Svar: Hjælp til afvænning fra natamning
3. september 2015
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det går bedre med øreproblemerne og at væsken sandsynligvis forsvinder, når jeres dreng er kommet sig over sin forkølelse. Han lyder dog til at have ører, der klør og irriterer stadigvæk og det er også meget sandsynligt, at han kan vågne om natten gennem længere tid - selvom væsken er væk. Ikke fordi han har ondt, men fordi han har lært at sove afbrudt og igen og igen er blevet vækket af smertejag. Den erfaring sidder i kroppen, og det tager tid at finde ud af, at han nu godt kan sove uden afbrydelser.
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at han er i separationsfasen og derfor kan søge især mor lidt ekstra lige nu. Det er derfor meget vigtigt, at du ikke afviser ham, skubber ham fra dig, men i stedet forsøger at tanke ham lidt ekstra op, give ham lidt mere nærhed, tæt fysisk kontakt, kysse, kramme osv. Og uden at du dermed får sat antallet af amninger op. Han vil naturligt godt kunne søge brystet ekstra lige nu, fordi han har den alder, han har, og går igennem den store udvikling, som han gør. Men det er vigtigt, at du forsøger at holde fast i at han skal have mange små måltider hele dagen igennem, tilbydes vand af kop og på den måde sikres en stor del af sit væskebehov i dag- og aftentimerne og så lære at sove uden brystet om natten.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have brug for 3 amninger i døgnet og disse tre amninger kan f.eks. ligge før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at du som nu kan amme ham, når han bliver puttet. Amme ham igen sen aften og herefter kan far så godt tage over om natten. I kan altså godt prøve at lade mor sove i et andet rum, så amning ikke er muligt. Jeg vil anbefale at far så lægger sig med jeres søn. Det giver netop mulighed for tæt fysisk kontakt. Han kan putte sig ind til far, kravler lidt rundt på far, myre sig ind i fars brystkasse osv. så han mærker, at far er der 100 pct for ham, men mulighed for amning er der ikke. Hvis han er fyldt godt op med både mælk og godnatgrød før sengetid og er ammet igen sen aften, så behøver han ikke yderligere mælk om natten. Det han søger er trygheden og nærheden og den kan far godt give ham. Og ja - det kan godt tænkes, at han bliver for frustreret, hvis mor er der, fordi mor lugter af mælk og han derfor ikke vil acceptere, at han ikke kan få brystet.. hvis mor ikke er der, så er muligheden ikke til stede...
Du fortæller, at du ammer ham før middagsluren - men ikke før formiddagsluren. Det betyder, at han om dagen faktisk godt kan falde i søvn uden brystet. Det kan være en god idé at holde fast i dette, og så overføre de samme ritualer til hans øvrige putninger - hvis du bruger en klud der dufter af dig, eller triller ham i barnevognen eller lignende, så kan det være en god idé, at du gør det samme til middagsluren. Han må stadig gerne ammes, men det vil være rigtig godt, at han om dagen lærer at overgive sig til søvnen uden at have brystet i munden. Når han kan det om dagen, kan det være lettere også at kunne det aften og nat.
Det er dog også tænkeligt, at han lige nu godt kan have brug for at falde i søvn i din favn og blive puttet i egen seng, blive ammet igen kl 23 og få lov til at sove videre - så du lige om aftenen ikke skal arbejde på at han skal sove uden bryst og favn, simpelthen for at sikre, at han falder så roligt i søvn som muligt. Men efter amningen sen aften skal far så tage over og mor er der ikke... Normalt ville det anbefales, at du lærer ham at sove uden brystet om aftenen, men det fungerer ikke lige nu og det kan være okay, at han falder i søvn med brystet, hvis han så efterfølgende kan sove uden at vågne og søge brystet igen - og jeg tænker, at det kan være et forsøg værd at få far på banen her.
Det er korrekt, at I sandsynligvis efter 3 nætter vil fornemme en forskel. Ikke at han så sover igennem og ikke vågner, men far vil sandsynligvis fornemme, at lillebror bliver lettere at trøste og berolige, han vil ikke være vågen og vil ikke protesterer så længe, vil stille og roligt acceptere at sove videre med fars trøst og ro. Mærker I ingen ændring efter 3 nætter, så skal far ikke blive ved, så må mor tage over, da det så tydeligt er mor, som han søger.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham og med projekt "afvænning af natamning":)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske