Svar: Søvn og junior seng

25. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mie

Tak for dit brev:)

Der kan være mange grunde til, at jeres dreng pludselig vågner to gange om natten og er ked af det.

Det kan for det første handle om, hvordan I putter ham, når han puttes. Hvis I lægger jer ved siden af ham, fordi han nu har en åben seng, som giver jer mulighed for dette, så kan han naturligvis godt vågne om natten og være ked af det, fordi han oplever, at I ikke er der. Når I så kommer ind til ham, og atter lægger jer hos ham, så falder han til ro, sover videre - så går I og han vågner igen, og sover naturligt først videre, når han atter mærker, at I er der.

Det kan også være hans alder og udvikling. Mange børn vil i 2 års alderen begynde at blive lidt bange for mørke. De protesterer tydeligt over, hvis døren til værelset lukkes. De vil være sikre på ,at de kan komme ud og mange børn har brug for en dæmpet natbelysning, som hjælper dem med at orientere sig, når de vågner.

Det kan også være, at han igen er blevet afhængig af sin flaske.. som jeg læser jeres brev, så havde han faktisk lært at sove igennem og har gjort det indtil for 2 måneder siden - men har så en periode, hvor han pludselig bliver ked af det og hvor I så har givet ham flasken igen? Det kan godt have gjort, at han derfor nu vågner, græder og søger sin flaske ekstra. Det er derfor vigtigt, at I stopper med flaske og i stedet tilbyder ham lidt vand af en kop, hvis han vågner og er tørstig. Alternativt kan I forsøge med en drypfri kop ved hans seng, så han selv kan tage sig en tår vand, hvis han har brug for dette om natten :)

Sygdom, ondt i ørerne og lignende kan også spille ind på hans opvågning om natten og det lyder som om, at det netop har været dette, som i første omgang har været årsagen til at han igen har efterspurgt flasken.. Det ændrer dog ikke på, at han ikke længere bør få flaske om natten og I skal sikre jer, at han ikke vågner fordi han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af denne igen.

Ekstra drømmeaktivitet kan også være forklaringen hos ...

Annonce

... jer. Han oplever naturligt verden større og mere farlig. Han møder mere og mere modstand, er rigtig godt igang med at finde ud af, hvem han selv er, hvordan han påvirker andre og hvordan de påvirker ham - og han vil naturligt drømme rigtig meget. Han kan derfor godt vågne, græde, søge jeres nærhed og fysiske kontakt om natten på grund af stor drømmeaktivitet. Det kan her nogle gange hjælpe at tale dagen igennem med ham, før han skal sove. "I dag, da du stod op, fik du havregrød - mmm smager godt", "så kom du i vuggestue, hvor du legede med.. det var sjovt", men så faldt du og slog hul på knæet, AV!", "så fik du plaster på..." Og så kikker I på plasteret og mindes denne episode. Så I på den måde får talt lidt om alt det der er sket, både det gode og det mindre gode...

Det kan naturligvis også være, at han ikke er parat til en åben seng endnu. At sengen er for stor og for utryg for ham. De fleste børn vil vise behov for en åben seng, når de er 2.5-3 år gamle. De begynder ofte at klatre over tremmerne og græder, når de puttes i seng, viser tydeligt tegn på at ville op. Jeg kan ikke ud af jeres brev se, om han selv har vist behov for en åben seng, eller om I har følt at det var hans behov... Hvis I fornemmer, at han ikke er helt parat til den større og mere åbne seng, så kan det være en god idé at skifte tilbage til tremmesengen igen. Det vigtigste er, at han sover trygt og godt og forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Har I indført et fast ritual? Det kan være at starte med bad, derefter godnatgrød og kop med lun mælk i køkkenet, så børste tænder. Blive puttet i seng, få læst historie højt, vise billeder, tale lidt om dagen, putte med bamse, sut osv. og falde i søvn. Ritualet skal være det samme aften efter aften og ritualet skal være ens, når han puttes i tremmeseng og i juniorseng - så eneste forskel er sengen, alt andet er tryg, genkendeligt, præcist som det plejer at være...

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge