Svar: Bøvse om natten
17. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Med den alder din datter har, så behøver du ikke sidde med hende om natten og vente på at en bøvs skal komme. Hvis ikke den kommer inden for et eller to minutter, og hun tydeligvis bare sover tungt og godt, så må du meget gerne putte hende og lade hende sove.
Det er en god idé, hvis du kan elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, og hun bør også ligge med hovedet drejet til den ene side, når hun sover. Det vil hjælpe luften op og ud, hvis hun får brug for at bøvse, og ofte vil hun klare det selv. Nogle gange vil hun gylpe lidt samtidig, det er derfor, at hovedet skal ligge drejet til siden, så løber gylpen automatisk ud af munden.
Med den alder hun har, er det dog begrænset, hvor meget du vil kunne styre hendes liggestilling om natten. Hun vil naturligt dreje sig til siden, ligge og virre med hovedet, nogle gange måske trille om på maven osv. Og det er helt okay, at hun nu begynder at skifte stilling af sig selv.
Du skal være opmærksom på, at bøvsen nogle gange vil være på vej op efter 20-40 minutter. Det kan nogle gange gøre, at hun småklynker lidt, begynder at smaske, virre med hovedet osv. Her skal du så være opmærksom på, om hun kan klare det selv, bøvsen kommer op, og hun sover videre, eller om hun har brug for, at du lige der tager hende op, lader hende bøvse og derefter putter hende igen… Men som sagt klarer hun det sandsynligvis selv. Når jeg nævner, at du skal være ekstra opmærksom,så er det fordi du tidligere har fortalt, at din datter lider af refluks og du skal derfor naturligvis sikre dig, at hvis hun gylper, kan komme af med gylpen uden problemer:) Du skal dog ikke vække hende eller gøre noget aktivt for at hun skal bøvse, men forsøge at afkode hendes behov… og sover hun godt, skal hun have lov til at sove.
Håber du kan bruge dette videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske