Svar: Hjææælp, søvn problemer?

6. september 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev, og tak for dine søde ord til mig om brevkassen og mine svar :) Dejligt at høre, at du selv har fået lyst til at skrive - velkommen til!

Jeg kan godt høre, at I har haft en rigtig hård start, og da de første måneder har været fyldt med rigtig meget gråd og usikkerhed, så er det naturligvis klart, at overskuddet lige nu ligger på et minimum... Det lyder rigtig hårdt. Jeg vil naturligvis gerne prøve at hjælpe:)

Med den alder Valdemar har nu, så vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at han sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Hvis det er meget svært at få kørt en rytme med 3 lure ind, så prøv med 4 lure i stedet, det er også okay.

Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af lurerne varer 1.5 time. Meget gerne middagsluren, altså luren midt på dagen, hvis det kan lade sig gøre. De dage hvor det lykkes er det super dejligt, de dage hvor det ikke lykkes, må du så prøve at tage det roligt og i stedet måske tilbyde ham en ekstra lur i løbet af dagen.

Det kan være rigtig svært for ham at overgive sig til søvnen. Han har en alder nu, hvor han begynder at skelne mere og mere tydeligt mellem om han er hjemme eller ude. Om han er i din favn, fars favn eller i bedstemors favn. Og han vil naturligt søge jer og foretrække jer fremfor andre, ligesom du vil kunne opleve, at han ude let bliver overstimuleret og ekstra ked af det - eller måske ude er rolig, fordi han bliver så overrumlet af stimuli, men hjemme så græder rigtig meget, fordi det alligevel var for meget for ham...

Du skal også være opmærksom på, at han ikke længere er et spædbarn, men nu er en aktiv lille baby. Det betyder, at han nu skal aktiveres lidt mere. Hans vågne perioder skal være aktive perioder, hvor han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, så han er mere parat til at sove, når han så bliver puttet. Til gengæld skal du så skærme ham, svøbe ham og hjælpe ham med at koble fra, når det er sovetid, så han hjælpes til at lukke af for verden og alle oplevelserne. Du skal derfor prøve at se hans døgn inddelt i perioder, hvor han er aktiv og oplever og perioder, hvor han skal hjælpes til at sove.

Det betyder også, at det ikke altid er sådan, at et gab betyder, at han skal puttes til at sove. Nogle gange kan et gab også betyde, at han keder sig, har brug for at I skal lege lidt, tumle lidt, pludre lidt. Når han ikke sover særlig længe af gangen og begynder at gabe, så vil du naturligt gå ud fra, at han igen skal sove - og det skal han måske også nogle gange, men andre gange vil det være bedre at du aktiverer ham i stedet for at kæmpe med hans søvn og så putte ham måske 20-30 minutter senere. På den måde kan hans vågne perioder forlænges lidt og hans søvn forhåbentlig blive lidt bedre.

Og så vil det også være rigtig godt, hvis du i en periode kunne prøve at bade ham om dagen, gerne putte et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Et bad vil aktivere ...

Annonce

... ham både motorisk og mentalt. Efter badet skal han frotteres med håndklædet, smøres med creme, ha ren ble og nattøj på. Så må du gerne svøbe ham og give ham flasken og putte ham.

Det vil være rigtig godt stadig at svøbe ham, så han føler sig omsluttet af et tæppe, en sovepose eller lignende. Du må også gerne putte ham i en vikle, slynge osv. hvis du har en sådan. Hvis han kan sove i din favn, kan det være en god idé at prioritere dette ved bare en af lurene.

Du må også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen midt på dagen, give ham flasken imens han ligge tæt med dig og med din nærhed og tætte fysiske kontakt forsøge at få ham til at sove en længere lur.

Du må også gerne give ham flasken direkte i barnevognen, hvis det kan hjælpe ham til at koble fra, spise lidt mere og på den måde falde i søvn...

Du skal ikke være bange for at gøre noget forkert eller komme til at give ham dårlige vaner eller lignende. Det vigtigste er, at I stille og roligt får skabt en rytme med 3 (4) lure dagligt, og at han begynder at falde trygt i søvn.

Mælken skal indgå som en fast del af hans putteritual, så I skal prøve at komme væk fra hans sjatspiseri. Han skal lege, være aktiv, pludre, have skiftet ble, svøbes, have sin flaske og puttes. Sover han pludselig en meget lang lur, så vil han naturligt godt kunne vågne, være sulten og have brug for en flaske igen, og så får han naturligvis det. Men ellers vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge med en flaske før han puttes.

Jeg synes, at han er lige lille nok til at starte med skemad. Jeg vil anbefale, at du venter ca. 4 uger, før du begynder med det, så hans mave har en chance for at kunne følge med. Det kan dog sagtens være at skemaden på sigt vil hjælpe jer, fordi den er med til at skabe mere rytme. Det betyder, at på sigt, vil det være rigtig godt, at han tilbydes skemad, når han vågner af en lur, sammen med vand af kop og så tilbydes han flaske, som han plejer, før han skal sove næste lur. På den måde vil antallet af flasker og rytmen omkring flasker være, som jeg anbefaler ,at du forsøger at indføre det nu - og så vil skemaden om en månedstid, hvis han er parat der, kommer ud over hans vanlige indtag af mælk.

En rytme for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen: Flaske, sover videre

Kommer op, leger, pludrer

Formiddag: Flaske og puttes til første lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Læg gerne et bad ind her, så han aktiveres godt

Frokost: Flaske og puttes til næste lur

Kommer op, leger, pludrer

Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3 lur

Kommer op, leger, pludrer

Aften: Flaske - sover evt. en 4. lur her

Mange børn vil have en vågenperiode om aftenen i denne alder. Mange sover sent og det ændrer sig, når de bliver ældre

Sen aften: Flaske og sover

Midt nat: Flaske og sover

Det vil være normalt at børn i denne alder drikker ca. 7 flasker i døgnet og at mælken som sagt indgår i putteritualet.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre