Svar: Korte lure om dagen, 7 måneder baby
23. august 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Mor D
Tak for dit brev - og tak, hvor er du sød. Dejligt at høre, at du næsten ser mig som en del af familien, tusind tak:)
Jeg er helt enig med dig i, at jeres dreng gerne må sove en lidt længere middagslur og jeg tænker umiddelbart, at du skal sikre dig, at han spiser mad nok. Det er vigtigt, at han både går grød og grøntsagsmos, samt nu også frugt til mellemmåltid. Han skal have skemad og også mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på osv. Derudover vil det være en god idé, hvis du kunne prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur.
Et bad kan være med til at aktivere ham både motorisk og mentalt, så han på alle punkter bliver kørt træt og dermed forhåbentlig er mere parat til at sove, når det er tid til middagsluren.
Det vil normalt også være en god idé at trille ham en tur i barnevognen, hvor han kan sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og blive fyldt godt op med indtryk - hvorefter han så falder til ro, kan puttes ned og sove. Men det kan godt være at det ikke er muligt hos jer? I stedet må du gerne nogle gange lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham liggende i din seng. Det er helt okay at du på den måde hjælper ham med at koble fra og så får du også selv slappet af i løbet af dagen. Hvis han så vågner, begynder at smaske efter 45 minutter, så er du der, parat med det samme og må gerne amme ham igen, for på den måde at holde ham sovende. Så han stille og roligt lærer at sove en længere lur midt på dagen.
Jeg kan forestille mig, at der sker rigtig meget hjemme hos jer sidst på dagen. Storebror og far er hjemme og lillebror har en alder, hvor han rigtig gerne vil følge med i det hele. Det lyder som om, at der sker lidt for meget til at lillebror kan falde i søvn - det er simpelthen for spændende og for hyggeligt. Og det er naturligvis helt okay, så længe han trives og udvikler sig godt - og det lyder sådan:) Men også om aftenen, må du faktisk gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng, for på den måde at hjælpe ham med at koble fra, så han kan få sovet.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: Frisk blød frugt i hånden at sutte på og frugtmos med ske. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - du må her gerne sætte ham i barnevognen og trille ham en tur, for på den måde at vænne ham til at sove uden brystet. Sover måske blot 45 minutter.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsager eller lignende. Vand af kop.
Kommer i bad, aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt.
Tilbydes lidt bananmos - og ammes kl ca. 13-13.30 - og puttes til middagslur. Forsøg at få ham til at sove længere ved evt. at lægge dig med ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Tilbyd ham brystet igen når og hvis han søger efter 45 minutter
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsager, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Maden skal smage af noget og tage udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20. Også her må du meget gerne lægge dig med ham i soveværelset og se om du på den måde kan få ham til at koble fra.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Det lyder som om, at selvom han sover lidt mindre end vi egentlig gerne vil have ham til at sove, så trives han på alle måder. Jeg får lidt på fornemmelse, at han motorisk og mentalt er så godt igang, at han har rigtig svært ved at give slip og koble fra. Det lyder som om at separationsfasen faktisk er ved at indtræde hos jer og i denne alder vil børn ofte sove lidt mindre, netop på grund af den store udvikling de går igennem... Så længe han udvikler sig så godt og trives, så er det dog helt okay, at han lige nu sover lidt mindre end gennemsnittet. Så hvis det ikke lykkes at få ham til at sove en længere middagslur med ovenstående råd og hvis det ikke lykkes, at få ham til at sove lidt før om aftenen - ja så må det lige nu være sådan:)
Håber dette giver lidt ro og lidt hjælp med på vejen:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske