Døgnrytme når man sover uregelmæssigt

17. august 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Døgnrytme når man sover uregelmæssigt

Hej Helen

Hvordan skal vores døgn rytme se ud? Har læst alle de svar jeg kan finde i din brevkasse der passer til hendes alder og i stort set alle skriver du at barnet skal have flaske omkring kl, 5 og så sove lidt videre.

Her kommer vores dilemma, for vores datter vågner stort set altid kl. 5.20-5.30 og sover bestemt ikke videre, ej heller hvis hun får en flaske. Det er egentlig ok, for resten af huset står op kl. 6 og så er dagen jo alligevel i gang.

Hun sover desuden højest uregelmæssigt.

Nå, du får lige lidt info om familien. Far, mor, storebror på 6 år, 5 da lillesøster kom til og så lillesøster på 6.5 måned.

Lillesøster blev født ved planlagt kejsersnit (som storebror) hun vejede 2800 og var 46 cm. I dag, 6.5 måned er hun blevet en rigtig fed basse på 8.5 kg fordelt på kun 65 cm. Men hun kan sidde selv (vælter dog tit) og hun har kunnet trille fra mave til ryg siden hun var 1 måned og fra ryg til mave siden hun var 4.5 måned. Hun skubber sig omkring baglæns og er oppe i kravlestilling hver dag, hvor hun står og rokker frem og tilbage, så det at hun er tyk generer hende tilsyneladende ikke.

Vi havde en svært start, de første 2 måneder af lillesøsters liv græd hun stort set hele tiden. Hun græd når hun spiste og specielt lige efter mad og hun sov virkelig dårligt, som i 10-15 min ad gangen for at vågne af gylp og så græde og græde.
Hun sov faktisk kun nogenlunde godt når hun sad op hos en af os. Egen læge sagde at det bare var tarmene der var uudviklet og vi måtte bare se tiden an. Jeg mente lillesøster havde reflux og fortalte om alle de symptomer hun havde, hun gylpede enormt meget og hele tiden og lang tid efter måltiderne, hun græd hver gang hun gylpede, hun ville ikke ligge på maven, hun sagde sådan en lyd som når man rømmer sig, hele tiden!

Lægen mente ikke det var reflux alligevel men da jeg sagde at SP også mente det var reflux og faktisk var bekymret for hendes udvikling fik jeg min vilje og blev henvist til en børnelæge.
Børnelægen var ikke i tvivl, hun har reflux. Hun havde trøstespist og var kommet ind i en ond cirkel hvor maven gjorde ondt og mad trøstede, men mad gjorde også at
hun fik mere ondt og gylpede som også gjorde ondt. Vi fik Nexium til hende (hun får stadig 10 mg hver dag) og Althera modermælkserstatning.

Lillesøster blev meget hurtigt et helt andet barn :-) HURRA for børnelægen.

Hun er i dag 6.5 måned, gylper stadig hver dag, flere gange om dagen og både efter mælk, mos og grød, men hun græder ikke over det mere. Hun får skiftet ...

Annonce

... tøj flere
gange om dagen og det gør vi såmænd også... desuden er vi blevet gode til at vaske gulv.... I første omgang håbede børnelægen på at det ville ændre sig når hun
begyndte på grød, men det gjorde det ikke og nu mener han ikke der vil ske de store ændringer før hun kan gå.... puha lange udsigter....

Nå men nu til dagens spørgsmål, hvordan kan vores rytme se ud?

Som det er lige nu:

19.15 (+ - 15 minutter) 180 ml Althera mme
Bøvser og puttes i vuggen, farer rundt i ca 20 min og lægger sig så til at sove mens vi siger schhhys og rolig og nusser hende (hun vugges ikke)
Ca 01.00 (-30 minutter + 60 minutter) 180 ml Althera mme
Puttes sovende uden bøvs
Ca 05.30 (+30 minutter) 70-150 ml Althera mme
Vågen og vi står op
Har prøvet at springe morgenflasken over og så bare give havregrød men det vil hun ikke spise på det tidspunkt
06.30 familien spiser morgenmad som er brød, lillesøster får et stykke at øve sig på
07.30 ud af døren for at aflevere storebror
Ca 08.00 morgenlur (varer oftest 30 min og kan oftes ikke hjælpes videre i søvnen. Jeg giver det et forsøg, men kæmper ikke)
Ca. 08.30 (+ 30 til 60 minutter) Havregrød (laver havregrød af 20 gram havregryn, hun spiser lidt mere end halvdelen, nogen gange lidt mere)
Ca. 11.00 (-30 minutter + 60 minutter) 150 ml Althera mme
Middagslur på alt fra 30 min til 2.5 time, skal ALTID hjælpes videre i søvnen og det lykkedes ikke hver gang.
Ca. 13.00 (+ 60 minutter) frokost. Mos af kartofler og andre grøntsager, suppe eller færdigblandet aftengrød
Ca. 15.30 EVT 150 ml Althera. Udgår oftere og oftere, da frokost og aftensmad er for tæt på hinanden
17.00 aftensmad. Mos af kartofler og andre grøntsager, supper eller færdigblandet aftengrød. Får små smagsprøver på hvad vi spiser.
Så er vi tilbage ved godnat flasken.

De dage hvor hun sover 4 x 30 minutter er det jo svært at give hende mælk inden hver gang hun skal sove da det så bliver til alt for mange flasker, samtidig er hun jo
ikke sulten hver gang hun vågner....

Så forskellig er hendes søvn:
Morgen: 30, 45, 60 eller 90 min
Middag: 30, 90 eller 120 min
Eftermiddag: 30 min
Sen eftermiddag 30 min
Og det varierer hver eneste dag!

Hun spiser ca 1/2 dl fast føde, nogle gange lidt mere. Tænker nogen gange om mængden af mælk gør at hun ikke er sulten nok til at spise fast føde. Hun spiser lidt, men virker enormt uinteresseret i det. Da hun fik risgrød og majsgrød spiste hun gerne en hel portion.

Rytmen fungerer egentlig ok, men er den ok?

Med venlig hilsen
Sussi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os