Brev:
Nye putteritualer - 2 år, 3 mdr.
12. oktober 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Nye putteritualer - 2 år, 3 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for din hjælp og mange gode råd.
For 10 dage siden flyttede vi ind i vores nye hus, og vi er alle tre kommet rigtig godt på plads. Vores datters værelse blev lynhurtigt indrettet og ligner meget det gamle værelse, og hun lader til at være glad for at være der.
For to dage siden tog vi den ene side af hendes seng, da det på den måde gør det meget lettere at putte hende. Den er således ikke omdannet til juniorseng - den har fortsat tremmer i den ene side (ind med væggen) og høje gavle. Men den er åben i siden ud mod værelset.
Det har gjort det lettere og sjovere at læse for hende om aftenen, og når hun skal sove til middag. Men hun har svært ved at falde til ro, så det kan godt tage op mod halvanden time, før hun sover.
Som du måske kan huske, sad vi før i en stol og læste med hende, og hun faldt således i søvn hos os (i armen) og blev lagt over i sengen, når hun sov. Men det var tungt og dumt, og hun spurgte også tit efter at komme over i sengen.
Men vi kan mærke, at hun har svært ved at finde roen selv. Og hun er blevet meget opmærksom på, at hun skal sove og bliver ked af det, når vi siger, hun skal i seng.
Vi vil derfor gerne hjælpe hende til at synes bedre om både at sove i sin seng, men også putteritualet. Nogle dage fortæller hun selv om forløbet - "nu skal vi have nattøj på, så skal far sige godnat og mor skal læse', og nogle dage går det også fint.
Men langt de fleste aftner trækker det ud, og det er hårdt og træls for os alle.
Så hvordan kommer vi ind i en bedre rytme?
Igår ville hun (efter en times putning) gerne op i stolen igen. Og der faldt hun så i søvn efter 5 min i min arm. Var det mon for tidligt at tage siden af sengen, eller skal vi holde fast?
Tre gange siden indflytningen er hun vågnet om natten og har ikke villet sove videre. Hun har grædt utrøsteligt og har været meget svær at få til ro. Vi tænker lidt på, om hun kan være bange for mærket? Vi bor i hus nu med meget mindre lys udefra, hvorimod der nok var lidt mere lys fra gaden i vores gamle lejlighed.
Er det en ide at købe en natlampe?
Når vi slukker lyset efter at have læst i bog og talt om dagen, bliver hun ind imellem ked af det. Så vi har ladet døren til gangen stå på klem, så der kommer lidt lys ind. Men det slukker vi jo, når vi går i seng.
Det skal jo også nævnes, at hun er begyndt i ny vuggestue, og at jeg for knap to uger fik en abort i 16. uge (da vores barn havde en kromosomfejl). Så det har været nogle svære uger for os alle sammen, og det reagerer vores datter naturligvis også på.
Vi har brug for nogle håndfaste råd at holde os til, så vi kommer ind i en god rytme. Vi bliver så kede af det, når hun ikke får sin søvn og derfor ikke virker oplagt til den nye dag.
På forhånd mange tak for din hjælp.
Kærlig hilsen
Skattepigens mor