Svar: Aftenputning - 14 uger

24. september 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Myntes mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer hende hver dag.

De første tegn på at jeres datter er i gang med at knytte sig til dig er, at hun følger dig med øjnene rundt i rummet, når du bevæger dig omkring. Hun smiler mere til dig end til fremmede, og det er dig som bedst trøster hende, når hun bliver ked af det eller bange. Et vigtigt tegn på at hun er trygt tilknyttet sin mor er, at hun bruger dig som en base, hvorfra hun kan udforske verden. Siddende på dit skød tør hun observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende, at der sidder hun trygt og godt, at du passer på hende. Siddende hos dig kan hun således være lidt mere modig.

Man mærker især dette i 8-10 måneders alderen, men faktisk kan man også opleve det hos børn ned i 3-4 måneders alderen. Netop nu har jeres datter en alder, hvor hun begynder at kunne se rummet hun er i, fornemme om hun er hjemme eller ude. Hun kan se længere, skelner mere og mere tydeligt mellem om du, far eller bedsteforældre eller andre holder hende - og mange børn vil i denne alder begynde at græde, hvis f.eks. bedsteforældre eller nogle af jeres gode venner kikker for meget på hende eller forsøger at holde hende.

At hun lige nu søger dig lidt ekstra er altså helt normalt for hendes alder - og netop brystet er det mest tryghedsgivende hun kender. Hun har fået bryst fra hun var få minutter gammel og når hun ligger i din favn, så kan hun mærke din varme, høre dit hjerte, fornemme din vejrtrækning osv. Alt sammen genkendeligt fra tiden, hvor hun lå i din mave. At hun søger brystet er derfor helt naturligt - og at hun foretrækker dette fremfor flaske eller finder ro ved brystet på en anden måde end ved flaske er således naturligt.

Dertil kommer, at mange børn netop i denne alder vil have tendens til at "slatspise" og "slatsove" lidt hele dagen igennem. Når du sidder og ammer hende, så vil hun die, slippe brystet, kikke på dig, tage fat og die igen, slippe igen, pludre med dig, tage fat og die igen - far kommer ind i stuen og hun slipper og kikker efter ham. Det er mere spændende at følge med i hvad han laver, end det er at spise. Derfor kan det være en god idé at du om dagen er opmærksom på at hun skal fyldes lidt ekstra op, så hun ikke behøver søge brystet ekstra om aftenen.

Når det så er sagt, så er det også helt naturligt, at hun netop spiser mere hyppigt ved brystet om aftenen. Det er nemlig sådan, at din mælk er mere koncentreret om aftenen og mere vandholdig om dagen. Det betyder, at hun ved at spise små hyppige tåre ved brystet om aftenen, får små mængder koncentreret mælk. Det mætter hende ekstra og gør, at hun om aftenen så kan sove et lidt længere søvnstræk.

Når I går ind og giver hende en flaske om aftenen, så vil modermælkserstatningen naturligt mætte hende lidt ekstra og behovet for ekstra mælk vil ikke være så stort. MEN hendes naturlige rytme - altså den naturligt søgning og hyppige spisning ved brystet kan hun stadig have og det kan ...

Annonce

... være forklaringen på, at hun søger brystet hyppigt. Samtidig med at hendes alder naturligt gør, at hun har brug for at mærke dig lidt ekstra.

Jeg tænker et eller andet sted at tiden derfor arbejder lidt for jer, for i takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt kunne lære at sove med sin flaske om aftenen og vil ikke behøve søge brystet helt så hyppigt.

Det vil være rigtig godt, at I om aftenen svøber hende. Det at være svøbt vil give hende en følelse af at være omsluttet, som når hun ligger i jeres arme. Men det vil ikke være jeres favn, men klædet som holder hende. Prøv at flytte hende fra jeres favn, der hvor hun næsten sover, men ikke sover helt. Og dette uanset om hun får flaske eller ammes.

Se på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra jer, når I fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover tung. Hun har bryst eller flaske i munden, mælk i mundvigene. I lirker bryst eller flaske ud, hun kikker kortvarigt på jer, har svært ved at fokusere, øjnene kører rundt i hovedet, og hun sover næsten. I kan her give hende en sut og herefter flytte hende ned, hvor I ønsker hun skal sove. Stille og roligt putte hende fra jeres favn ned i vuggen, sengen eller barnevognen - og hun her hele tiden svøbt. Stå ved hende, hold jeres hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at I stadig er der. Lad jeres hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde. Vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes hun i vuggen, så vippen denne stille. Puttes hun i barnevognen, så må hun gerne trilles en lang tur, så hun på den måde holdes sovende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv om du om dagen kan amme hende af to omgange, så du får hende fyldt rigtig godt op hele dagen igennem. Start f.eks. med at amme hende fra et bryst, lad hende spise godt og længe der. Herefter skal hun bøvse, I skal pludre lidt sammen, lege lidt osv. og hun skal skiftes. I forbindelse med at du skifter hende, så svøber du hende og herefter så ammer du hende igen, men fra modsatte bryst, og herefter putter du hende så til en lur. Når hun vågner af denne lur, så starter du med at lægge hende til det bryst, hvor hun tog toppen sidst, pludrer, leger, skifter hende, svøber hende og tilbyder så toppen fra modsatte bryst, før du så putter hende igen.

Når I/far giver flaske, så kan far holde hende i favnen, svøbt og putte, så måden at gøre det på ligner når mor ammer. Men I kan også overveje om det vil hjælpe hende, hvis hun får flasken i vuggen, sengen eller barnevognen. På den måde oplever hun ikke det skift, der er fra favn og ned i seng, men får lov til at falde i søvn, hvor hun ligger og vil måske derfor lettere kunne overgive sig til søvnen og efterfølgende sove mere sammenhængende.

Hvis I vælger at give hende flaske imens hun ligger ned, vil det være godt, hvis I kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen på den måde løftes lidt op.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte