Svar: Putning af urolig dreng
17. august 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng bliver forstyrret af at blive flyttet fra jeres favn. Han falder til ro i jeres arme, men lige så snart I forsøger at flytte ham ned i sengen, så protesterer han og vågner mere og mere op - og kan ikke overgive sig til søvnen.
Nogle gange kan det hjælpe at putte ham i en sovepose. Det kan gøre, at han ikke føler skiftet fra favn og ned i seng helt så voldsomt. Han vil stadig føle sig omsluttet, men det vil være af posen og ikke af jeres arme. I kan lægge ham fra jer og stadig stå ved ham, lade ham mærke tyngden af jeres hænder på kroppen osv. så han fornemmer, at I stadig er der, selvom han ligger i sin seng og på den måde, kan I lulle ham i søvn.
Andre gange, så er det bedre at udnytte netop flasken. For flasken har den fordel, at den kan gives der, hvor I ønsker han skal sove - altså i sengen. I kan derfor putte ham i sengen, putte dynen om ham osv. og så give ham flasken imens han ligger ned. På den måde undgår I det skift, der er mellem favn og seng, som han lige nu protesterer over. Og han må gerne få flasken i sin seng. Det er dog vigtigt, at I sørger for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det sikrer, at der ikke sker tilbageløb af mælk til hans mellemøre.
I kan elevere hovedgærdet ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden. På den måde løftes hele madrassen lidt op, uden at han skal ligge med en hovedpude, hvilket han stadig er lidt for lille til.
Når han skal sove i sin barnevogn, så kan I med fordel lade ham sidde op. Han vil rigtig gerne følge med, og det vil være fint, at I sætter ham i vognen og triller en tur. Han kan kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og på den måde lulles han i søvn. Læg ham ned, når I fornemmer, at han er parat og ikke før:)
Læg mærke til tidspunktet - måske har han brug for at være vågen i lidt længere tid og skal puttes en lille smule senere lige nu.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske