Svar: Brug for søvn
10. september 2015
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg synes bestemt ikke, at en pige på 12 måneder skal springe dagssøvnen over. Det er helt okay, hvis hun ikke længere kan sove om formiddagen, men en middagslur skal hun have.
Hun har brug for de afbræk, som søvnen om dagen kan give hende og dagssøvn er meget vigtigt for hendes udvikling og trivsel. En lur midt på dagen, giver hendes krop ro og mulighed for at restituere. Hendes hjerne lagrer dagens oplevelser, sorterer og det hjælper hende til at lære, huske, dygtiggøre sig. Hun vokser, når hun sover. Hendes immunforsvar styrkes osv. Dagssøvnen er vigtig.
Derfor vil jeg anbefale, at du nu forsøger at hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover en lur dagligt og så må du forsøge at finde ud af, hvad tidspunkt hun bedst kan sove på. Stadig holde fast i stå op tidspunktet hver dag og så se, hvornår hun kan sove. Måske er det kl. 11 eller kl. 12 - det må komme an på en prøve. Du må gerne lægge dig med hende og amme hende midt på dagen, hvis det kan gøre, at hun så kan overgive sig til søvnen. Det betyder ikke noget hvordan. Det vigtigste lige nu er, at hun får sovet midt på dagen.
Det er således helt okay, hvis du om dagen ammer hende inden middagsluren, fordi hun er vant til at sove med brystet, så det virker. Om natten vil det dog være rigtig godt, hvis du kunne tappe ned og ud af amning. Det er tænkeligt, at hvis hun ikke længere ammes om natten, så vil hun om dagen før middagsluren nyde brystet så meget, at det virker endnu bedre - og du må gerne amme hende to gange dagligt - før middagslur og før putning til natten. Men om natten bør det nu være slut.
Amningerne om natten kan trappes gradvist ud eller far kan måske tage over og tilbyde trøst, ro, vand - men ikke mælk. Det vil naturligt også give plads til mere rigtig mad i maven om dagen - igen vigtigt for hende evne til at sove og sove godt både dag og nat...
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske