftveje være irriterede om natten, og være forklaringen på at han vågner... Det kan også være, at han har hævede mandler og polypper - hvilket kan vække ham om natten og igen være forklaringen på, hvorfor han om natten vælger at gå rundt - og altså så er ekstra træt om dagen.. snorker han f.eks. når han sover? Det kan være et tegn på dette...
I er altså nødt til at gennemtænke, hvorvidt der kan være en fysiologisk forklaring på de søvnproblemer han har - for så skal dette behandles, før man kan se på selve søvnen.
Det er korrekt, at man som udgangspunkt ikke skal vække børn. Når børn sover, så er det fordi de har brug for at sove, og de vil naturligt vågne, når de er udhvilede og ikke længere har behov for søvn. MEN nogle børn kan godt have en søvnrytmeforstyrrelse, hvor de sover for meget om dagen og for lidt om natten - og hvis det er tilfældet hos jer, vil det være rigtig godt, at I prøver at hjælpe ham til kortere dagslure, samtidig med at I forsøger at forlænge hans nætter.
Det er vigtigt, at I ikke fra den ene dag til den anden fjerner en time af hans middagslur. Det kan han slet ikke holde til, og I risikerer, at han bliver overtræt, og det vil ikke hjælpe på hans søvn på sigt. Men man kan godt gå ind og afkorte dagssøvnen med 15 minutter af gangen - og gøre det med flere dages mellemrum. Så hvis han sover 3 timer, så vækker man ham efter 2 timer og 45 minutter, derefter efter 2 timer og 30 minutter, så efter 2 timer og 15 minutter, så efter 2 timer - så han stille og roligt vænnes til ikke at sove helt så længe om dagen.
Samtidig med at man gør dette, så er det meget vigtigt, at I hjælper ham til en fast dagsrytme. Han skal op til samme tid hver morgen - og det betyder også, at de morgener, hvor han vågner allerede kl 04, så skal I hjælpe ham med at sove videre igen. Hvis han ikke kan dette, står op og går i stuen, så må I give ham lidt at drikke, læse en bog og derefter putte ham igen - så han ikke får lov til at stå op på sigt så tidligt. Han skal ikke have en vågenperiode, men blot en kort opvågning, hvor han så hjælpes videre i søvnen igen. De dage, hvor han sover til 05.30, så skal I måske regne med, at det er hans faste stå op tidspunkt lige nu...
Om aftenen vil det være rigtig fint, hvis I kan putte ham lidt senere, f.eks. kl 20, hvor han lyder til først at være parat til at sove. Hvis han kan sove 10 timer fra 20 til 06 og så sove 2.5 time til middag, vil han måske trives bedst... I hvert fald lige nu og det kunne også være en aftale, som dagplejer måske synes er okay, hvis I forklarer, hvordan det hænger sammen:)
Det vil være rigtig godt, hvis I tilbyder jeres dreng en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual, så han bliver ekstra mæt, før han puttes i seng. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Det er vigtigt at sikre, at han ikke vågner kl 04 fordi han er sulten.
Godnatgrøden gives adskilt fra aftensmaden, og meget gerne med et bad imellem.
Du efterspørger en dagsplan og jeg tænker, at den kan se således ud:
Tidlig morgen 04-06: Hvis han vågner her, forsøger I at få ham til at sove videre. Hvis han står op, må I forsøge at afkorte hans vågenperiode mere og mere, så han efter en tår vand og lidt snak, bliver puttet igen. Hans vågenperiode skal afkortes, så det bliver til en kort opvågning.
Morgen 6.30: Tilbydes havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær. Vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg og tilbehør, kød, fisk, kartofler, ris, pasta, hårdkogt æg. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur som nu ca 12.30 og sover 2.5 time
Eftermiddag15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion surmælksprodukt med rugbrødsdrys, vand af kop.
Før aftensmad 16.30-17: Lidt forskelligt gnavegrønt, evt. en råkost med revne gulerødder, revne æbler, appelsinstykker osv. Vand af kop.
Aften 18: Aftensmad, almindelig familiemad, med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, får creme osv. på, hvis han har behov for det. Gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet f.eks. kl 19.45, sammen med en kop lun mælk. Får herefter børstet tænder.
Puttes i seng med godnathistorie som nu...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske