Svar: Vågner alt for tidligt om morgenen - 21 mdr.

8. oktober 2015

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Bettina

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Hvad laver I om morgenen, når klokken er 4 eller 5? Det er meget vigtigt, at du f.eks. ikke tilbyder din datter grød eller anden morgenmad på dette tidspunkt, for så er der stor sandsynlighed for, at hun vågner, fordi hun er sulten.

Det kan derimod være en rigtig god idé, hvis du kunne indføre et godnatmåltid, som en fast del af hendes putteritual. Det kan være en havregrød eller mysligrød, som serveres sammen med en kop lun letmælk. Det skal serveres adskilt fra aftensmaden, meget gerne med et bad imellem, og lige før hun skal puttes til natten.

Det vil sige, at I kan have en aftenrutine, der ser således ud:

Kl 18 spiser aftensmad. Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet efterfølgende, smøres med creme eller lignende, hvis hun har brug for det. Får nattøj på og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet, sammen med en kop lun mælk. Får børstet tænder.

Puttes til natten ca kl 19.30, altså en lille smule senere end nu, men det vil være fint, når hun har fået bad ind imellem.

I skal være opmærksomme på, at det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 1.5-2 år er 13-13.5 time i døgnet. Hvis jeres datter sover fra kl 19 til 05, så sover hun 10 timer om natten og hvis hun så sover 2.5 time til middag, så sover hun 12.5 time i døgnet. Det kan faktisk være okay i forhold til hendes alder. Nogle børn sover jo lidt mere og andre lidt mindre end gennemsnittet...

Man kan diskutere, hvorvidt hendes middagslur skal afkortes lidt, men lige nu tænker jeg, at det er synd. Det er vigtigt og godt for hende, hvis hun kan sove et par timer - I må dog gerne sikre, at hun ikke sover mere end ...

Annonce

... 2.5 time i løbet af dagen, netop for at holde dagssøvnen på en varighed, som ikke afkorter nattesøvnen yderligere.

I skal også være meget opmærksomme på, hvorvidt hun nogle gange når at powernappe lidt om eftermiddagen. Hvis hun nogle gange er træt f.eks. kl 16.30 og der sover en ganske kort lur, lige blunder lidt, så kan dette faktisk gøre, at hun vågner meget tidligt om morgenen. Prøv derfor at sikre jer, at hun ikke falder for meget hen om eftermiddagen, men holdes i gang, er aktiv og bruger sig selv både motorisk og mentalt.

Det er en god idé at sætte mørklægningsgardin op på hendes værelse, så dagslyset holdes ude så længe som muligt, så I sikrer jer, at hun ikke vågner fordi solen står op.

Drømme kan have betydning for opvågningerne tidlig morgen. Hvis hun vågner og græder, er det rigtig fint, at I som nu, forsøger at hjælpe hende videre i søvnen. Nogle gange prøver at putte hende i egen seng igen, andre gange tager hende ind til jer, og med jeres nærhed og kontakt, hjælper hende til at sove lidt videre, så hun fornemmer, at dagen ikke skal starte helt så tidligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Selvom I skal passe på med for meget væske og mad i løbet af natten og tidlig morgen, så kan det nogle gange være en hjælp på vejen. I kan stille en drypfri kop ved hendes seng, sammen med et par kiks, lidt knækbrød eller frugt. Så kan hun selv tage sig lidt at drikke og spise, når hun vågner og derefter måske putte sig igen. Det kan derfor være en god idé at overveje, om hun kan gøres selvhjulpen på dette tidspunkt.

En puttebamse, slaskedukke, klud eller lignende vil mange børn også have stor glæde af. Den skal følge hende hele dagen, være en fast del af alt hvad I foretager jer, bruges når hun er ked af det, skal sove, når I kører i bil, i barnevogn osv. så den kan bruges som substitut for jer.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder