Svar: 2 måneder og urolig søvn
30. oktober 2015
Alder:
2 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev, tillykke med at I har fået en lillebror og dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til:)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig - og naturligvis svare på dine spørgsmål:)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 måneder er ca. 15 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 5 timer samlet i løbet af dagen (2-3 lure) og sover ca. 10 timer om natten. Som jeg læser dit brev, så sover din dreng måske nogle gange mere om dagen og derfor mindre om natten - det kan i hvert fald være en forklaring på, hvorfor han vågner allerede kl 04 og er svær at få videre i søvnen her... vi kan dog godt være enige om, at det er alt for tidligt at stå op og det vil være rigtig godt, hvis du tidlig morgen kan tage ham over til dig og amme ham liggende. Hvis han ligger tæt med dig i dobbeltsengen og bliver ammet, så vil han måske kun lulles videre ind i søvnen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at han ligger der.
Jeg synes ikke, at du skal give ham flaske tidlig morgen. Det lyder som om, at du har fint med mælk og hvis du kan amme ham der, vil det være rarest og mest praktisk for jer begge.
Derimod lyder det som om, at han faktisk er glad for sin flaske i løbet af dagen og måske også har glæde af den sen aften. Det er ikke fordi han tager store mængder hver gang, men samlet set bliver det jo hurtigt til 1-2 flasker/måltider ekstra i døgnet og han lyder til at have behov for det. Du har dog ret i, at han også kan overspise og af den grund få ekstra uro i maven og derfor nogle gange også sove dårligere. Derfor skal du naturligvis prøve at vurdere, om han vil trives bedst med at få supplement med flasken hver gang eller nogle gange måske godt kan undvære den og måske i stedet blive tilbudt en sut. Det kan være et forsøg værd.
Jeg synes også, at du bør overveje, hvilken type erstatning du giver ham. Der findes mange forskellige på markedet og det kan være en overvejelse værd, om I skal prøve noget andet. De allergivenlige erstatning eller erstatning med delvist hydrolycerede proteiner har tendens til at hjælpe lidt mod træge maver. Hvis han ikke har behov for specialerstatning, så kan I prøve med NAN HA, som laves af nestle. De laver også f.eks. NAN Sensilac. Den indeholder Lactobacillus reuteri og er udviklet til børn med mavesmerter (kolik og koliksymptomer).
En anden mulighed er Sempers helt nye Allomin Syrnet SensiPro (den er gul på pakken). Den indeholder også Lactobacillus reuteri, derudover er den syrnet. Den anbefales ved moderat fordøjelsesbesvær og mavekneb.
Du spørger, hvor meget mme du skal supplere med og her findes der desværre ikke nogen faste regler. Ingen ved jo præcist, hvor meget din dreng drikker hos dig. Hvis han vejer 5500 gram nu, så er hans udregnede behov 825 ml i døgnet. Hvis dette skal fordels på ca 7 måltider i døgnet, så svarer det til, at han hver gang skal spise knap 120 ml. Hvis han ofte spiser ca. 40 ml af flasken, så betyder det, at han spiser ca. 80 ml hos dig - altså udregnet ca 2/3 af brystet og 1/3 af flasken. Sådan er det dog ikke helt, for om morgenen har du sandsynligvis mere mælk i brystet end om aftenen, og nogle gange vil han sandsynligvis også melde sig og blot die kortvarigt hos dig - fordi han derved slukker sin tørst...
Det du skal prøve at vurdere er, hvordan han virker efter amninger. Søger han efter mere mad, virker han urolig, grædende, har han svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen? Og hvordan når han få flasken - tager han fint imod den, drikker og stopper selv, når han har fået nok? Spiser han roligt eller virker han forslugen? Falder han til ro, når han virker mæt og virker han så der parat til at sove...
Du spørger, om der skal mere mme til? Det afhænger af ovenstående spørgsmål - og jeg går ud fra, at du tilbyder f.eks. 50 ml i flasken og han så selv stopper ved ca. 40 ml? Det er vigtigt, at du lader ham spise det, som han umiddelbart virker til at have behov for, uden at han overspiser...
Og ja, så kan det som tidligere nævnt også forsøge, om du f.eks. når du putter ham om aftenen skal prøve blot at amme ham og se hvordan han reagerer på dette. Måske vil det give mere ro i maven - og sen aften kan han så måske både blive ammet og få supplement på flaske, for at se om det så giver jer lidt mere rolige og sammenhængende nætter.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på 2-3 lure i døgnet, alt efter hvor lange hans lure er. Og så han samlet sover ca. 5 timer i dagtimerne. Hvis han sover meget mere end dette, så kan det være nødvendigt at vække ham, så han ikke sover dagen væk... I første omgang, vil det dog være bedre, hvis du kan hjælpe ham til at sove på så hensigtsmæssige tidspunkter, at han ikke behøver vågne kl 04 - det er f.eks. bedre, at han sover om aftenen kl 19, vågner og er oppe et par timer og så sover igen kl 22 - hvis han så kan sove længere om morgenen...
Når du skal hjælpe ham til at sove om dagen, må du gerne trille ham i barnevognen og holde vognen kørende for på den måde at holde ham sovende. Du må også gerne lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, for på den måde at få ham til at koble fra og få sovet en længere og mere sammenhængende lur. Vågner han op efter 30 minutter, kan du være parat med brystet, amme ham igen og på den måde lulle ham videre ind i søvnen. Du skal ikke være bange for, at han får dårlige vaner eller lignende - han er stadig så lille:)
Jeg har netop udgivet "Helens bog om Amning & Flaske" og måske vil den være noget for dig...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske