Svar: Stop af flaske? 12 måneder
28. september 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Det er super fint, at jeres dreng nu kan puttes uden flaske før sin middagslur og det er samme princip I skal bruge, når I putter ham om aftenen.
Om dagen får han måske lidt mælk af en kop og måske en banan, samt sin nusseklud, og så bliver han lagt til at sove - måske sover han bare :) - og om aftenen vil det være rigtig godt, hvis I kan tilbyde ham en godnatgrød og en kop mælk, før han skal sove.
Han vil sandsynligvis kunne begynde at undvære sin flaske før putning i løbet af de næste par måneder, og det vil være rigtig godt, at I stille og roligt trapper mængden af mælk ud. Det er netop godt med en udtrapning, så han får mindre og mindre af gangen og til sidst helt kan undvære - samtidig med at godnatgrøden så også gives om aftenen. Grøden og mælk af kop (varm eller kold, hvad han nu foretrækker) vil således stille og roligt erstatte flasken, før han får børstet tænder og bliver puttet.
Han skal have et nyt putteritual - og meget gerne samme putteklud som I bruger om dagen. De fleste børn vil, når de er mellem 12-18 måneder, begynde at tage en puttebamse eller putteklud til sig og bruger denne bevidst. De vil stille og roligt ofte også have glæde af en godnathistorie, vil nyde at ligge og lytte til at du læser højt, få vist billeder i bogen osv. Det vil være dejligt, at du synger en godnatsang osv. Og på den måde træder nogle nye ting i stedet for flasken, som så helt kan undværes.
Det er for mig aldrig et spørgsmål om at fjerne noget trygt og nært, som flasken jo er - jeg går ikke ind for "en kold tyrker" - men derimod et spørgsmål om at sætte noget nyt og mindst ligeså dejligt og trygt ritual i stedet. At I er godt igang med nussekluden er således super fint. Bibehold endelig den og brug den hver gang han skal sove, men også gerne når han er ked af det, når I kører i bilen osv. Så den bliver en tryg følgesvend, som altid er der for ham, når han har brug for det. Den bliver substitut for både flasken og for jer.
Så prøv at putte ham med klud og så flasken, trap ud i mælken, så han ikke får 180 ml, men kun 160, så 140, 120 osv. indtil han stille og roligt helt kan undvære den. Hvis han en aften afviser den, så lad ham endelig afvise. Det er altid lettest at stoppe, hvis barnet selv viser sig parat:)
Rigtig meget held og lykke - og stort tillykke med 1 års fødselsdagen! Stor dag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske