Svar: Vågner alt for tidligt om morgenen - 21 mdr.
8. oktober 2015
Alder:
21 mdr.
Kære Bettina
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Hvad laver I om morgenen, når klokken er 4 eller 5? Det er meget vigtigt, at du f.eks. ikke tilbyder din datter grød eller anden morgenmad på dette tidspunkt, for så er der stor sandsynlighed for, at hun vågner, fordi hun er sulten.
Det kan derimod være en rigtig god idé, hvis du kunne indføre et godnatmåltid, som en fast del af hendes putteritual. Det kan være en havregrød eller mysligrød, som serveres sammen med en kop lun letmælk. Det skal serveres adskilt fra aftensmaden, meget gerne med et bad imellem, og lige før hun skal puttes til natten.
Det vil sige, at I kan have en aftenrutine, der ser således ud:
Kl 18 spiser aftensmad. Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet efterfølgende, smøres med creme eller lignende, hvis hun har brug for det. Får nattøj på og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet, sammen med en kop lun mælk. Får børstet tænder.
Puttes til natten ca kl 19.30, altså en lille smule senere end nu, men det vil være fint, når hun har fået bad ind imellem.
I skal være opmærksomme på, at det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 1.5-2 år er 13-13.5 time i døgnet. Hvis jeres datter sover fra kl 19 til 05, så sover hun 10 timer om natten og hvis hun så sover 2.5 time til middag, så sover hun 12.5 time i døgnet. Det kan faktisk være okay i forhold til hendes alder. Nogle børn sover jo lidt mere og andre lidt mindre end gennemsnittet...
Man kan diskutere, hvorvidt hendes middagslur skal afkortes lidt, men lige nu tænker jeg, at det er synd. Det er vigtigt og godt for hende, hvis hun kan sove et par timer - I må dog gerne sikre, at hun ikke sover mere end 2.5 time i løbet af dagen, netop for at holde dagssøvnen på en varighed, som ikke afkorter nattesøvnen yderligere.
I skal også være meget opmærksomme på, hvorvidt hun nogle gange når at powernappe lidt om eftermiddagen. Hvis hun nogle gange er træt f.eks. kl 16.30 og der sover en ganske kort lur, lige blunder lidt, så kan dette faktisk gøre, at hun vågner meget tidligt om morgenen. Prøv derfor at sikre jer, at hun ikke falder for meget hen om eftermiddagen, men holdes i gang, er aktiv og bruger sig selv både motorisk og mentalt.
Det er en god idé at sætte mørklægningsgardin op på hendes værelse, så dagslyset holdes ude så længe som muligt, så I sikrer jer, at hun ikke vågner fordi solen står op.
Drømme kan have betydning for opvågningerne tidlig morgen. Hvis hun vågner og græder, er det rigtig fint, at I som nu, forsøger at hjælpe hende videre i søvnen. Nogle gange prøver at putte hende i egen seng igen, andre gange tager hende ind til jer, og med jeres nærhed og kontakt, hjælper hende til at sove lidt videre, så hun fornemmer, at dagen ikke skal starte helt så tidligt.
Selvom I skal passe på med for meget væske og mad i løbet af natten og tidlig morgen, så kan det nogle gange være en hjælp på vejen. I kan stille en drypfri kop ved hendes seng, sammen med et par kiks, lidt knækbrød eller frugt. Så kan hun selv tage sig lidt at drikke og spise, når hun vågner og derefter måske putte sig igen. Det kan derfor være en god idé at overveje, om hun kan gøres selvhjulpen på dette tidspunkt.
En puttebamse, slaskedukke, klud eller lignende vil mange børn også have stor glæde af. Den skal følge hende hele dagen, være en fast del af alt hvad I foretager jer, bruges når hun er ked af det, skal sove, når I kører i bil, i barnevogn osv. så den kan bruges som substitut for jer.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske