Svar: Nye putteritualer - 2 år, 3 mdr.

12. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Skattepigens mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Dejligt at det er gået så godt med at flytte og super, at I holder fast i, at lillepigen sagtens kan sove i egen seng på sit nye værelse:)

Jeg synes, at det lyder som en god idé, at I har valgt at tage tremmerne af den ene side af sengen. Hun lyder til at være glad for dette, og jeg tænker, at det godt kan være med til at give hende lidt ro og gøre hende tryg, at hun fornemmer, at hun kan stige ud af sin seng og søge jer, hvis hun har brug for det.

Det spiller naturligt ind, at I nu bor et nyt sted, at skyggerne, mørket, lyset er forskelligt fra det hun kender og ja - det kan godt være, at hun har brug for lidt natbelysning. Det lyder dog fint, at I lige nu forsøger med en åben dør og lys i gangen og ser, om dette er tilstrækkeligt. Hvis det ikke er det, må hun gerne få en lille natlampe. Når og hvis hun vågner om natten, kan det berolige hende, at hun kan se, hvor hun er.

Jeg tænker dog også, at hun naturligt begynder at have en alder, hvor hun også prøver lidt grænser og hvor hun vil protestere over at skulle sove. Hun ved godt, at når hun ligger i sin seng, så sidder I i stuen og hygger, og hun vil naturligt gerne være en del af dette. Hun bryder sig ikke om at føle sig udenfor.

Derfor kan det være en god idé, at I forsøger at vise hende, at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget, som hun går glip af. I har noget kedeligt at lave og derfor kan det være en god idé, at I forsøger at bruge det, som jeg kalder for "stryge-tøj-metoden". Jeg tror, at jeg har beskrevet dette for jer før - og I kan godt bruge denne metode med den alder jeres datter har nu.

Samtidig kan det godt være en god idé, at I ikke putter hende allerede kl 20, hvis hun først falder i søvn kl 22. Hvis I forsøger at gøre dette gennem længere tid, så lærer hun, at det at blive puttet hænger sammen med et ritual, der skal trække ud i timer. Hun lærer at ritualet består i, at hun skal have nattøj på, så læser far og så kommer mor og siger godnat - og så skal I sidde der, holder i hånden, hente vand, sidde der igen osv. osv. For at lære hende, at ritualet ikke varer så længe og ikke trækker ud, så vil det være godt, at I ikke putter hende før I ved, at hun er så træt, at hun med sikkerhed kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter.

Det vil sige, at hvis hun ikke sover før kl er 22,så skal I ikke putte hende før - og stille og roligt skal I så med små skridt rykke puttetidspunktet frem, ...

Annonce

... så hun puttes kl 21.45, 21.30, 21.15 osv. indtil I rammer det tidspunkt, som I fornemmer er hendes rigtige puttetidspunkt.

Samtidig med at I gør dette, så er det vigtigt, at hun ikke sover længere om morgenen eller forlænger sin middagslur. Det er nattesøvnen om aftenen, der skal forlænges:) I kan ikke ændre dette aften efter aften, det tager længere tid. Det vil ofte være sådan, at hun måske puttes f.eks. 21.30 og det går rigtig fint et par dage, så kan I måske pludselig putter hende allerede kl 20.45, fordi hun en aften er rigtig træt, men aftenen efter, så er hun ikke træt "så tidligt" og puttetidspunktet er så måske 21.15 og så holder I fast i dette et par aftener. På den måde er puttetidspunkterne nødt til at være lidt fleksible.

Det betyder også, at I i den periode, hvor I øver dette med hende, skal vække hende fra middagslur. Det betyder, at hvis hun normalt trives med at sove 1.5 time til middag, så skal hun stadig "kun" sove halvanden time - igen fordi hun ikke skal forlænge sin dagssøvn, men netop sin nattesøvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det spiller naturligt også ind hos jer, at hendes hverdag har ændret sig, at hun er startet i ny vuggestue osv. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes - så hun har både svært ved at koble fra, sige farvel til dagen og alle oplevelserne - og dermed svært ved at overgive sig til søvnen. Hun har også svært ved at sove roligt, når hun endelig sover, fordi hun drømmer rigtig meget og måske drømmer om at være adskilt fra jer. Derfor græder hun og søger jer ekstra om natten.

Derfor er det rigtig godt, hvis I netop (som det lyder som om, at I allerede gør:)) kan tale dagen lidt igennem med hende før hun skal sove, så I på den måde hjælper hende med at få lidt styr på alle oplevelserne og få bearbejdet lidt af sit tankemylder:)

Det er naturligvis også en overvejelse værd, hvorvidt I kan gå fra hende, når hun er puttet. Ikke fordi hun skal græde og være ked af det, men blot for at vise hende, at I ikke sidder og venter på at hun skal sove og at I faktisk mener, at det er sovetid og ikke legetid. Hvis I vælger at gå, så er det vigtigt, at hun virker helt tryg. Hun må ikke være ked af det, klynge sig til jer osv. så er det ikke meningen, at I skal gå fra hende. Nogle gange kan det hjælpe, at den ene forældre putter, går og den anden forældre kommer ind, putter og siger godnat, så hun har fornemmelsen af, at hun får sagt rigtigt godnat til jer begge...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S