Svar: Putning og skiftning af en krudtulge
23. september 2015
Alder:
10 mdr.
Kære A´s Mor og Far
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres aktive lille datter:)
Der er ingen tvivl om, at jeres datter er rigtig godt i gang med at vise egen vilje, udvikle sin selvstændighed og I mærker naturligt hendes personlighed mere og mere.
Det er helt normalt, at børn i 10 måneders alderen protesterer over at blive skiftet, ligesom de også kan protestere over at blive madet, protesterer over at skulle have sko og jakke på osv. Det hører med og er egentlig et sundhedstegn :)
En ren ble skal hun dog have, og det er rigtig godt, at du har fundet ud af, at du nogle gange kan skifte hende på gulvet. Jeg vil dog foreslå dig, at du bruger puslepuden, når hun har afføring. Her er du nødt til at få hende lagt ned, så hun kan blive vasket grundigt i alle folder - men når der blot er tale om en tisseble, så er det okay, at hun står op på gulvet. Og hun skal netop stå op, og det kan være en god idé med en bukseble, du kan trække op og ned som et par trusser.
Det at variere mellem at hun står, og at hun ligger kan gøre, at hun bedre accepterer at blive skiftet - og altså også accepterer, når hun er nødt til at ligge på sin puslepude. Samtidig vil hun føle sig "stor" og føle sig "lyttet til", hvis du lader hende stå op, når tissebleen skal skiftes, og hun kan ikke kravle væk fra dig, som hun forsøger at gøre lige nu.
Når du har hende på puslebordet, så er det vigtigt, at du inddrager hende. Det kan du gøre ved at hjælpe hende med at sætte fødderne i bordpladen og sige "løft numsen, skat", så hun selv løfter numsen op, når du lægger bleen under hende. Du kan også give hende cremetuben i hånden, så hun kan holde den imens, ligesom du kan lade hende selv få lidt creme på fingrene og hun kan prøve at smøre sig selv lidt, når hun er blevet vasket. Det er følelsen af at hun medinddrages som er vigtig.
Med hensyn til at putte hende, så er det vigtigt, at du ikke putter hende, før hun er parat til at sove. Det vil her naturligt spille ind, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen, og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe så fast en dagsrytme, at hun altid sover formiddagslur og middagslur - og dermed ikke behøver sove kl 16.30. Når hun sover på dette tidspunkt, vil det naturligt kunne påvirke hendes nattesøvn og hendes evne til at sove, når hun bliver puttet.
Det vil være rigtig godt at indføre en godnatgrød nu. Den skal serveres efter aftenbadet. Det vil sige, at I f.eks. kan spise aftensmad kl 18, herefter kan hun komme i bad. Du kan smøre hende med lidt creme - det er sammen med badet med til at give lidt ro i kroppen. Så bliver hun tilbudt en grød, får børstet tænder og bliver så puttet omkring kl 20...
Jeres datter er rigtig godt i gang med separationsfasen og det betyder at hun på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at hun ikke er forladt. Det at hun nu begynder at krybe, kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, betyder at hun ikke længere sidder så meget på skødet, hun har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Behovet for nærhed har hun dog stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige farvel til dagen og alle oplevelserne og finde ud af at overgive sig til søvnen - her søger hun naturligt ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at I prioriterer at sætter jer hos hende, give hende den kontakt og nærhed, som hun beder om og viser behov for.
At hun motorisk nu er rigtig godt i gang, betyder også at hun rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når hun skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle, både når hun er vågen og når hun sover. Hun forsøger at hive sig op ved tremmerne i sengen, hun får sig ganske givet også lagt i nogle stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra. Og hun har behov for, at I hjælper hende med at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal I lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der - det er helt okay. Atter andre gange skal I være hos hende hurtigt, hjælpe hende med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Det er meget vigtigt, at I lytter til hende og forsøger at finde ud af, hvad det er hun har behov for. Hvis hun græder, så skal I naturligvis være der, trøste og berolige og hun skal ikke ligge for sig selv og være ked af det.
Hvis hun græder, fordi hun er lidt overtræt og har brug for hjælp til at finde fysisk ro, så vil det være rigtig godt at I lader hende ligge i sengen, holder hænderne på hende og beroliger hende og på den måde luller hende i søvn. Andre gange græder hun måske fordi hun er utryg, og her nytter det ikke noget at gå fra hende. Her er det vigtigt, at I tager hende op, trøster og beroliger og når hun så er parat, så putter I hende igen.
Det er en god idé, hvis I kan holde fast i at hun falder i søvn i sin egen, fordi det er der, I gerne vil lære hende at sove. Det betyder, at hun ikke skal falde i søvn i jeres favn eller i jeres seng, men forbinde sin egen seng med stedet, hvor hun skal sove. Hvis hun falder i søvn et andet sted og I så senere flytter hende over i hendes seng, så risikerer I, at hun vågner og bliver ked af det, fordi hun oplever, at hun ligger et andet sted og det er utrygt for hende.
Hvis hun er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage hende med ind i stuen igen og vente på, at hun atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang...
Du fortæller at du de sidste par aftener efter 30-45 minutter med ind og ud af værelset, oplever en ulykkelig pige, og du kan ved at give hende mælk, få hende til at overgive sig til søvnen. Jeg vil foreslå, at du som sagt indfører bad og godnatgrød, lige før sengetid, putter hende 30-45 minutter senere, og at du giver hende flasken i sengen - der hvor hun skal sove. Eleverer hovedgærdet lidt. Sidder hos hende, holder hende i hånden, synger godnatsangen og arbejder på, at hun slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. Så du på den måde møder hende, hendes behov for at mærke dig og vide, at du ikke er forsvundet. Og samtidig lærer hende, at hun stadig trygt kan sove i sin seng:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med jeres lille krudtugle:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske