Svar: 18 mdr. og vågner om natten

18. september 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og tænker, at der er flere ting, som spiller ind hos jer. I må derfor selv vælge til og fra, hvad I tænker at I kan bruge :)

Når jeg læser jeres beskrivelse af jeres lille dreng, og hvordan dagene fungerer hos jer, så får jeg lidt på fornemmelsen, at hans rytme ikke ligger helt fast. Han har en fast middagslur på 2.5 time og I har en aftale med vuggestuen om at følge dette - hvilket er rigtig fint. Men jeg får lidt på fornemmelsen, at han nogle dage står tidligere op end andre dage.

Jeg kan godt forstå det. For når han er vågen om natten, så vil I naturligvis gerne sikre ham en længere nattesøvn og lader ham derfor sove lidt længere, de dage hvor han kan det. Men, når han har så svært ved at sove om natten, som han har, så er det faktisk ret vigtigt, at I forsøger at holde fast i så ens en rytme om muligt. Det vil sige at uanset om det er hverdag eller weekend, eller om han har været vågen i kortere eller længere tid om natten, så skal I forsøge at holde samme stå op tidspunkt og samme puttetidspunkt hver dag.

Det er også vigtigt, at hans spisetidspunkter osv. ligger fast hver dag, da det alt sammen vil være med til at påvirke hans indre ur. Det er hans indre ur som styrer hans fornemmelse for mæthed og sult - og også for søvn og behov for at sove og modsat, behov for at lege og være aktiv. Og når man ikke er ældre end jeres dreng er, så tåler man ikke ret store udsving i sin rytme, i sit indre ur - uden at det naturligt vil give problemer.

Jeg tænker også, at I skal være opmærksomme på om han nogle gange når at powernappe lidt på vejen hjem fra vuggestue. Det kan være i bilen eller på cyklen, at han lige når at tage sig en lille lur... Det er sådan, at hos børn på jeres drengs alder, så vil søvn der ligger efter kl 16 "æde" af nattesøvnen. Hos nogle børn betyder det, at de bliver rigtigt svære at få til at sove om aftenen, hos andre betyder det, at de begynder at vågne meget tidligt om morgenen. Og hos nogle betyder det, at de får en opvågning midt nat. Der kan altså meget vel være en sammenhæng mellem jeres drengs opvågning om natten og hvis han er træt og når at sove en lille kort lur om eftermiddagen.

Så spiller det naturligvis også ind, hvis han har været syg. Hvis han f.eks. har haft problemer med ørerne, så kan han være vant til at blive vækket af smertejag om natten og den erfaring kan sidde i ham længe og derfor påvirke til at han fortsat vågner om natten, fordi han har lært, at det er sådan, det er.

Det spiller også ind, hvordan han falder i søvn og hvilke ritualer I har. Her er det rigtig godt, at I putter ham i hans egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Og så han ved hvor han er, når han vågner om natten. Det er vigtigt at han er helt tryg, når han vågner op.

At give ham en puttebamse er super, det er rigtig fint hvis I kan bruge den hele dagen og lade den følge ham. Han skal have den med i vuggestue og også puttes med den der. Den skal følge ham i barnevognen, bilen, når han er ked af det osv. så den er en fast følgesvend, som stille og roligt kan fungere som substitut for jer.

Og hånden, som han er glad for at holde i - er naturligvis også en faktor, som I er nødt til at ...

Annonce

... medtænke. At holde jer i hånden er hans måde at holde på jer på. Han vil sikre sig, at I ikke går fra ham, at I ikke forlader ham. Jeg ved ikke, hvor længe I nåede at forsøge med at gå og lade ham græde - men hvis det er foregået over dage til uge, så kan den erfaring naturligt også sidde i ham og det kan forstærke hans behov for at I rent fysisk skal være hos ham nu...

Samtidig har han en alder, hvor han netop nu begynder at have mere farefornemmelse. En oplevelse af at verden ikke kun er sjov og ballade, men farlig og svær. Han møder mere og mere modstand i løbet af dagen. Det er andre børn, der f.eks. skubber, bider, tager legetøj fra ham. Han møder også modstand fra jer. I siger mere "Nej!" i løbet af dagen og alt sammen er det med til at give ham en fornemmelse for at verden er farligt. Det gør at børn især i 18-20 måneders alderen kan have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen, ligesom de kan vågne med skrig om natten og være rigtigt ked af det. Han kan drømme rigtig meget og vise utryghed ved at være alene.

Det kan være en god idé at tale dagen lidt igennem, så I på den måde hjælper ham med at slippe alle oplevelserne. Det er også super med godnatsangen :) Og så kan det også være en god idé at læse en godnathistorie for ham. Historien har den fordel, at I er nødt til at have jeres hånd tilbage, for at kunne bladre og skifte side i bogen og dermed for at kunne læse videre. Bogen kan derfor bruges til gradvist at lære ham, at han fint kan ligge i sin seng, I sidder ved siden af ham, læser, viser ham billeder, læser videre - og han må slippe hånden kortvarigt, hver gang I skal skifte side og lærer at det kan han godt. Det er okay at han ikke behøver holde i hånden hele tiden.

Bruger han sut? Vær opmærksom på om han har brug for sin sut om natten. Giver I ham sutten, når han vågner i løbet af natten? I givet fald vil det være rigtig godt, hvis I kan lære ham at finde sin sut selv, så det ikke er en service som I yder. Han kan sagtens med den alder han har, og det vil være rigtig godt, at I øver dette om dagen og overfører ritualet til aften og nat. Sæt evt. flere sutter på en stofble, så det er lettere for ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder rigtig fint at I har taget ham ind i soveværelset og kan berolige ham med jeres hænder. Det må I meget gerne, hvis det giver ekstra ro og bedre søvn :) Vær dog opmærksom på, hvad I ellers gør - det er vigtigt, at I netop holder jer til så vidt muligt at berolige med hænder, nærhed, beroligende ord, så han mærker og hører at I er der og fornemmer, at alt er som da han faldt i søvn og han derfor trygt kan sove videre. I skal så vidt muligt ikke stå op, ikke gå rundt med ham i favnen, ikke give ham mad midt om natten og lignende ting, som naturligt kan blive en uhensigtsmæssig vane og være årsagen til at han så fremover begynder at vågne.

Han skal naturligvis have den tryghed og ro, kærlighed, omsorg, nærhed osv. som han har brug for - både i kraft af sin alder og fordi han går igennem så stor en udvikling både motorisk og mentalt lige nu - men I skal forsøge at give ham dette, uden at få skabt nogle nye uhensigtsmæssige rutiner.

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre, og at det måske giver lidt idé om, hvorfor I har de udfordringer, I har, og hvordan I også kan komme lidt videre:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder