Svar: Døgnrytme når man sover uregelmæssigt
17. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter, alt det I har været igennem og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det gennemsnitlige søvnbehov for en pige på 6.5 måned vil være ca. 14.5 time i døgnet. Du fortæller, at jeres datter ofte sover fra kl 19 til 05.30. Det betyder ca. 10.5 time i løbet af natten (nogle gange lidt mere, andre gange lidt mindre) og det betyder, at hun om dagen vil have behov for at sove ca 4 timer. Disse tal er gennemsnitlige, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.
Da hun står meget tidligt op, vil det være helt naturligt, at hun har brug for en eller to ekstra lure i løbet af dagen. Dagen bliver simpelthen for lang for hende, og hun kan ikke nøjes med to lure dagligt, som hun måske ville kunne, hvis hun startede dagen senere. Du fortæller, at hun ofte sover en morgenlur på 30 minutter, en formiddagslur på 30-60 minutter, en middagslur på + 60 minutter, og som jeg læser dit brev, så ofte også en "sen" middagslur på alt mellem 30 minutter til 2.5 time. Samlet set, så lyder det derfor som om, at hun får sit søvnbehov rigtig fint dækket ind og selv regulerer sit behov.
Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer - og hvis I trives med at hun har denne rytme, så er det rigtig fint. De rytmer jeg beskriver er kun for at give et indtryk af, hvordan en dag kan skrues sammen, så barnet får både mad, mælk og søvn nok. Hvis barnet trives med den rytme, som barnet har, behøver man ikke lave noget om.
Du fortæller, at I umiddelbart har det fint med at hun vågner tidligt. I starter ofte dagen tidligt hos jer og nogle gange lyder det som om, at hun faktisk sover til kl 06, hvilket lyder til at passe godt ind i jeres familie. Det er super, at hun her får en tidlig morgenflaske - den har hun stadig brug for.
Hvis du gerne vil ændre på hendes rytme, og gerne vil arbejde på, at hun sove nogle lidt længere lure i løbet af dagen, så kan du forsøge at afkorte hendes vågenperiode tidlig morgen. Den lur som hun tager kl 8 kunne godt være en forlængelse af nattesøvnen og for at skabe en rytme, hvor hun sover lidt længere om morgenen, vil det være rigtig godt, at du afkorter vågenperioden mellem kl 05.30 og 08. Altså forsøger at putte hende til denne første lur lidt tidligere dag for dag. Om det kan lade sig gøre afhænger af hvor meget uro, der er hos jer og hvad muligheder du har tidlig morgen - og igen af, hvad du prioriterer.
Hvis du kan forlænge hendes søvn lidt om morgenen, så vil hun kunne blive puttet senere til sin første lur. Det vil sige, at I stedet for at hun sover kl 8, så vil du stille og roligt begynde at kunne putte hende kl 9. ofte vil det være nødvendigt, at du gør dette med små skridt, så du putter hende 15 minutter senere dag for dag. På den måde vil hendes morgenlur stille og roligt blive til en formiddagslur og hun vil på den måde begynde at kunne springe en lur over.
Samtidig vil det, at hendes lure måske begynder at ligge lidt senere hele dagen igennem kunne gøre, at hendes puttetidspunkt om aftenen også rykker sig lidt. Jo senere hun står op fra sin middagslur, jo senere vil du måske kunne putte hende om aftenen. Det vil sige, at i stedet for at hun sover allerede kl 19.15, så vil hun måske kunne puttes 19.45 og sove kl 20. På den måde vil hele hendes rytme rykke sig, så hun både står lidt senere op og også sover lidt senere.
Det ser ud som om at du giver hende en bred variation af fødevarer. Hun får forskellige typer grød og mos. Du giver hende mange slags grøntsager, supper, små smagsprøver af jeres mad osv. Det lyder alt sammen rigtig fint og på den måde ser planen god ud. Du må dog meget gerne begynde at tilbyde hende mad i hånden nu, som hun selv kan sidde og gumle på. Det vil styrke hende mundmotorisk og også forlænge hendes måltider og dermed hendes mæthedsfølelse. Hun skal stadig have plads til mælk i maven, så det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at sikre hende skemad, men ikke give hende for meget, netop fordi hun stadig skal have meget mælk.
Hendes døgnbehov er ca. 110 ml pr kg hun vejer. Det betyder, at med en vægt på 8.5 kg, så er hendes behov for mælk/væske 935 ml i døgnet. Du fortæller at hun drikker 180 ml + 180 ml + 70-150 ml + 150 ml + 150 ml (udgår ofte)… Det er 5 mælkemåltider i døgnet og det er fint i forhold til hendes alder. Samlet set mellem 730-810 ml i døgnet. Det lyder fint. Derudover drikker hun jo også vand af kop til måltiderne og måske nogle gange imellem måltiderne.
Mit bud på en rytme, som du kan overveje at arbejde hen imod kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske - og måske arbejde på at få afkortet denne vågenperiode, så hun stille og roligt lærer at sove lidt længere om morgenen og hendes første lur derfor kan komme til at ligge lidt senere.
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop. Frisk blød frugt i hånden at gumle på.
Puttes til første lur - og stille og roligt måske arbejde på at få denne lur til at ligge lidt senere end den gør lige nu.
Formiddag 9.30-10: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Kommer i bad, det er med til at aktivere hende både motorisk og mentalt og øge hendes vågenperiode, så hun måske kan nøjes med en lidt længere middagslur og ikke behøver sove både kl 11 og kl 13…
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til en længere middagslur, hvor hun meget gerne må sove 2.5 time eller mere - puttes måske kl 12.30- det afhænger af, hvor sent hun stå op fra sin første lur, altså hvornår du får denne lagt indenere middagslur. Det vil sige et puttetidspunkt imellem de to lure, som I har lige nu og hvor du arbejder på, at disse to lure bliver slået sammen.
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, måske lidt grød ellerlignende - og også meget gerne stadig en flaske.
Powernapper evt. bare 30 minutter. Det vil være med til at gøre, at aftenrytmen rykkes, så hun kan spise aftensmad lidt senere og gå en lille smule senere i seng.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - altså igen lidt senere, fordi hele dagens rytme er flyttet og ligger senere…
Sen aften 23: Flaske og begynder nu stille og roligt at sove uden mælk fra midnat og til næste morgen tidlig, hvor hun så får flaske igen.
Jeg kommer til at tænke på, at det hos jer faktisk også være et forsøg værd, at tilbyde hende flaske sen aften, før I selv går i seng og ikke kl 01. Hvis hun får flasken sen aften, så kan det være, at hun vil søge en flaske tidligere om morgenen f.eks. kl 04 og netop derfor så sove videre. Og dermed ikke vågne allerede kl 05-05.30… Det kunne også være et forsøg værd at se, om dette vil gøre en forskel hos jer.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært, for det er en lidt kompleks situation, og man kan ikke bare trykke på en bestemt knap og ændre hele rytmen. Og som sagt skal I også overveje, om I og jeres datter trives med den rytme hun har - hun må som sagt gerne sove som hun gør, så længe hun får sin søvn:)
Du spørger om rytmen er okay - og ja, det er den - også selvom hun ikke følger bogen:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske