Svar: Søvn om dagen volder problemer nr. 2

27. august 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev og dine nye spørgsmål, som jeg naturligvis meget gerne vil besvare:)

Når jeg skønner, at jeres dreng måske har brug for ca. 14.5 times søvn, så er dette et gennemsnitligt tal. Det betyder, at nogle børn sover lidt mere, og andre børn sover lidt mindre. Når man taler om en nattesøvn på f.eks. 11 timer, så er dette indeholdt den tid, som barnet f.eks. er vågen og får mad. Du skal derfor ikke trække denne vågenperiode fra, når du tæller timer - med mindre han er vågen i meget lang tid, så man kan tale om en decideret vågenperiode... Vi er dog helt enige om, at det ville være ønskeligt med mindst en lur i løbet af dagen, som varer mindst 1.5 time, og det må du meget gerne prøve at arbejde på.

Det at han ofte vågner efter kun 30 minutter - og ikke vågner glad og udhvilet, men vågner pylret, gnider øjne osv. tyder også på, at han godt kunne have brug for at sove lidt længere lure. Det vil være godt at arbejde på 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Den længste lur kan med fordel være middagsluren.

For at hjælpe ham til en længere middagslur, så kan det nogle gange være en idé at indføre et bad mellem formiddagslur og middagslur. Badet aktiverer ham rigtig godt både motorisk og mentalt, hans vågenperiode udvides lidt, og begge dele kan være med til at give ham en længere og mere sammenhængende middagslur.

Derudover skal du overveje, hvordan han falder i søvn. Ligger han f.eks. i dine arme, får flasken hos dig, falder i søvn hos dig og flyttes derefter over i sin seng eller barnevogn? Det kan gøre, at han vågner efter 30 minutter og søger din favn igen. Det er utrygt for ham at falde i søvn et sted og vågne op et andet sted. Det er sådan, at hans søvn nu indeholder flere stadier. Søvnen minder i sammensætning mere og mere om den søvn, som du selv har, når du sover, hvor han sover let og så sover dybere og sover let igen. Efter ca. 30 minutter kan han godt vågne op, med sin underbevidsthed registrere om alt er, som da han faldt i søvn - hvis det er det, så sover han roligt videre. Men hvis det ikke er det - hvis han oplever at ligge i barnevognen og ikke dine arme, så vil han naturligt ikke kunne sove videre og vil derfor vågne ekstra op, græde og søge dig igen. Det er derfor vigtigt, at han nu får mulighed for at følge med i, hvor du lægger ham til at sove.

Det betyder ikke, at han skal puttes vågen, men det vil være rigtig godt, hvis han lige når at registrere, hvor du lægger ham. Du skal derfor flytte ham fra din favn og ned i barnevognen eller sengen, før han sover helt. Eller du kan tilbyde ham flasken der, hvor du ønsker han skal sove.

Du skal også være opmærksom på at børn i denne alder godt kan have tendens til at slatspise lidt. Ligesom de kan slatsove lidt i løbet af dagen, så vil mange børn i denne alder også nogle gange spise lidt for lidt. Når du sidder og giver ham flaske, så kan han f.eks. slippe flaske, smile til dig, tage fat og sutte på flasken igen, atter slippe, pludre med dig, spise lidt igen, slippe igen og lader sig nøjes med mindre - simpelthen fordi det er sjovere og mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring jer. Han vil ikke gå glip af noget :)

Han er også meget mere bevidst nu og skelner tydeligt mellem om I er hjemme eller ude, om det er dig eller far der holder ham eller måske en fremmed, en bedstemor eller lignende. Alt sammen med til at gøre, at han lige nu kan have svært ved at koble fra, når han skal sove og derfor vågner op efter en kort søvn.

Prøv at lægge mærke til, om han vågner med et spjæt. Nogle børn får vækket sig selv, fordi de "falder" i søvn. Samme fornemmelse, som du måske også har prøvet hos dig selv et par gange, men hvor du sover videre, så vækkes han og kan ikke komme videre i søvnen og bliver ked af det... Her kan det nogle gange hjælpe med en sovepose.

Det kan også ofte hjælpe, at du lægger dig sammen med ham, holder hænderne på ham, beroliger ham med din nærhed. Andre gange kan det hjælpe, at du triller ham i barnevognen og holder barnvognen igang indtil I har passeret det tidspunkt, hvor han plejer at vågne. Atter andre gange vil det hjælpe, hvis du kan sætte ham lidt op i vognen - gerne med ryglænet så han halvt ligger, halvt sidder og kan følge lidt med og så først lægger ham ned, når han tydeligt er parat til at sove. Flasken kan være en god idé og han må gerne få lidt ekstra flaske, når han vågner efter 30 minutter, hvis du på den måde kan få ham videre i søvnen. Hvis du ammede, ville du ...

Annonce

... sandsynligvis lægge ham til brystet en ekstra gang:)

Med hensyn til flasken tidlig morgen, så er det rigtig dejligt, hvis denne kan gives så hurtigt, at han ikke når at vågne for meget op. Du kan her prøve med mme på brik. Have brikken liggende under dynen, så den er kropsvarm. Åbne og hælde på flaske. Hvis du skal i køkkenet og tilberede en flaske hver gang, så risikerer du, at han vågner for meget op og så bliver det naturligt svært at få ham til at sove igen meget hurtigt.

Hvis han kl 05 vågner frisk og udhvilet, så er du nødt til at stå op med ham. Her må du så gerne gå ind og skifte ham, gå i stuen og sætte dig med ham, pludre lidt osv. - fordi han tydeligvis ikke kan sove mere. Og så må du prøve at putte ham igen, når han viser sig parat - dog forsøge ikke at trække tiden, men i stedet afkorte vågenperiode om morgenen - og så meget gerne prøve at holde fast i et nogenlunde fast spisetid om morgenen. Når han bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt at tilbyde ham lidt morgengrød og dette må du gerne servere fast f.eks. kl 7.30. Så hans spisetider ligger fast og søvnen kan så variere lidt imellem måltiderne.

Hvis han kl 05 ikke virker frisk og udhvilet, så skal du ikke stå op med ham, men tage ham over til dig og prøve om du med dine hænder og nærhed kan hjælpe ham til at sove lidt længere - og så stadig på sigt holde fast i tidspunktet for morgengrøden. Så uanset om han er stået op kl 05 og har fået en lille morgenlur, eller har sovet til kl 06.30 eller lignende, så tilbydes han morgengrød til samme tid.

Du skal være opmærksom på, hvornår du putter ham, altså hvad tid du putter ham. Nogle gange vil man naturligt kunne komme ind i en rytme, hvor han hele tiden forsøges puttet, netop fordi han sover så kort. Men det er vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke nødvendigvis skal puttes fordi han gaber og gnider øjne, nogle gange kan han også gabe, fordi han keder sig og skal aktiveres. Derfor kan det nogle gange være en idé, at du leger, tumler, triller osv. med ham eller som tidligere nævnt triller en tur hvor han halvt sidder op i barnevognen og kan følge med i hvad der sker - og på den måde aktiverer ham og putter ham lidt senere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det samme om aftenen. Hvis du putter ham kl 19 og han ofte ikke sover før kl 20, så skal du ikke putte ham før kl 20. Ingen af jer har glæde af at bruge en time på at han skal sove. Det er bedre at putte ham senere og putningen så ikke tager mere end 15 minutter:)

Med hensyn til søvn på eget værelse, så anbefales det normalt ikke at lægge børn på eget værelse før de er 6 måneder og selv kan vende sig i søvne. Dette af hensyn til forebyggelse af vuggedød. Det er sådan, at netop jeres natlige støj er med til at holde hans vejrtrækning igang. Det er helt naturligt, at han om natten har mange lyde. Han drømmer om natten, alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover og derfor kan han i søvne ligge og smaske, græde, små klynke og også grine. Det er ikke alle lyde, som du skal reagere på - nogle gange skal han have lov til at komme videre i søvnen på egen hånd, andre gange har han bare lige brug for at mærke dine hænder på sin krop, atter andre gange har han brug for mere trøst og nærhed...

Han vil naturligt i kraft af sin motoriske udvikling godt kunne få lagt sig i stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra. Her har han brug for, at du lige hjælper ham med at komme om på ryggen igen eller få dynen på sig, som han har sparket af... Og det kan nogle gange være en stor hjælp at koble tremmesengen til dobbeltsengen og her naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. At koble sengene sammen giver dig mulighed for at lægge en beroligende hånd på ham og hjælpe ham videre i søvnen, uden at du behøver stå op, og uden at du skal løfte ham op eller ud af sengen. Han kan altså sove videre, hvor han er, men stadig mærke dig. Hvis du lægger ham i eget værelse, så skal du naturligvis være indstillet på, at du om natten skal op og ind til ham for at hjælpe ham. Det kan være en løsning, hvis du har tendens til at hjælpe ham for meget, så I hele tiden forstyrrer hinanden, men det er ikke nogen god løsning, hvis han ender med at blive rigtigt ked af det, fordi du ikke hører ham og ikke får reageret hurtigt nok på hans lyde og behov....

Er du træt om dagen er en fælles middagslur i dobbeltsengen en rigtig god idé i denne alder - og så hjælper det ham som sagt ofte til at sove længere, hvis han kan ligge tæt med dig der:)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder