Brev:
Hjælp til afvænning fra natamning
3. september 2015
Alder:
9 mdr.
Hjælp til afvænning fra natamning
Kære Helen
Tak fordi du er der! ☺
Vi står over for at skulle vænne lillebror på 9 mdr af med natamning og kunne godt bruge dine tanker om metoden og også meget gerne lidt moralsk opbakning ☺
Jeg skrev til dig for en måneds tid siden omkring hans mange opvågninger, øreproblemer og natamning. Du får lige en siden sidst status:
Lillebror sover nu i tremmesengen i soveværelset natten igennem, hvor han før blev puttet i egen seng men kom over til mig og sov videre, hvis han vågnede i løbet af natten. Jeg er holdt op med at tage ham over, da han faldt ud af dobbeltsengen. Det er dog nødvendigt for mig at amme ham helt i søvn, inden jeg kan lægge ham i egen seng igen. Sommetider sidder jeg og ammer ham på sengekanten. Andre gange tager jeg ham over i sengen, ammer ham liggende for så at flytte ham i egen seng, når han sover.
Lægger jeg ham fra mig lige når han ruller med øjnene og er ved at falde helt i søvn, drejer han straks om på alle fire for så at rejse sig i tremmesengen og klynke. Jeg har ikke haft held med dit forslag om at amme ham tre eller maks fire gange i døgnet og så berolige ham på anden vis om natten, selvom jeg har forsøgt at vugge ham, lægge hænderne på ham i tremmesengen, nusse, sige beroligende ord osv. Han klynker tiltagende og græder til sidst, hvis ikke han kommer op til mig, og når jeg sidder med ham i mine arme og vil vugge ham til ro, søger han mit bryst og frustreres yderligere, hvis ikke han bliver lagt til. Forsøger jeg at lirke brystet ud før han sover helt, tager han prompte fat igen. Han bruger mit bryst som sut virker det til, og desværre har han ikke villet tage en sut. Han vågner pt. alt mellem to gange og mange gange – måske hver time i løbet af natten. Det er hårdt!
Vi har indført godnatgrød, som han spiser godt af, og han ammes ved sengetid (19.30), sover kl. 20 og ammes så grundigt igen til natten ca. kl. 23. Det sker ofte, at han vågner et par gange i løbet af aftenen og søger brystet. Andre gange ikke. I løbet af dagen ammes han kun inden middagslur.
Sidste kontrol ved ørelægen var for ca tre uger siden (vi kom til lidt før, fordi hans opvågninger blev hyppigere aften og nat trods panodil). Paradoksalt nok var væsken på ørerne væk, hvilket jo var godt men for os overraskende nyt!
Siden ørelægebesøget har lillebror igen været meget forkølet med feber. Feberen er aftaget og forkølelsen er på retur nu, men han kan have haft væske på ørerne igen i forbindelse med forkølelsen. Han klør sig meget i ørerne. Egen læge, som også har set ham for nylig, forklarede at det var overflødigt at undersøge for væske igen, da eventuel væske helt sikkert ville have sammenhæng med forkølelsen. Hun mente desuden, at det at han klør sig i ørerne kan betyde at noget generer… der behøver ikke være tale om egentlige smerter. Vi formoder derfor, at eventuel væske på ørerne forsvinder med forkølelsen, som det var tilfældet sidst.
Vi har lige haft 9 måneders besøg af vores sp, som rådede os til at tage en kold tyrker mht. natamningerne, når lillebror er helt rask igen. Hun foreslog følgende metode:
Jeg forlader soveværelset og min kæreste (som pt sover i vores datters værelse for at få noget søvn og være frisk til arbejde) rykker ind i soveværelset og tager over om natten med vores søn. Lillebror skal ikke tages op af sengen medmindre han bliver helt ulykkelig, og han kan tilbydes vand af kop. Det skal også være min kæreste, der putter ham om aftenen, når jeg har ammet ham. Dette fordi min søn vil have sværere ved at trøstes og puttes af mig uden amning med lugten af mælk mv. Sp mente, at det ville tage et par nætter eller tre med voldsomme protester fra lillebrors side, men at det så nok vil være overstået.
Det giver på sin vis mening med den metode, sundhedsplejersken har foreslået. Dog er min kæreste og jeg kommet til at snakke om, at lillebror viser separationsangst, hvor han især græder, hvis jeg forlader rummet, også når min kæreste er der. Selvom han helt sikkert også er tryg ved min kæreste har vi forældre nok fået den fordeling, at jeg tager mig lidt mere af lillebror og min kæreste er lidt mere ”på” vores datter. Vi minder hinanden om, at det er en fordeling, vi så vidt muligt skal prøve at bryde af hensyn til begge børn, men det at jeg går hjemme og ammer, har nok spillet en rolle for, at det også er blevet mig, der bedst kan trøste lillebror. Går min kæreste ind til lillebror om aftenen, når han vågner, tager hans klynken til og han bliver rigtig ked af det, hvis ikke jeg kommer ind og overtager. Dette kan selvfølgelig også hænge sammen med, at der, når jeg kommer, også i sidste ende følger en amning med ;-)
Så kære Helen, hvordan vænner vi mest skånsomt og med ro i sjælen lillebror fra at blive ammet om natten, og hvordan lærer vi ham at falde i søvn uden amning?
Det skal nævnes, at han i øvrigt er en stor og dejlig dreng i trivsel, og at han motorisk har fuld fart på.
Venlig hilsen
En meget træt mor