2 måneder og urolig søvn

30. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

2 måneder og urolig søvn

Hejsa Helen,

Tak for en uundværlig brevkasse for os rådvilde mødre. Den er blevet brugt som opslagsværk mange mange gange, (jeg har også en datter op 6 år) men nu er jeg nybagt mor igen, og ved at være så søvnberøvet og desperat, at jeg selv har måttet gå til tasterne, og skrive til dig.

Det er angående vores søn Magnus fra d. 16.8.15 – han vejede 3770 g ved fødslen, som blev sat i gang v/41+0, grundet gestationel diabetes. I dag vejer han ca. 5500 g, og er verdens dejligste og glade dreng.

Fra starten var Magnus MEGET nem – også så nem, at jeg var overbevidst om at det ikke kunne fortsætte, men det gjorde det… de første 5-6uger… (han havde dog svært ved at tage på, og jeg mistænker lidt, at han simpelthen har fået for lidt mad, og derfor er blevet sløv(nem) af det).

Efter en 5-6 uger, begyndte det stille og roligt at gå skævt.
Det startede med, at han ved sin 2. lur i løbet af dagen, begyndte konsekvent at vågne efter en time så fik han sutten, og sov bare videre. Det eskalerede så til at han ville vugges i søvn når han vågnede, til gåes i søvn, til simpelthen at vågne konstant efter den første time af hans lur. Ikke nok med det – så har det også bredt sig til hans 1. lur (om formiddagen), og nu er det efterhånden en god dag, hvis han bare tager den første time uden at vågne i hvilken som helst lur.

Han knirker og piber, taber sutten, fægter med arme og ben, og hvis ikke man er der med det samme, så vågner han helt, og skal helt sikkert gåes i søvn, eller tages op. Så man skal faktisk stå på spring hele tiden med overtøj og sko… Jeg kan ikke engang regne med at kunne smøre mig en rugbrød, og spise den i ro og mag…. Det bliver som regel en klapper med leverdreng, som bare skal hugges indenbords inden næste møde med barnevognen.

Jeg læste et sted, at disse gentagne opvågninger om dagen som regel var tegn på at barnet ikke er mæt nok. Så jeg har prøvet at supplere med flaske efter amning – det virkede også 1. gang, hvor han sov 5 timer i streg i barnevognen, og vi troede vi havde knækket koden – men det var kun indtil næste dag, hvor historien så gentog sig selv – ikke i så voldsom grad, men stadig med mange opvågninger.

Han får 30-45 ml. MME i forlængelse af ...

Annonce

... amningen for sine to lure i løbet af dagen. Hvis vi bruger MME som supplement til amning, hvor meget skal man så give, og kan for meget mad give samme effekt på søvnen som for lidt mad?? Det er jo ikke nemt at sige hvor meget jeg har… vil mene at han spiser effektivt i 7-10 minutter ved hvert bryst når der er tanket helt op.

Tror du der skal mere MME til? Når vi gør det på denne måde, så skal vi vel blive ved?? - jeg mener, jeg begynder vel ikke at producere mere, selvom han tømmer brystet inden han får flaske hver gang? Mener du vi skal forsætte med MME som supplement, eller burde han have nok i hvad han får ved mig?

Jeg synes snart vi har prøvet alt, og er helt skiløjede af at analysere hvert et træk til døde.

Det skal lige siges at han er Semi-vågen når han bliver lagt ud, og falder selv helt hen i barnevognen uden gåen, rokken eller andet.

Han er vågen max 2-2,5 timer ad gangen, nogle gang mindre hvis ikke jeg har kunnet få ham til at sove længere den forgående lur, selvom det var tiltrængt.

Skal vi være hårde og genoptage vuggestue metoden, og kun rokke/gå med barnevognen når han siger noget, og stoppe den når der er stille – uanset intervallerne? Vi prøvede ca. 3 dage i streg – men det var et mareridt alle tre dage, både for os og for ham. Det var 2-3 timer hvor gråden bare eskalerede for hver gang vi stoppede barnevognen.

Han bliver puttet kl. ca 20.30/21.00 om aftenen, og sover også kun til kl. 4-5 stykker om morgenen (afbrudt af 2 måltider). Det er efter min mening også lige tidelig nok, men uanset hvad vej vi rykker puttetidspunktet, vågner han omkring kl. 4-5 stykker om morgenen.

Kan MMEén ske at gie ham mavekneb?? Jeg synes hans mave snakker og rumler meget, og sidst på natten virker det næsten som om han har mavekneb…??? (dog får han kun 30-45 ml som supplement når han bliver puttet for natten, og ikke i løbet af natten.

Jeg prøvede en nat at give ham da han vågnede ved 5 tiden (igen i forlængelse af amningen), men uden resultat knægten ville ikke sove igen.

Sikke en svada – jeg ser frem til at høre dine kommentarer, og håber at lidt friske øjne og ekspertviden kan give os opskriften til en roligere hverdag.

ALLE input er velkomne!!!!

Med venlig hilsen
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder