Hjælp til afvænning fra natamning

3. september 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Hjælp til afvænning fra natamning

Kære Helen

Tak fordi du er der! ☺

Vi står over for at skulle vænne lillebror på 9 mdr af med natamning og kunne godt bruge dine tanker om metoden og også meget gerne lidt moralsk opbakning ☺

Jeg skrev til dig for en måneds tid siden omkring hans mange opvågninger, øreproblemer og natamning. Du får lige en siden sidst status:

Lillebror sover nu i tremmesengen i soveværelset natten igennem, hvor han før blev puttet i egen seng men kom over til mig og sov videre, hvis han vågnede i løbet af natten. Jeg er holdt op med at tage ham over, da han faldt ud af dobbeltsengen. Det er dog nødvendigt for mig at amme ham helt i søvn, inden jeg kan lægge ham i egen seng igen. Sommetider sidder jeg og ammer ham på sengekanten. Andre gange tager jeg ham over i sengen, ammer ham liggende for så at flytte ham i egen seng, når han sover.

Lægger jeg ham fra mig lige når han ruller med øjnene og er ved at falde helt i søvn, drejer han straks om på alle fire for så at rejse sig i tremmesengen og klynke. Jeg har ikke haft held med dit forslag om at amme ham tre eller maks fire gange i døgnet og så berolige ham på anden vis om natten, selvom jeg har forsøgt at vugge ham, lægge hænderne på ham i tremmesengen, nusse, sige beroligende ord osv. Han klynker tiltagende og græder til sidst, hvis ikke han kommer op til mig, og når jeg sidder med ham i mine arme og vil vugge ham til ro, søger han mit bryst og frustreres yderligere, hvis ikke han bliver lagt til. Forsøger jeg at lirke brystet ud før han sover helt, tager han prompte fat igen. Han bruger mit bryst som sut virker det til, og desværre har han ikke villet tage en sut. Han vågner pt. alt mellem to gange og mange gange – måske hver time i løbet af natten. Det er hårdt!

Vi har indført godnatgrød, som han spiser godt af, og han ammes ved sengetid (19.30), sover kl. 20 og ammes så grundigt igen til natten ca. kl. 23. Det sker ofte, at han vågner et par gange i løbet af aftenen og søger brystet. Andre gange ikke. I løbet af dagen ammes han kun inden middagslur.

Sidste kontrol ved ørelægen var for ca tre uger siden (vi kom til lidt før, fordi hans opvågninger blev hyppigere aften og nat trods panodil). Paradoksalt nok var væsken på ørerne væk, hvilket jo var godt men for os overraskende nyt!
Siden ørelægebesøget har lillebror igen været meget forkølet med feber. Feberen er aftaget og forkølelsen er på retur nu, men han kan have haft væske på ørerne igen i forbindelse med ...

Annonce

... forkølelsen. Han klør sig meget i ørerne. Egen læge, som også har set ham for nylig, forklarede at det var overflødigt at undersøge for væske igen, da eventuel væske helt sikkert ville have sammenhæng med forkølelsen. Hun mente desuden, at det at han klør sig i ørerne kan betyde at noget generer… der behøver ikke være tale om egentlige smerter. Vi formoder derfor, at eventuel væske på ørerne forsvinder med forkølelsen, som det var tilfældet sidst.

Vi har lige haft 9 måneders besøg af vores sp, som rådede os til at tage en kold tyrker mht. natamningerne, når lillebror er helt rask igen. Hun foreslog følgende metode:
Jeg forlader soveværelset og min kæreste (som pt sover i vores datters værelse for at få noget søvn og være frisk til arbejde) rykker ind i soveværelset og tager over om natten med vores søn. Lillebror skal ikke tages op af sengen medmindre han bliver helt ulykkelig, og han kan tilbydes vand af kop. Det skal også være min kæreste, der putter ham om aftenen, når jeg har ammet ham. Dette fordi min søn vil have sværere ved at trøstes og puttes af mig uden amning med lugten af mælk mv. Sp mente, at det ville tage et par nætter eller tre med voldsomme protester fra lillebrors side, men at det så nok vil være overstået.

Det giver på sin vis mening med den metode, sundhedsplejersken har foreslået. Dog er min kæreste og jeg kommet til at snakke om, at lillebror viser separationsangst, hvor han især græder, hvis jeg forlader rummet, også når min kæreste er der. Selvom han helt sikkert også er tryg ved min kæreste har vi forældre nok fået den fordeling, at jeg tager mig lidt mere af lillebror og min kæreste er lidt mere ”på” vores datter. Vi minder hinanden om, at det er en fordeling, vi så vidt muligt skal prøve at bryde af hensyn til begge børn, men det at jeg går hjemme og ammer, har nok spillet en rolle for, at det også er blevet mig, der bedst kan trøste lillebror. Går min kæreste ind til lillebror om aftenen, når han vågner, tager hans klynken til og han bliver rigtig ked af det, hvis ikke jeg kommer ind og overtager. Dette kan selvfølgelig også hænge sammen med, at der, når jeg kommer, også i sidste ende følger en amning med ;-)

Så kære Helen, hvordan vænner vi mest skånsomt og med ro i sjælen lillebror fra at blive ammet om natten, og hvordan lærer vi ham at falde i søvn uden amning?
Det skal nævnes, at han i øvrigt er en stor og dejlig dreng i trivsel, og at han motorisk har fuld fart på.

Venlig hilsen
En meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre