Svar: Hjææælp, søvn problemer?
6. september 2015
Alder:
4 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev, og tak for dine søde ord til mig om brevkassen og mine svar :) Dejligt at høre, at du selv har fået lyst til at skrive - velkommen til!
Jeg kan godt høre, at I har haft en rigtig hård start, og da de første måneder har været fyldt med rigtig meget gråd og usikkerhed, så er det naturligvis klart, at overskuddet lige nu ligger på et minimum... Det lyder rigtig hårdt. Jeg vil naturligvis gerne prøve at hjælpe:)
Med den alder Valdemar har nu, så vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at han sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Hvis det er meget svært at få kørt en rytme med 3 lure ind, så prøv med 4 lure i stedet, det er også okay.
Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af lurerne varer 1.5 time. Meget gerne middagsluren, altså luren midt på dagen, hvis det kan lade sig gøre. De dage hvor det lykkes er det super dejligt, de dage hvor det ikke lykkes, må du så prøve at tage det roligt og i stedet måske tilbyde ham en ekstra lur i løbet af dagen.
Det kan være rigtig svært for ham at overgive sig til søvnen. Han har en alder nu, hvor han begynder at skelne mere og mere tydeligt mellem om han er hjemme eller ude. Om han er i din favn, fars favn eller i bedstemors favn. Og han vil naturligt søge jer og foretrække jer fremfor andre, ligesom du vil kunne opleve, at han ude let bliver overstimuleret og ekstra ked af det - eller måske ude er rolig, fordi han bliver så overrumlet af stimuli, men hjemme så græder rigtig meget, fordi det alligevel var for meget for ham...
Du skal også være opmærksom på, at han ikke længere er et spædbarn, men nu er en aktiv lille baby. Det betyder, at han nu skal aktiveres lidt mere. Hans vågne perioder skal være aktive perioder, hvor han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, så han er mere parat til at sove, når han så bliver puttet. Til gengæld skal du så skærme ham, svøbe ham og hjælpe ham med at koble fra, når det er sovetid, så han hjælpes til at lukke af for verden og alle oplevelserne. Du skal derfor prøve at se hans døgn inddelt i perioder, hvor han er aktiv og oplever og perioder, hvor han skal hjælpes til at sove.
Det betyder også, at det ikke altid er sådan, at et gab betyder, at han skal puttes til at sove. Nogle gange kan et gab også betyde, at han keder sig, har brug for at I skal lege lidt, tumle lidt, pludre lidt. Når han ikke sover særlig længe af gangen og begynder at gabe, så vil du naturligt gå ud fra, at han igen skal sove - og det skal han måske også nogle gange, men andre gange vil det være bedre at du aktiverer ham i stedet for at kæmpe med hans søvn og så putte ham måske 20-30 minutter senere. På den måde kan hans vågne perioder forlænges lidt og hans søvn forhåbentlig blive lidt bedre.
Og så vil det også være rigtig godt, hvis du i en periode kunne prøve at bade ham om dagen, gerne putte et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Et bad vil aktivere ham både motorisk og mentalt. Efter badet skal han frotteres med håndklædet, smøres med creme, ha ren ble og nattøj på. Så må du gerne svøbe ham og give ham flasken og putte ham.
Det vil være rigtig godt stadig at svøbe ham, så han føler sig omsluttet af et tæppe, en sovepose eller lignende. Du må også gerne putte ham i en vikle, slynge osv. hvis du har en sådan. Hvis han kan sove i din favn, kan det være en god idé at prioritere dette ved bare en af lurene.
Du må også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen midt på dagen, give ham flasken imens han ligge tæt med dig og med din nærhed og tætte fysiske kontakt forsøge at få ham til at sove en længere lur.
Du må også gerne give ham flasken direkte i barnevognen, hvis det kan hjælpe ham til at koble fra, spise lidt mere og på den måde falde i søvn...
Du skal ikke være bange for at gøre noget forkert eller komme til at give ham dårlige vaner eller lignende. Det vigtigste er, at I stille og roligt får skabt en rytme med 3 (4) lure dagligt, og at han begynder at falde trygt i søvn.
Mælken skal indgå som en fast del af hans putteritual, så I skal prøve at komme væk fra hans sjatspiseri. Han skal lege, være aktiv, pludre, have skiftet ble, svøbes, have sin flaske og puttes. Sover han pludselig en meget lang lur, så vil han naturligt godt kunne vågne, være sulten og have brug for en flaske igen, og så får han naturligvis det. Men ellers vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge med en flaske før han puttes.
Jeg synes, at han er lige lille nok til at starte med skemad. Jeg vil anbefale, at du venter ca. 4 uger, før du begynder med det, så hans mave har en chance for at kunne følge med. Det kan dog sagtens være at skemaden på sigt vil hjælpe jer, fordi den er med til at skabe mere rytme. Det betyder, at på sigt, vil det være rigtig godt, at han tilbydes skemad, når han vågner af en lur, sammen med vand af kop og så tilbydes han flaske, som han plejer, før han skal sove næste lur. På den måde vil antallet af flasker og rytmen omkring flasker være, som jeg anbefaler ,at du forsøger at indføre det nu - og så vil skemaden om en månedstid, hvis han er parat der, kommer ud over hans vanlige indtag af mælk.
En rytme for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske, sover videre
Kommer op, leger, pludrer
Formiddag: Flaske og puttes til første lur
Læg gerne et bad ind her, så han aktiveres godt
Frokost: Flaske og puttes til næste lur
Kommer op, leger, pludrer
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3 lur
Kommer op, leger, pludrer
Aften: Flaske - sover evt. en 4. lur her
Mange børn vil have en vågenperiode om aftenen i denne alder. Mange sover sent og det ændrer sig, når de bliver ældre
Sen aften: Flaske og sover
Midt nat: Flaske og sover
Det vil være normalt at børn i denne alder drikker ca. 7 flasker i døgnet og at mælken som sagt indgår i putteritualet.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske